|
|
امروز: دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۹
کد خبر: ۶۶۲۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۳
حضور 195 نماینده کافی است تا جلسه بهارستان رسمی شود. از آنجایی که مجلس نهم از 290 کرسی تشکیل شده بنابراین مخالفان برجام باید قریب به 100 نماینده را قانع کنند تا جلسه روز یکشنبه را ترک کنند. این در حالی است که آرای آنها نه در مخالفت با دوفوریت طرح هسته‌ای و نه در استیضاح آخوندی به این مقدار نمی‌رسد.
خنده رسایی و آقاتهرانی
در میان تمام مخالفت های دلواپسان، طرح یک فوریت اجرای برجام یکشنبه برای رای گیری به صحن می آید تا تصمیم آخر در مورد آن اتخاذ شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، سند اقدام جامع مشترک که حدود چهار ماه است حاصل شده برای تصمیم گیری به ایستگاه آخر، یعنی بهارستان می رسد. حال همه چشم به دودکش ساختمان هرمی شکل میدان بهارستان دوخته اند تا ببینند آیا دود سفید از آن خارج خواهد شد یا خیر.

دلواپسان که از روزهای آغازین مذاکرات، باب مخالفت را باز کردند و به هر بهانه ای دولت و اقدامات آن را مورد هجمه قرار دادند بعد از به صدا درامدن زنگ پایان مذاکرات تمام تلاش خود را به کار بستند تا از اجرایی شدن این سند جلو گیری کنند.

آنها ابتدا طرح الزام دولت به ارائه لایحه برجام، را کلید زدند و پس از ناامید شدن تلاش کردند تا در قالب کمیسیون ویژه بر این موضوع تاثیر بگذارند و حتی  گام را فراتر گذاشتند و در میان معترضان چندروزه مقابل مجلس وعده ارائه طرح رد برجام را دادند. اما در نهایت هیچ کدام از کوشش های آنها به بار ننشست و یک فوریت طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» با اکثریت قاطع به تصویب رسید.

آبستراکسیون گام بعدی دلواپسان

از آنجایی که طرح یک فوریت اجرای برجام روز یکشنبه در صحن علنی قرار است به رای گذاشته شود و مخالفان  می دانند در این وزن کشی دست کمتر را دارند، "از حد نصاب انداختن" جلسه را در دستور کار قرار داده اند تا در این صورت بتوانند به هدف خود نزدیک شوند.

در این رابطه کمال الدین پیر موذن می گوید: برخی اخبار منابع موثق از این حکایت دارد که نمایندگان تندرو و نمایندگان دلواپس، قصد نصاب‌شکنی مجلس را در جریان بررسی طرح اجرای برجام در روز یکشنبه دارند.

این نماینده مجلس گفت: متأسفانه این کار نمایندگان در شأن مجلس و ملت نیست و ممکن است این کارشان تبعات زیادی را به جا بگذارد، ولی ما این طرح را به سرانجام می‌رسانیم.

پیرمؤذن همچنین درباره گزارش هزار صفحه‌ای کمیسیون ویژه بررسی برجام نیز گفت: به گفته مخبر کمیسیون برجام، گزارش کمیسیون ویژه بررسی برجام در هزار صفحه تهیه شده است که می‌خواهند ‌آن را به گوش افکار عمومی و صاحب‌منصبان برسانند. حال آنکه، طبق شواهد، آنچه نوشته شده، خارج از کمیسیون، جمع‌بندی شده و اراده‌ای خارج از مجلس در آن دخیل بوده است. این موضوع، قطعا شأن مجلس را زیر سؤال می‌برد و جای تأمل دارد.

شکست پیش از موعد

حضور 195 نماینده کافی است تا جلسه بهارستان رسمی شود. از آنجایی که مجلس نهم از 290 کرسی تشکیل شده است بنابراین مخالفان برجام باید قریب به 100 نماینده را قانع کنند تا جلسه روز یکشنبه را ترک کنند.

اگر در جریان تصویب دو فوریت طرح اجرای برجام تمام رای مخالفین را در سبد دلواپسان قرار دهیم باید گفت تنها 62 نماینده حامی این مخالفت هستند.

به جلسه تصویب دو فوریت طرح اجرای برجام نیز بسنده نمی کنیم و گام را فراتر می گذاریم؛ در جریان استیضاح عباس آخوندی اگر تمام مخالفان وزیر را برابر با مخالفان دولت قرار دهیم تعداد انها به 72 می رسد که همچنان فاصله زیادی تا از اعتبار انداختن جلسه دارد.

البته تمام این موارد در بهترین حالت متصور برای مخالفان است این درحالی است که وقتی پای ترک جلسه در میان باشد قطعا تعداد آنها به صورت قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد. بنابراین اگر دلواپسان طرح آبستراکسیونی در سر دارند این طرح محکوم به شکست خواهد بود.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۲
لطف الله بهرو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
0
2
علی ایُّحال؛

ملّت فهیم و جان بر لب! ایران

به جِدّ

مراقبِ اوضاع

و نحوه ی رفتار و تعامل مجلس و نمایندگانش

با دولت و برجام هستند!
لطف الله بهرو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
0
2
*
زمین و زمان و ... را خوردید و میخورید!

باید هم بخندید!!!

*
تا غمتان پیش نیاید،

غم مردم نخورید!

*
ألیس الصّبح بقریب؟؟!
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین