|
|
امروز: يکشنبه ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۳
کد خبر: ۶۶۸۷۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۴
'هارلان اولمان'، تحلیل گر آمریکایی روز دوشنبه در لندن تصریح کرد که سیاست مداخله جویانه دولت آمریکا طی یک دهه گذشته در منطقه خاورمیانه ناکارآمد بوده و نتوانسته دستاوردی را که این کشور انتظارش را داشته است، برآورده سازد.
هارلان اولمان در نشست بررسی سیاست های راهبردی قرن 21 که در موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک در لندن برگزار شد، گفت، دنیا اکنون با چهار مشکل ‘سردرگمی دولت ها، بحران اقتصادی، مبارزه با افراط گرایی و فجایع محیط زیستی’ دست وپنجه نرم می کند و این در حالی است که تاکنون سیاستمداران رهیافت مشخصی را برای مواجه با این بحران ها ترسیم نکرده اند.
وی با اشاره به اینکه دولت آمریکا تاکنون میلیاردها دلار هزینه حملات نظامی برای مقابله با رژیم های دیکتاتور و گروه های افراط گرا کرد، ادامه داد : ما در سال 2003 به عراق حمله کردیم، ارتش آن را کنار زدیم، صدام حسین را سرنگون کردیم که عراقی مستقل را به وجود آوریم؛ اما چنین عاقبتی حاصل نشد.
وی پدیده ی داعش را نمونه ای از دستاوردحمله نظامی آمریکا و متحدش انگلیس به عراق دانست، گفت: در پی خلأ قدرت در عراق، داعش شکل گرفت و اکنون به عنوان یک بحران جهانی بدل گشته است.
این تحلیل گر سیاسی اظهار کرد: اگر تصور می کنیم که قرار است با حمله به افغانستان، عراق و یا جاهای دیگر بتوانیم تغییرات دمکراتیک ایجاد کنیم، این برداشتی غیرعاقلانه است.
اولمان افزود: اگر اکنون از جورج بوش بپرسید که آیا برای دوران پس از حمله به عراق در سال 2003 برنامه ای داشته است، قطعا پاسخ وی منفی خواهد بود.
وی بابیان این که حمله نظامی راه حلی ‘تاکتیکی’ است تا ‘راهبردی’ ، اظهار کرد: سیاست در آمریکا یعنی این که انتخاب شوید، تلاش کنید تا دوباره انتخاب شوید، در سیاست باقی بمانید و مخالفان را از میان راهتان بردارید.
اولمان خاطرنشان ساخت: متأسفانه سیاستمداران آمریکایی برنامه ای برای دوران پسا حمله ندارند و بسته به شرایط و آنچه پیش خواهد آمد سیاست های راهبردی شان را ترسیم می کنند.
وی، نبود شناخت سیاسی، عدم عاقبت اندیشی و در هم تنیدگی مسائل بین المللی را اصلی ترین چالش سیاست های راهبردی قرن 21 برشمرد و گفت: باید از طریق آموزش نسل جدید سیاستمداران در آمریکا از تئوری های سنتی فاصله بگیریم و عاقبت اندیشی را سرلوحه آموزه های سیاسی قرار دهیم.
اولمان در همین راستا از تلاش های اخیر دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس برای متقاعد ساختن پارلمان کشورش برای اجرای عملیات نظامی علیه داعش در سوریه انتقاد کرد.
وی در ادامه افزود: اکنون ولادیمیر پوتین علیه مواضع داعش در سوریه حمله کرده است؛ ما نمی دانیم او چه می خواهد، فکر می کنیم که او می خواهد سلطه اش را به دوران شوروی سابق بازگرداند؛ اما به نظر من، ما به جای مقابله با روسیه و پیچیده تر کردن مسائل باید بتوانیم با آن ها همکاری کنیم.
وی بابیان اینکه ‘هیچ کشوری مسوول مستقیم رسیدگی به بحران داعش نیست’ خاطر ساخت: اکنون روسیه و ایران داعش را تهدیدی علیه منطقه می دانند؛ اگرچه دیدگاه آن ها با ما بر سر از میان برداشتن داعش متفاوت است اما اهدافمان یکی است و ما باید بتوانیم با این دو کشور برای مقابله با داعش همکاری کنیم.
اولمان همچنین در حاشیه این نشست در پاسخ به سووال خبرنگار ایرنا که ‘تا چه میزان توافق هسته ای وین از سوی آمریکا، پایدار خواهد بود’ گفت: اگر توافق کارش را بکند کسی احمق خواهد بود که بخواهد آن را لغو کند.
این تحلیل گر سیاسی افزود: البته تنها مشکلی که این توافق با آن روبرو است ، به نظر من این است که دولت اوباما سیاست های راهبردی طولانی مدت منطقه ای را در آن لحاظ نکرده است که این مساله می توانست در درازمدت از توافق حمایت کند.
وی بابیان اینکه توافق وین یک ‘تغییر بازی’ در عرصه سیاست بین الملل است: این توافق ایران را به بازی سیاسی وارد کرده است و به موجب آن ایران و عربستان سعودی باید با یکدیگر بر اساس منافع مشترک آشتی کنند.
اولمان در پاسخ به این سووال که آیا امکان دارد رییس جمهوری بعدی آمریکا توافق را لغو کند، صریحا گفت: قطعا نه. اگر توافق کارش را انجام دهد؛ دلیلی برای این کار وجود ندارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین