|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۲
کد خبر: ۶۶۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵
وزير راه‌و‌شهرسازي ادامه داد: 4 بار به نحوي از انحاء از نمايندگان تاييديه گرفته‌ام اولين تاييديه هنگام اخذ راي اعتماد از نمايندگان بود همچنين 3 بار پاسخ‌هاي بنده براي صحن مجلس قانع‌کننده بود و شما به صحبت‌هاي بنده اعتماد کرديد.
عباس آخوندي‌، وزير راه‌و‌شهرسازي پس از حضور در صحن علي مجلس شوراي اسلامي ‌و پاسخ به استيضاح، از نمايندگان ملت راي اعتماد مجدد گرفت. به گزارش خانه‌ملت، استيضاح وزير راه‌و‌شهرسازي توسط جمعي از نمايندگان ملت در مجلس شوراي اسلامي‌با حضور 195 نفر از نمايندگان به رياست علي لاريجاني برگزار شد. عباس‌آخوندي را اسحاق جهانگيري (معاون اول رئيس‌جمهور)، مجيد انصاري (معاون پارلماني رئيس‌جمهور)، بيژن زنگنه (وزير نفت )، طيب‌نيا (وزير اموراقتصاد و دارايي)، علي اکبرصالحي (رئيس سازمان انرژي اتمي) و سيد حسين‌هاشمي ‌(استاندار تهران) همراهي کردند.

جلسه استيضاح عباس آخوندي پس از 3ساعت و 50 دقيقه بحث و تبادل نظر نمايندگان ملت در ساعت 12 و ده دقيقه به پايان رسيد و مجلس شوراي اسلامي‌ با 72راي موافق، پنج راي ممتنع و 175راي مخالف با استيضاح، وزير راه‌و‌‌شهرسازي را در مقام خود ابقاء کرد.

محورهاي استيضاح وزير راه‌و‌شهرسازي عدم انجام تعهدات زمان اخذ راي اعتماد، مشکلات حوزه عمومي‌وزارتخانه، مشکلات حوزه زمين، مسکن شهري و روستايي، مشکلات حوزه حمل و نقل و مشکلات حوزه مالي وزارتخانه اعلام شد.

جلسه با نطق موافقان استيضاح آغاز شد.

عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات کشور با تاکيد بر اين که استيضاح عباس آخوندي سياسي نيست و وزير راه‌و‌شهرسازي به بهانه‌هاي غير منطقي از جمله تحريم بسياري از پروژه‌هاي ملي و منطقه اي را معطل و بلاتکليف رها کرده است؛ به عنوان اولين موافق استيضاح در پشت تريبون مجلس قرار گرفت.

موسي الرضا ثروتي به برخي مشکلات حوزه راه‌و‌شهرسازي پرداخت و بيان کرد: مشکلات حوزه مسکن مهر، تعطيلي پروژه‌هايي که منجر به بيکاري مردم و اعتراضات و تجمعات مختلف و متعدد آنها شده است همچنين عدم پرداخت تسهيلات مکمل 5 ميليون توماني، عدم اجراي تعهدات مبني بر عدم افزايش قيمت مسکن و مزخرف خواندن پروژه‌هاي مسکن مهر از جمله انتقاداتي است که به آخوندي وارد است.

در ادامه سيد مهدي‌هاشمي‌رئيس کميسيون عمران با بيان اينکه در بحث استيضاح آخوندي موضوعات عملکردي و تخصصي مطرح است گفت:‌ وزير راه‌و‌شهرسازي به جاي مثبت عمل کردن در حيطه‌هاي مرتبط با وزارتخانه خود وقت براي بازديد از خانه هنرمندان و شرکت در همايش‌هاي غير مرتبط مي‌گذارد.

نماينده تهران با بيان اينکه فرصت کافي براي شرح وضعيت صنعت هوايي، ريلي و جاده‌اي به درستي براي شما وجود ندارد تصريح کرد:‌ يکي از خواسته‌هاي اصلي که ما در بحث رأي اعتماد از آخوندي داشتيم بحث صنعت هوايي با اولويت ايمني بود که هيچ توجهي در اين زمينه نشده است.

وي با بيان اينکه زيادي حوادث هوايي نشان از بي‌برنامگي وزارت راه در عرصه هوايي است، افزود: آيا تغيير فاحشي صورت گرفته که اين تغييرات در سال‌هاي مختلف در سوانح هوايي رخ داده است؟ چرا مديران و کارشناسان مجرب به کار گرفته نشده است؟ چرا علي رغم نظرات کارشناسي و تذکرات سازمان بازرسي اين پروازها انجام شده و به اين ميزان سقوط داشته ايم؟

سپس عباس آخوندي صحنه‌هاي استيضاح را نمايش تمرين مردمسالاري دانست و افزود: ما که ادعاي مردمسالاري داريم بايد از اين مسئله دفاع کنيم و مردم‌سالاري را در منطقه پرآشوب به رخ جهانيان هم بکشيم.

وزير راه‌و‌شهرسازي ادامه داد: 4 بار به نحوي از انحاء از نمايندگان تاييديه گرفته‌ام اولين تاييديه هنگام اخذ راي اعتماد از نمايندگان بود همچنين 3 بار پاسخ‌هاي بنده براي صحن مجلس قانع‌کننده بود و شما به صحبت‌هاي بنده اعتماد کرديد.

وي افزود: موضوع استيضاح 5 ماه است که در جريان بوده و بنده بارها در جلسات کميسيون عمران در اين‌خصوص شرکت کرده‌ام و بيشتر نمايندگان در اين جلسات عرايض بنده را قانع‌کننده دانسته و تعدادي از آنها استيضاح خود را پس مي‌گرفتند.

وي تاکيد کرد: بنابراين طي 4 بار حضور در کميسيون عمران مجلس، توضيحات بنده مورد توجه بيشتر نمايندگان قرار گرفت، اما در هر صورت بحث استيضاح مطرح شد، هر چند که از زماني که اين موضوع مطرح شد، بنده حتي نگذاشتم بحث استيضاح تاثيرات منفي بر روي کارکنان وزارتخانه داشته باشد.

اين عضو کابينه دولت يازدهم با اشاره به اينکه به تفصيل در خصوص مسکن مهر توضيح خواهم داد که چه تعهدي نسبت به طرف‌هاي قرارداد مسکن مهر داريم و چگونه به تعهدات خود عمل خواهيم کرد، افزود: در زمينه مبارزه با فساد که بار‌ها از سوي مقام معظم رهبري بيان شده است و خواسته اصلي نمايندگان و مردم است نيز توضيح خواهم داد با توجه به اينکه وزارتخانه راه‌و‌شهرسازي بيش‌از 120 هزار ميليارد تومان قرار داد دارد.

وزير راه‌و‌شهرسازي ضمن اشاره به اينکه مبارزه با فساد بحث بنيادي است، به موضع اقتصاد مقاومتي اشاره کرد و گفت: قيمت نفت 106 دلار بشکه‌اي به 42 دلار کاهش يافته، 60 درصد درآمدهاي نفتي نيز کاهش يافته و براي همه محسوس است که دولت در تنگناي مالي کم نظيري در تاريخ ايران قرار گرفت، لذا اطمينان دارم که مي‌دانيد امکان تخصيص اعتبارات عمراني در سال‌جاري در وضعيت مناسبي نبود و با تمام لطف و پيگيري سازمان مديريت و برنامه و بودجه در حوزه حمل‌و‌نقل، کمتر از هزار ميليارد تومان از 6 هزار ميليارد تومان تخصيص اعتبار داشته‌ايم.

آخوندي با اشاره به اينکه وزارتخانه راه‌و‌شهرسازي بيش از 120 هزار ميليارد تومان قرارداد دارد، گفت: وزارتخانه توانست علي‌رغم تمامي‌تنگنا‌ها، تمام پروژه‌ها را فعال نگه داشته و تعطيل نکند، مي‌دانيد قدرت وام دهي بانک‌هاي ايران به کمتر از ده درصد از توليد ناخالص ملي ايران کاهش پيدا کرده، در واقع 300 هزار ميليارد تومان تنها کل تسهيلاتي که در بانک‌هاي کشور به ما داده مي‌شود و حداکثر 100 هزار ميليارد تومان تسهيلات جديد است که در بخش صنعت، خدمات، کشاورزي، مسکن و ساير بخش‌ها داده شود.

وي ادامه داد: 100هزار ميليارد تومان نسبت به کل توليد ناخالص ملي ايران کمتر از ده درصد است و از آنجايي که ماموريت بزرگي براي خروج از رکود و توسعه ايران و رشد بالاي 8 درصد که مورد انتظار مقام معظم رهبري است، داريم، دولت در شرايط سختي قرار گرفته و لازم است با همدلي و هم زباني از تنگناي سخت مالي عبور کنيم.

وزير راه‌و‌شهرسازي تصريح کرد: گزارش خواهم داد که چگونه در اين شرايط سخت و طاقت فرسا چندين ميليارد سرمايه‌گذاري جديد بدون توصل به منابع دولتي کرده‌ايم، لذا افتخار بزرگي براي اين وزارتخانه و دولت و نمايندگان است.

آخوندي در ادامه به اقتصاد مقاومتي و فرمايشات مقام معظم رهبري اشاره کرد و گفت: جانمايه فرمايش ايشان برنکات ذيل اشاره مي‌کند، نخست بر برون رفت از اتکا به نفت است به طوري که در حد گسترده بودجه دولت نبايد به نفت متکي باشد و...

وي با تاکيد بر اينکه تلاش ما بر اين بوده به تمام شبکه‌هاي راه‌هاي آسيا وصل شويم، افزود: تلاش ما بر اين بوده تا بتوانيم تمام پايانه‌هاي مرزي ايران را بازسازي کنيم. تمام کساني که در مرز حضور دارند، مي‌دانند که چطور در جهت نوسازي پايانه‌هاي مرزي فعاليت کرديم. مردمي‌که وارد ايران مي‌شدند و يا مي‌خواستند از آن خارج شوند، در چه فضاحت و گرفتاري‌هايي در پايانه‌هاي مرزي ايران بودند.

آخوندي تاکيد کرد: در کرمانشاه، کردستان، سيستان و بلوچستان، خراسان جنوبي، آذربايجان‌غربي تمام پايانه‌ها را علي‌رغم نداشتن بوجه دولتي بازسازي کرديم. اکثر پايانه‌ها را مکانيزه کرديم تا مدت توقف مردم و رانندگان در اين پايانه‌ها کاهش يابد.

وي با بيان اينکه صنعت حمل‌و‌نقل هوايي بيشترين آسيب را از تحريم ديد، افزود: اين آسيب چه در بخش ناوبري ناوگان و فرودگاه‌ها رخ داده است. از صنعت هوانوردي در لبه فناوري جهان است و سيستم ناوبري پيشرفته‌ترين فناوري جهان است. بيش‌از 11 سال در سيستم ناوبري ايران هيچ سرمايه‌گذاري نشده است. فرودگاه مهرآباد که بيش‌از 10 ميليون مسافر در سال جابجا مي‌کند، بيش‌از 40 سال است که تعمير اساسي نشده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین