کد خبر: ۶۶۶۳۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳
با توجه به گسترش موج تروریسم در سوریه و منطقه، اروپا و آمریکا به این نتیجه رسیدند که ادامه این وضعیت در سوریه به نفع کشورهای غربی نخواهد بود و مهاجرت صدها هزار نفری مردم سوریه به سمت کشورهای اروپایی می‌تواند به تشدید بحران داخلی در اتحادیه اروپا بینجامد به همین دلیل راهبرد آمریکا و غرب نسبت به سوریه تغییر پیدا کرده است.
  امروز افزایش بحران تروریسم و موج گسترده مهاجرت آوارگان سوری به سمت کشورهای اروپایی، غرب را با شرایط بسیار دشواری روبرو ساخته است؛ در همین راستا غرب و آمریکا اکنون بیش از هر زمان دیگری به این مهم رسیده‌اند که الگوی ایران، روسیه، عراق و محور مقاومت در سوریه نسبت به سیاست‌هایی که خود در مورد بحران این کشور در پیش گرفتند، کارسازتر است. از این روی ملاقات اخیر پوتین با اوباما در راستای حل و فصل بحران سوریه نشان می‌دهد که آمریکا نسبت به سوریه و حتی اسد تغییر مسیر داده و حتی ایالات متحده با مسکو بر سر هماهنگی و مشارکت آمریکا با ایران و روسیه در بحران سوریه به توافق رسیده است و از سویی قطر پیشنهاد میزبانی ایران و کشورهای عربی با هدف پایان دادن به بی‌ثباتی در منطقه را داده است. به نظر می‌رسد امروز تهدید تروریسم بر همه کشورهای منطقه و جهان آشکار و روشن شده و کشورهایی که به این درک مشترک رسیدند در راستای از میان بردن تروریسم و افراط گرایی در منطقه با یکدیگر همگام شده‌اند. حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت و گو با آرمان، پیرامون پیشنهاد میزبانی قطر به تهران و کشورهای عربی بر سر بحران منطقه و پیوستن غرب به همپیمانان اسد در جهت مبارزه با تروریسم، تحلیل‌هایی ارائه کرده است که می‌خوانید:

 پیشنهاد میزبانی قطر مبنی بر گفت‌وگوی کشورهای عربی و ایران با هدف پایان دادن به بی‌ثباتی در منطقه را راهکار خوبی ارزیابی می‌کنید؟

قطر کشوری است که سیاست‌هایش در شورای همکاری خلیج فارس نسبت به عربستان و بحرین معتدل‌تر است و سعی می‌کند با اعتدال بیشتری نسبت به کشورهای دیگر گام بر دارد اما از سوی دیگر نقش قطر در طول سالهای گذشته نسبت به رخدادهای منطقه غیر شفاف بوده است.فارغ از این مسائل، قطر اگر در شرایط کنونی به راستی حسن نیت نشان دهد، میزبانی ایران و کشورهای عربی را به عهده بگیرد و در صورتی که امیر دوحه بتواند مشکلات ایران با کشورهای عربی را حل کند؛ می‌تواند در راستای حل و فصل مناقشات منطقه‌ای از جمله بحران سوریه، عراق و یمن گام بردارد و مفید واقع شود. اگر قطر ابتکار همگرایی ایران و کشورهای عربی را به عهده بگیرد، قطعا در آینده شاهد همدلی و همگرایی میان کشورهای منطقه خواهیم بود. بسیاری از بحران‌های منطقه درحقیقت معلول سیاست‌های عربستان و بحرین است لذا اگر مشکلات ایران و کشورهای عربی حل شود کمک شایسته‌ای به حل بحران‌های منطقه‌ای خواهد کرد.

 اوباما و پوتین طی دیداری با یکدیگر بر سر ماندن اسد تا ایجاد حکومت انتقالی و از سویی مشارکت و هماهنگی آمریکا با روسیه و ایران بر سر بحران سوریه به توافق رسیدند اما چرا اکنون در حالی که نقش‌آفرینی روسیه و ایران در سوریه روز به روز افزایش پیدا می‌کنداز همکاری آمریکا با روسیه خبری نیست؟

با توجه به گسترش موج تروریسم در سوریه و منطقه، اروپا و آمریکا به این نتیجه رسیدند که ادامه این وضعیت در سوریه به نفع کشورهای غربی نخواهد بود و مهاجرت صدها هزار نفری مردم سوریه به سمت کشورهای اروپایی می‌تواند به تشدید بحران داخلی در اتحادیه اروپا بینجامد به همین دلیل راهبرد آمریکا و غرب نسبت به سوریه تغییر پیدا کرده است. از ابتدای آغاز بحران سوریه در مارس 2011 همواره آمریکا و غرب تاکیدشان بر این است که بشار اسد باید از قدرت کناره گیری کند اما اکنون با گذشت 54 ماه از بحرا ن سوریه وضعیت و ناپایداری این کشور از مرزهای سوریه فراتر رفته و به یک بحران بین‌المللی مبدل شده است، حضور نیروهای روسیه در سوریه معادلات نظامی را به نفع دولت سوریه تغییر داده و تصمیمی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در مورد سوریه گرفت یک تصمیم کاملا استراتژیک و متناسب با شرایط منطقه است و لذا از آنجایی که آمریکایی‌ها احساس کردند که بیش از این نمی‌توانند ناظر فراگیر شدن بحرا ن سوریه باشند از این روی سیاست‌های آمریکا و غرب نسبت به سوریه تغییر پیدا کرده و اکنون به سمت همراهی با برخی از کشورهای منطقه که در حقیقت جزئی از همپیمانان سوریه هستند، حرکت می‌کند.

 سکوت کشورهای عربی نسبت به اقدامات نظامی روسیه می‌تواند به منزله همراهی این کشورها در آینده با مسکو بر سر بحران سوریه باشد؟

عربستان سعودی به عنوان یکی از کشورهایی که نقش تخریبی در بحران سوریه ایفا کرده است در حقیقت درگیر مساله یمن است همین امر موجب شده که سعودی‌ها تحت فشار افکار عمومی از موضع خود عقب‌نشینی کنند. به نظر می‌رسد محور روسیه، ایران، عراق و مقاومت اسلامی لبنان در بحران سوریه کارسازتر بوده و این کشورها توانستند در حقیقت الگوهای خود را در منطقه حاکم کنند و سیاست‌های آمریکا، قطر، عربستان و ترکیه در منطقه به خصوص کشورهای درگیر تروریسم با شکست مواجه شده است. اکنون سوریه در حال گذر از بحرانی نفسگیر است و به نظر می‌رسد که شاکله و چهارچوب آینده خاورمیانه در سوریه بر اساس فرمول و الگوهای روسیه، ایران، عراق و لبنان رقم خواهد خورد و بازندگان اصلی خاورمیانه آمریکا، عربستان و قطر خواهند بود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین