|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۸
کد خبر: ۶۶۴۳۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۵
اختلافات در کردستان عراق به مرحله جدیدی رسیده است. چهار حزب بزرگ کرد می گویند مسعود بارزانی برای حل مشکل ریاست اقلیم حتی یک قدم هم بر نمی دارد. آنها هشدار دادند و 20 روز مهلت تعیین کردند که در صورت پاسخ ندادن روشن مسعود، بار دیگر به پارلمان رجوع خواهند کرد.
چهار حزب عمده کردستان عراق به حزب دمکرات بارزانی هشدار دادند که در صورت اعلام نکردن موضع روشن درباره مساله ریاست اقلیم، باردیگر به پارلمان محلی این منطقه پناه می برند و برای به حد نصاب رساندن پارلمان جهت تصویب قانون اصلاح اختیارات ریاست اقلیم تلاش خواهند کرد.
احزاب چهارگانه 20 روز فرصت دادند و گفتند بعد از پایان فرصت داده شده ، تلاش هایشان را در پارلمان محلی پیگیری خواهند کرد.

بهار محمود عضو تیم مذاکره کننده جنبش تغییر (گوران) در نشست های پنج جانبه احزاب کرد عراقی به شبکه کرد زبان رووداو گفت: آنها نشست های پنج جانبه احزاب را تا زمانی که حزب دمکرات کردستان عراق در مواضع خود تغییر ایجاد نکند، متوقف کرده اند.

این عضو پارلمان اقلیم کردستان عراق اضافه می کند، برای حل موضوع قانون ریاست اقلیم کردستان عراق، ما 70 درصد مواضع خویش را تعدیل کردیم، اما حزب دمکرات کردستان عراق حتی یک درصد مواضع خود را تغییر نداده است.

وی می گوید، ما رضایت دادیم که رئیس اقلیم به شرط تعدیل اختیاراتش، با رای مستقیم از سوی مردم انتخاب شود و حتی حاضر شدیم در خصوص ابقای مسعود بارزانی بر پست ریاست اقلیم نیز گفت وگو کنیم؛ اما حزب دمکرات کردستان عراق حتی یک گام به سوی سایر گروه ها برنداشت.
بهار محمود هشدار داد اگر تا 20 اکتبر (28 مهر ماه جاری) حزب دمکرات کردستان عراق مواضع خود را تغییر ندهد این موضوع را به پارلمان خواهیم برد تا با کسب حد نصاب، قانون ریاست اقلیم کردستان عراق را تصویب کنیم.

این هشدار در حالی مطرح می شود که نهمین نشست پنج حزب کرد عراقی روز پنجشنبه در سلیمانیه برای خروج از بحران مشروعیت ریاست اقلیم کردستان عراق، بدون نتیجه پایان یافت و نشست ها به زمان نامعلومی موکول شد.

چهار حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق، جنبش تغییر، اتحاد اسلامی و جماعت اسلامی کردستان عراق خواهان پایان ریاست مسعود بارزانی بر مسند ریاست اقلیم و کاهش اختیارات رئیس اقلیم شده اند اما حزب دمکرات کردستان عراق این خواسته را رد کرده است.

چند هزار تن از کردهای سلیمانیه، دومین شهر بزرگ منطقه اقلیم کردستان عراق، روز پنجشنبه همزمان با برگزاری نشست احزاب کرد در یک هتل پنج ستاره دست به تظاهراتی زدند که به خشونت کشیده شد.

آنها شعار برکناری مسعود بارزانی را سر داده و مدعی بودند که وی حقوق کارکنان دوایر دولتی را سرقت می کند.

دولت منطقه اقلیم کردستان عراق که اکنون مدتی است بدون اجازه و هماهنگی دولت مرکزی نفت این منطقه را استخراج و صادر می کند، طی سه ماه گذشته حقوق کارکنان ادارات دولتی را نپرداخته است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین