|
|
امروز: يکشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۰
کد خبر: ۶۶۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۳
حجت‌الاسلام روحاني رئيس ‌جمهوري اسلامي ايران در اولين انتصاب مسئولان دولت يازدهم، عصر امروز شنبه محمد نهاونديان را به عنوان رئيس ‌دفتر خود منصوب کرد.
تدبیر و امیدحجت‌الاسلام روحاني رئيس ‌جمهوري اسلامي ايران در اولين انتصاب مسئولان دولت يازدهم، عصر امروز شنبه محمد نهاونديان را به عنوان رئيس ‌دفتر خود منصوب کرد.

قرار است نهاونديان از فردا کار خود را در نهاد رياست‌ جمهوري آغاز کند. محمد آقا نهاوندیان عصر روز شنبه از سوی حسن روحانی به سمت سرپرست نهاد ریاست جمهوری و رييس دفتر رييس‌جمهور گماشته شد.  رييس دولت یازدهم در اولین انتصاب خود نهاوندیان را که پیش‌تر از او به عنوان گزینه اصلی وزارت صنعت و معدن و بعدها به‌عنوان یکی از مشاوران اقتصادی دولت یاد مي‌شد، به سمت سرپرستی نهاد ریاست جمهوری منصوب کرد و او قرار است از یکشنبه صبح کار خود را آغاز کند. البته برخی‌ها نهاوندیان را نماد بخش خصوصی در اقتصاد مي‌دانند و این انتصاب مي‌تواند گواهی بر آشتی دولت با بخش خصوصی و اعمال کامل اصل 44 قانون اساسی باشد.  از سوی دیگر این انتخاب روحانی شاید پیام او مبنی بر ایستادگی بر شعارهای انتخاباتی‌اش برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور هم تفسیر شود.
پس از انتصاب نهاوندیان در اولین اقدام، رييس دفتر رييس‌جمهور طی حکمی علیرضا خان کرمی را به ریاست مرکز حراست نهاد ریاست‌جمهوری منصوب کرد. خبرگزاری تسنیم گزارش داده حسین فریدون برادر حسن‌روحانی نیز در حکمی به سمت رييس دفتر بازرسی و حجت‌الاسلام تیمور علی‌عسگری معاون پارلمانی رييس‌جمهور شدند. تیمور علی‌عسگری نماینده مجلس هفتم شورای اسلامی و مشاور و رابط پارلمانی مرکز تحقیقات استراتژیک نیز بوده است.  محمد نهاوندیان در اوایل دهه 50 به حلقه مریدان شیخ مرتضی مطهری پیوست. او دانشجوی رشته اقتصاد در دانشگاه تهران بود. او مدتی نیز به صداو سیما رفت و در پی اختلاف با صادق قطب‌زاده رييس این سازمان خیلی زود آنجا را ترک کرد. سپس به رضا صدر وزیر بازرگانی دولت موقت معرفی شد و او نهاوندیان را به سمت مدیر روابط عمومی وزارتخانه منصوب کرد.
محمد نهاوندیان همچنین در کمیته‌ای که اولین وزارت بازرگانی بعد از انقلاب آن را برای جلوگیری از اغتشاش در دوران جنگ تشکیل داده بود، حضور داشت. نهاوندیان در سن 26سالگی با حکم حبیب‌الله عسگراولادی به سمت معاون هماهنگی وزارت بازرگانی انتخاب شد و بعد از مدت کوتاهی معاونت طرح و برنامه این وزارتخانه را به عهده گرفت. اندکی بعد اما وزارت بازرگانی را به دلیل اختلاف ترک کرد و برای تحصلات حوزوی راهی قم شد. بعد از مدتی توانست در دانشگاه جورج واشنگتن ثبت‌نام کند. دوستی او با حسین فریدون از آن دوران آغاز شد. نهاوندیان هشت سال با خانواده اش در واشنگتن به سر برد تا دکترای خود را از همان دانشگاه گرفت.  او همزمان در شورای همکاری اسلامی که در طول دوران تحصیل آن را به راه انداخته بود، فعالیت مي‌کرد. بعد از اتمام دوره دکترا و همزمان با پیروزی هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری به ایران بازگشت و یحیی‌ آل اسحاق از او به‌عنوان معاون پژوهشی وزارتخانه دعوت به کار کرد. او در دولت خاتمی نیز معاون وزیر بازرگانی بود و بعدها مشاور محمد خاتمی در پیوستن به سازمان تجارت جهانی شد و سرانجام به ریاست اتاق
ایران رسید. در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 علی‌اکبر ولایتی با صدور حکمی نهاوندیان را رييس ستاد انتخاباتی اش کرد؛ اما او این سمت را نپذیرفت و یک هفته مانده به پایان تبلیغات ریاست‌جمهوری نهاوندیان به دعوت حسین فریدون به ستاد حسن روحانی پیوست. بعد از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز از یاران نزدیک وی به حساب مي‌آمد و معمولا با رييس‌جمهور منتخب دیده مي‌شد.  در ابتدا احتمال تصدی وزارت صنعت و معدن برای او مطرح شد؛ اما بعدتر گفتند قرار است معاون اول رييس‌جمهور شود تا اینکه او ریاست شورای مشاوران اقتصادی حسن روحانی را بر عهده گرفت. احتمال ریاست بانک مرکزی و رييس دفتر روحانی نیز برای او مطرح بود که آخرین احتمال برای تصدی سمتی از سوی وی در نهاد ریاست‌جمهوری به واقعیت پیوست.
منبع:دنیای اقتصاد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین