|
|
امروز: جمعه ۱۵ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۵
کد خبر: ۶۶۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱
این یادداشت به قلم هادی حق شناس در ادامه آورده است: عدد تورم در حال حاضر زیر 15درصد است اما همچنان اقتصاد ایران یک اقتصاد دارای تورم است و این تورم نیز درمقایسه با حداقل 90 کشور جهان عددی بالا تر است.
 روزنامه آرمان روز یکشنبه در یادداشتی نوشت: اقتصاد ایران در چند سال گذشته بخصوص سال های 91 و92 شاهد رکود تورمی بوده ولی در دو سال گذشته با تکیه بر سیاست هایی، تورم کنترل شده است. البته کنترل تورم به مفهوم این نیست که به عدد مطلوبی رسیده ایم.

این یادداشت به قلم هادی حق شناس در ادامه آورده است: عدد تورم در حال حاضر زیر 15درصد است اما همچنان اقتصاد ایران یک اقتصاد دارای تورم است و این تورم نیز درمقایسه با حداقل 90 کشور جهان عددی بالا تر است.

در توضیح باید گفت تورم ایران یک تورم مزمن است از طرف دیگر واقعیت این است که کنترل تورم به این بها تمام شده که اقتصاد ایران رشد مطلوبی نداشته باشد هرچند بار ها شنیده ایم که اقتصاد ایران حتی ظرفیت رشد دو رقمی را دارد! البته در برنامه های چهارم و پنجم هدفگذاری شده است که رشد اقتصادی ایران به 8درصد برسد اما اقتصادی که قرار است به رشد 8درصد برسد در سال جاری در خوشبینانه ترین حالت یک درصد و سال گذشته 3درصد رشد داشته است که این رشد برای اقتصاد ایران رشد بسیار کمی است.

البته این رشد می تواند بیشتر از این میزان باشد راهکار آن هم این است که منابع مالی به اقتصاد ایران وارد شود که این منابع می تواند از محل فروش نفت، مالیات و جذب سرمایه گذاری خارجی باشد و اصولا در سال هایی که رشد اقتصادی ایران رشد اقتصادی مطلوبی بوده عمدتا منبع رشد یا نفت یا پول بخش خصوصی بود.

ما در سال گذشته به لحاظ حجم فروش و نیز قیمت نفت شرایط مطلوبی نداشتیم در سال90 درآمد ایران حدود 120میلیارد دلار بوده و ممکن است در سال جاری در بهترین حالت همین حدود باقی بماند زیرا اصلی ترین منبع درآمدی کشور دچار افت شده و طبیعی است که رشد اقتصادی ایران حدود یک درصد باشد لذا راهکارهایی که دولت برای شتاب دادن به این موضوع باید اتخاذ کند این است که اولا دنبال این باشد که برجام اجرایی شود و در نتیجه اجرایی شدن برجام منابع بلوکه شده ایران آزاد شده و آن منابع صرف رشد اقتصادی شود اما مهم ترین برنامه این است که سرمایه گذاری خارجی در بخش نفت، گاز و معادن صورت گیرد که اگر برجام اجرایی شود بستر مناسبی برای جذب سرمایه گذاری خارجی به وجود می آید. امروز تردد هیات های خارجی نشان می دهد که جذابیت سرمایه گذاری خارجی در اقتصاد ایران وجود دارد اما تاکنون به دلیلی برخی از مسائل سیاسی موانعی برای جذب سرمایه گذاری خارجی وجود داشته است. منبع دیگری که می تواند رشد اقتصادی ایران را تامین کند بخش خصوصی است.

بخش خصوصی اگر اطمینان یابد که سیاست دولت سیاست باثباتی در بازار سرمایه و ارز و چارچوب علم و عقلی است به جای آنکه پول خود را صرف بخش دلالی و غیرمولد کند قطعا سرمایه خود را در بخش مولد سرمایه گذاری خواهد کرد. اگر چنین شود و دولت در بسته سیاستی خروج از تورم نکات فوق را رعایت کرده باشد آنگاه می توان امیدوار بود که رشد اقتصادی کشور در نیمه دوم سال بیش از رشد اقتصادی فعلی شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین