|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۳
کد خبر: ۶۶۰۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵
سازمان انتقال خون ایران اعلام کرد از نقطه نظر پزشکی از جمله مسائل اپیدمیولوژیک خاص هر کشور،جابه جایی خون از یک نقطه جهان به نقطه دیگر ممنوع است.
در پی درج خبر خون چینی در رگ های ایرانیان ،سازمان انتقال خون جوابیه ای صادر کرد.
در متن این جوابیه آمده است: همچنان که در گذشته نیز سازمان انتقال خون ایران به شائبه های بعضی رسانه ها  درخصوص واردات خون یا صادات خون پاسخ گفته است به اطلاع میرساند که از نقطه نظر پزشکی از جمله مسائل اپیدمیولوژیک خاص هر کشورجابه جایی خون از یک نقطه جهان به نقطه  دیگر ممنوع است بنابراین ذکر این نکته که در  کنار واردات کالاهای عجیب پای خون های فرانسه و چینی نیز به ایران باز شده است نیز به تبع موضوع منتفی و کذب محض است .

حوزه طب انتقال خون دارای مفاهیم و واژه های تخصصی است که نیازمند دانش خاص خود است وعدم آگاهی از آن میتواند منجر به گمراهی و برداشت نادرست از اخبار رویدادها این حوزه شود. منبع آماری که در خبر به آنها اشاره شده است گمرک ایران است که بررسی ریزعناوین این آمار نشان میدهد آنچه در خبر به عنوان خون مطرح شده است فرآورده ها و اقلام دارویی وکشت های آزمایشگاهی مورد نیاز و سایر اقلام مشابه بوده و هیچ  یک خون کامل نبوده است.

بار دیگر لازم است  این نکته یادآوری شود که واردات خون و فرآورده های مورد نیاز مراکز درمانی به هیچ روی نه تنها در ایران بلکه در جهان رایج نیست و با اصول انتقال خون در دنیا منافات دارد زیرا به دلیل احتمال هرچند ناچیز انتشار بیماری‌ها از طریق خون و فرآورده ها و امکان تغییر چهره جغرافیایی جابه جایی خون ازیک نقطه جهان به نقطه دیگر به کلی ممنوع است .

لذا به این وسیله انتقال خون مجددا هرگونه واردات خون خارجی و صادرات خون را شدیدا تکذیب میکند. گمرکات کشورها برای خود تعرفه های بین المللی دارند واین طبقه بندی درکشور ما شامل 10 دسته است به گونه ای که داروها بیولوژیک واکسن و داروهای مشتق از پلاسمای خون دریک دسته قرار می‌گیرند وبا عنوان دارو واکسن و خون نامگذاری میشوند درصورتی که منظور از خون در این دسته بندی داروهای مشتق از پلاسمای خون وطیف وسیعی از اقلام آزمایشگاهی و تحقیقاتی است.

البته سازمان انتقال خون در این جوابیه اعلام کرده بود که پیش از این در سال 89 این موضوع را در طی نامه ای به گمرک جمهوری اسلامی ایران اطلاع داده است اما از سال 89 تا کنون هیچ تغییری در نام این ردیف تعرفه ای ایجاد نشده است.و درآمارهای رسمی منتشر شده از سوی گمرک در ردیف تعرفه های کالاهای وارداتی به وضوح خون انسان و حیوان برای مصارف درمان یا پیشگیری یا تشخیص بیماری اشاره شده است.

نکته قابل تامل دیگر در این خصوص آن است که اگر سازمان انتقال خون به دنبال رفع سوء برداشت هاست به جای جوابیه دادن به رسانه های مختلف این موضوع را با گمرک مطرح تا نسبت به تغییر نام ردیف تعرفه ای اقدام کند و از این طرق نسبت به روشن شدن افکار عمومی گام بردارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین