|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۳
کد خبر: ۶۶۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۷
برنده جایزه صلح نوبل امسال معرفی شد.
به گزارش ایسنا کمیته نروژی نوبل وابسته به پارلمان این کشور که برنده جایزه صلح نوبل را مشخص می‌کند، اعلام کرد با بررسی 273 کاندیدا برای دریافت این جایزه شامل 68 سازمان و 205 شخص، در نهایت کمیته چهارگانه گفت‌وگوهای ملی تونس برنده جایزه صلح نوبل در سال 2015 شد.

این کمیته که از نمایندگان چهار سندیکای غیر دولتی و نیمه دولتی تشکیل شده بود، مسئول اجرای مذاکرات صلح بین گروه‌های مختلف تونسی و در نتیجه روی کار آمدن دولت مورد قبول همه طرف‌ها در تونس بود.

این کمیته چهارگانه شامل "نمایندگان سندیکای عمومی کارگران"، "اتحادیه صنفی صنایع و صنایع دستی تونس"، "اتحادیه حقوق بشر تونس" و "کانون وکلای" این کشور است.

در پی ترور "شکری بلعید" و "محمد البراهمی" دو تن از رهبران مخالفان تونس تنش‌های سیاسی در این کشور به وجود آمد که تا حد درگیری‌های مسلحانه داخلی پیش رفت اما مذاکرات این کمیته مانع از وقوع آشوب شد.

کمیته نوبل علت انتخاب خود را ترغیب مردم تونس برای پیگیری راه‌های دموکراتیک برای رسیدن به صلح و قانون پس از بهار عربی اعلام کرد.

پاپ فرانسیس، رهبر مذهبی کاتولیک‌های جهان، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و ادوارد اسنودن، افشاگر آمریکایی از جمله مطرح‌ترین نامزدهای امسال بودند.

نام محمدجواد ظریف و جان کری، وزرای خارجه ایران و آمریکا هم به دلیل مذاکرات منجر به توافق هسته‌ای ایران در تابستان امسال در میان نامزدها بود.

سال گذشته میلادی، ملاله یوسف‌زی، دختر پاکستانی که برای حق تحصیل دختران فعالیت می‌کند این جایزه را به طور مشترک با کایلاش ساتیارتی، فعال هندی حقوق کودکان دریافت کرد.

از سال ۱۹۰۱ که اهدای جایزه صلح نوبل آغاز شده و از میان ۱۲۸ برنده صلح نوبل تا کنون ۱۶ زن برنده این جایزه شده‌اند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین