کد خبر: ۶۶۵۳۸
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۴
در رابطه با طرح اجرای برجام از آنجایی که قاطبه نمایندگان، حامی توافق به دست آمده هستند ابتدا زمزمه های اجرای آبستراکسیون در جلسه علنی به گوش رسید، اقدامی که قطعا در منطق جایی ندارد اما بعد از مدتی با رد این احتمال، غیر قانونی بودن بررسی طرح اجرای برجام مورد توجه قرار گرفت.
فکر اینکه برجام عملیاتی شود خواب عده ای را سخت آشفته کرده است و برای همین روز آخر را، آخرین فرصت پیش رو برای ممانعت از اجرای آن دانسته اند.

 به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید در حالی که تنها یک روز تا به رای گذاشتن طرح "اقدام متناسب و متقابل دولت برای اجرای برجام " بیشتر زمان باقی نمانده است دلواپسان تحرکات خود را برای جلوگیری از تصویب ان آغاز کرده اند.

بعد از تمام مخالفات ها و حمایت های بی دریغ از تحصن چند روزه علیه برجام و حتی تلاش برای ارائه طرح رد سند اقدام جامع مشترک، حال به روز سرنوشت برجام نزدیک می شویم؛ هر چند موافقت و مخالفت با ایده یا طرح و تصمیم حق همه افراد است و هر شخصی می تواند با موضوعی مخالفت کند، حتی اگر عده کثیری با آن موافق باشند و قطعا این مسئله در خانه ملت بیشتر اهمیت پیدا می کند، به گونه ای که هیچ فرد و گروهی مجاز نیست مخالفت یا موافقت نمایندگان را با موضوعی زیر سوال ببرد؛ اما آنچه جای انتقاد دارد آن است که نظر به مخالفت یا موافقت با موضوعی مجوزی شود برای اقداماتی تا موجبات خنثی کردن نظر مقابل را فراهم سازد.

در رابطه با طرح اجرای برجام از آنجایی که قاطبه نمایندگان، حامی توافق به دست آمده هستند ابتدا زمزمه های اجرای آبستراکسیون در جلسه علنی به گوش رسید، اقدامی که قطعا در منطق جایی ندارد اما بعد از مدتی با رد این احتمال، غیر قانونی بودن بررسی طرح اجرای برجام مورد توجه قرار گرفت.

نامه 17 مخالف به لاریجانی

بعد از طرح آبستراکسیون و رد این موضوع از سوی مخالفان ، اینبار سخن از نامه ای به میان می آید که در آن بررسی طرح اجرای برجام در مجلس غیر قانونی شمرده شده است.

 در این نامه که امضای 17 نماینده پای آن به چشم می خورد، خطاب به علی لاریجانی ضمن بیان آنچه پیش از این از سوی مخالفان مطرح شده بود یعنی اصرار بر اینکه برجام علیه منافع ملت است عنوان شده :

ما امضا کنندگان این نامه با توجه به بیانات صریح، روشن و مکرر مقام معظم رهبری(زید عزه) به ویژه سخنان هشدارآمیز ایشان در هفته ها و روزهای اخیر و با توجه به اشکالات متعدد و غیر قابل اغماض متن برجام ، هر طرحی که به طور ضمنی متن توافقنامه برجام را تایید کند، سنتی سیئه دانسته و آن را خلاف قانون اساسی و آیین نامه داخلی مجلس می دانیم. و طبق بیان صریح اصول 77 و 125 قانون اساسی تا ارائه لایحه قانونی توافقنامه برجام از سوی دولت، نباید هیچ طرحی که نام برجام در آن وجود دارد یا آن را به طور ضمنی تأیید کند، در مجلس شورای اسلامی مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

لازم به یادآوری نیست که مطابق قانون و عقل حکومت داری، این مجلس و نمایندگان مردم هستند که می بایست ریل گذار دولت باشند نه این که دولت با اصرار بر رفتار غیرقانونی خود و فرار از پذیرش مسئولیت اقداماتش، برای مجلس حرکت در مسیر خلاف قانون را ریل گذاری کند. بدیهی است که حتی در صورت اصرار بر این قانون شکنی و عبور از سد نمایندگان قانون مدار و بصیر، شورای نگهبان قانون اساسی، چنین اجازه ای را نخواهد داد.

در خواست ما این است که ادامه روال غیر قانونی کنونی بررسی طرح را متوقف نموده و نسبت به حفظ شان و جایگاه مجلس شورای اسلامی اهتمام جدی داشته و از تضعیف مجلس جلوگیری فرمایید. توفیق خدمت صادقانه را برای همه خدمتگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی مسئلت داریم.

مرتضی آقا تهرانی، احمد سالک، روح الله حسینیان، حمید رسایی، سید محمود نبویان، نصراله پژمانفر، اسماعیل کوثری، سید مسعود میر کاظمی، محمد سلیمانی، حبیب اله آقاجری، زهره طبیب زاده، امیر حسین قاضی زاده، شهروز افخمی، حسین طلا، شکر خدا موسوی، علی اصغر زارعی و بهرام بیرانوند از امضا کنندگان این نامه هستند.

نامه خلاف آئین نامه

با انتشار این نامه در فضای رسانه ای، شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید موضوع را با برخی نمایندگان در میان گذاشت که آنها  این اظهارات را بر خلاف آئین نامه داخلی مجلس خواندند.

عوض حیدر پور در این رابطه گفت : من تمام نامه را مورد مطالعه قرار دادم و آنچه در این نامه مطرح شده است به نظرم غیر اصولی می باشد و بعید می دانم مجلس به این درخواست غیر اصولی اعتنایی کند. وی در پاسخ به علت مطرح شدن این موضوع گفت : این آقایانی که این مباحث را مطرح می کنند مخالف توافق هسته ای هستند وهمانطور که توافق هسته ای می تواند در مجلس موافق جدی داشته باشد ، می تواند مخالف جدی نیز داشته باشد و اشکالی بر این امر وجود ندارد؛ اما مسئله آن است آنچه بیان می کنند غیر اصولی است و علی القاعده  مجلس می تواند طرح بیاورد و به نظرم نیازی به اینکه دولت لایحه ارائه کند نیست.

حیدر پور همچنین در رابطه با طرح آبستراکسیون گفت : طرح آبستراکسیون منتفی است و دوستان ما که مخالف برجام می باشند آنقدر عاقل هستند که چنین اقدامی انجام ندهند.

 وی در پاسخ به سوالی مبنی بر پیش بینی برای فردا گفت : در جلسه فردا مباحث بسیار جدی  مطرح خواهد شد اما به نظرم با توجه به فضای کشور و مجلس طرح مورد تصویب قرار گیرد.

جواد جهانگیرزاده نماینده مردم ارومیه و عضو کمیسیون امنیت ملی نیز در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید با بیان این نکته که هنوز این نامه را مشاهده نکرده بیان داشت : چنانچه این نکات در آن درج شده است باید گفت این نامه مخالف آیین نامه مجلس است چرا که نمایندگان در ارائه طرح محدودیتی ندارند و مبنای کار در مجلس نیز همان ائیین نامه داخلی است.

 جهانگیرزاده در رابطه با علت طرح این مباحث گفت : فارغ از نیتی که در مطرح کردن این نامه وجود داشته است ،باید بگویم این گرو کشی ها به نفع کشور نیست و دولت و مجلس باید مراقب این گونه برخورد ها باشند به هر صورت طرحی برای ارائه در مجلس تصویب شده است و نمایندگان تصمیم نهایی را در مورد آن اتخاذ خواهند کرد.

وقتی پیش بینی او در مورد سرنوشت طرح برجام مورد سوال قرار گرفت پاسخ داد: علم غیب ندارم و مشخص نیست چه تصمیمی گرفته خواهد شد اما یک مسئله کاملا روشن است و آن اینکه نمایندگان با توجه به فضای امروز کشور و منافع ملی تصمیم خواهند گرفت مضاف بر آنکه در این زمینه یعنی پیشبرد منافع کشور و نظام دولت و مجلس همسو و هم جهتند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین