|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۲
کد خبر: ۶۶۰۸۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵
ژینگو ژانگ و همکارانش در دانشگاه ساوث‌همپتون، حافظه شیشه‌ای را با حافظه بلوری مقایسه کردند که سوپرمن از آن برای حفظ آرشیو اطلاعات پدر و مادرش استفاده می‌کرد. حافظه‌ای که داده‌ها را تا آخر دنیا ذخیره می‌کند
یک حافظه بلوری الهام گرفته از فیلم سوپرمن می‌تواند داده‌ها را تا پایان عمر بشر ذخیره کند.

به نقل از زومیت، این قطعه حافظه بلوری رایانه می‌تواند اطلاعات دیجیتال را بصورت پنج بعدی ذخیره کند که متشکل از سه بعد از فضا و دو بعد اضافی از شبکه‌های بلوری است.

این بلور کوچک‌ترین قطعه سخت‌افزاری دنیا است که از اتم تشکیل شده است.

این ماده بلوری که در دانشگاه ساوث‌همپتون انگلیس ساخته شده، از کوارتز ذوب شده ساخته شده که از سیلیکای خالص به عنوان یک ماده پایدار تشکیل شده است.

برای ذخیره داده، از نور یک لیزر پرسرعت برای تاباندن اطلاعات به سطح بلور استفاده می‌شود که توان مقاومت در برابر دمای تا ۱۸۳۲ درجه فار‌‌نهایت را دارد.

در شرایط عادی این بلور مقاوم است و می‌تواند برای میلیون‌ها سال باقی بماند.

این بلور می‌تواند تا ۳۶۰ ترابایت اطلاعات را در خود نگه دارد که این میزان داده به طور معمول در نیم میلیون سی‌دی رایج جای می‌گیرد.

ژینگو ژانگ و همکارانش در دانشگاه ساوث‌همپتون، حافظه شیشه‌ای را با حافظه بلوری مقایسه کردند که سوپرمن از آن برای حفظ آرشیو اطلاعات پدر و مادرش استفاده می‌کرد.

ژانگ معتقد است قدرت فوق‌العاده این بلور می‌تواند سودی واقعی برای موزه‌ها یا مکان‌های دیگر که به دنبال حفظ مخازن اطلاعات هستند، داشته باشد.

پروفسور پی‌تر کازانسکی، از مولفان این تحقیق گفت: این هیجان انگیز است که فکر کنیم توانسته‌ایم اولین سندی را به وجود بیاوریم که به احتمال زیاد می‌تواند ‌نژاد بشر را زنده نگه دارد. این فناوری می‌تواند از آخرین شواهد تمدن محافظت کند. همه چیزهایی که یادگرفته‌ایم فراموش نخواهد شد.

منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین