|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۲
کد خبر: ۶۶۱۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴
سرمایه‌داران و حکام و مقامات چینی به طرز بی‌سابقه‌ای در حال نفوذ در بدنه فوتبال اسپانیا هستند.
از دو سال پیش حق پخش تلویزیونی رقابت‌های فوتبال باشگاهی در اسپانیا در اختیار چین بوده و حتی چند کشور عربی، ترکیه و ژاپن که همیشه از مشتریان جدی خرید امتیاز پخش لالیگا بوده‌اند مجبور به پخش با تاخیر بازی‌ها شده‌اند. البته شبکه دولتی چین حق پخش لالیگا را با دو برابر قیمت خریداری شده از اسپانیا به دو شبکه ورزشی عرب زبان و شبکه NTV فروخته و از همین محل نیز سود سرشاری داشته است. خرید سهام بیش از 50 درصد باشگاه‌های شاغل در لالیگا، دسته دوم و آکادمی‌های فعال و بین المللی فوتبال در اسپانیا همچنین خرید چندین و چند ورزشگاه بزرگ و مجهز در بارسلونا، مادرید و والنسیا بخشی از فعالیت‌های چین در فوتبال اسپانیا است.

آس اسپانیا در گزارشی از نفوذ چین در فوتبال اسپانیا آورده است: باشگاه اتلتیک بیلبائو در اختیار بانک ملی چین بوده و سهام این باشگاه به صورت کامل به این بانک بین المللی واگذار شده است.

باشگاه اتلتیکومادرید توسط وانگ جیانلین مرد هشتم ثروت در جین به صورت کامل خریداری شده اما مدیرعامل باین باشگاه، سرزو دوست ندارد این موضوع رسانه‌ای شود چرا که برای او چندان جالب نیست که با رای هواداران انتخاب شده باشد و به جای او یک مدیر دیگر تصمیم بگیرد.

 

باشگاه بارسلونا توسط دو کماپانی بزرگ به نام‌های OPPO و Suning بیش از 60 درصد از سهامش را از دست داده و سهامی که روزگاری به صورت کامل در اختیار مردم بود امروز دیگر در اختیار دو شرکت نه چندان مطرح چینی است.

باشگاه رئال بتیس در ظاهر حامی مالی به نام "هواوی" دارد اما حقیقت این است که این کمپانی تولید محصولات الکترونیکی کل سهام بتیس را یک جا خریداری کرده و مالک فصل آینده این باشگاه یک چینی خواهد بود.

باشگاه‌های سلتاویگو، دپورتیوو لاکرونیا، ایبار و مالاگا نیز بیش از 50 درصد از سهام خود را به شرکت‌های کوچک و بزرگ چینی واگذار کرده‌اند.

باشگاه سهام استادیوم برنابئو را به صورت کامل به کمپانی چینی "علی بابا"  واگذار کرده و حتی روزنامه مارکا به عنوان اسپانسر این استادیوم مجبور است از نیم فصل دوم لالیگا، جای خود را یکی از روزنامه‌های ورزشی چین بدهد.
منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین