|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۶۵۸۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۰
امضای استیضاح آخوندی توسط ۱۳ نفر از مجموع ۲۹۰ نماینده مجلس، نشان از شکننده بودن این طرح دارد، بخصوص که در فاصله چند هفته گذشته و در جلسات مشترک بین استیضاح کنندگان و وزیر راه، تعدادی از آنها انصراف داده‌اند.
سال 89 مجلس اصولگرا ،حمید بهبهانی، وزیر راه و‌ترابری را در حالی استیضاح کرد که این وزیر و محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری وقت ،در جلسه مجلس شرکت نکردند و این یک بی احترامی بزرگ از نوع احمدی نژادی به نمایندگان مردم محسوب می شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، دلیل استیضاح بهبهانی ناتوانی او در بهبود ایمنی پرواز و ناکارآمدی در اداره وزارتخانه‌اش معرفی شده بود که سه هفته بعد از سقوط هواپیما در ارومیه رخ داد،70 کشته نتیجه سقوط این هواپیما و بحث‌هایی درباره جاده‌های مال رو و قطار ،اتوبان تهران-شمال که بعد از 16 سال 10% هم پیشرفت نکرده و بی مدیریتی و عدم توجه مدیران که موجب فرسودگی ناوگان گردیده بود ،از محورهای استیضاح این وزیر کابینه احمدی نژاد شد ،این در حالی بود که ما در اوج درآمدهای نفتی تاریخ 30 ساله و بالطبع بودجه عمرانی سرشاری بودیم.اما اکنون جبهه پایداری یعنی نمایندگان نزدیک به طیف احمدی نژاد که در آن زمان به استیضاح بهبهانی رای منفی دادند، می خواهند آخوندی وزیر فعلی راه و شهرسازی را در شرایطی استیضاح کنند که این وزیر با چندین بار حضور مستمر و مفید در این کمیسیون توضیحات قانع کننده ای داده است.

روح‌الله حسینیان، مهدی کوچک‌زاده، حمید رسائی، حسینعلی حاجی دلیگانی، جواد کریمی قدوسی، زهره طیب‌زاده، فاطمه آلیا، موسی‌الرضا ثروتی، محمود نبویان، مجتبی رحماندوست، بهرام بیرانوند، حسن کامران و نیره اخوان ۱۳ نماینده‌ای هستند که بر استیضاح آخوندی اصرار دارند. بجز کامران و اخوان دیگر نامبردگان عضو یا همسو با جبهه پایداری هستند.

امضای استیضاح آخوندی توسط ۱۳ نفر از مجموع ۲۹۰ نماینده مجلس، نشان از شکننده بودن این طرح دارد، بخصوص که در فاصله چند هفته گذشته و در جلسات مشترک بین استیضاح کنندگان و وزیر راه، تعدادی از آنها انصراف داده‌اند.

بسیاری از نمایندگان اذعان دارند که این یک استیضاح غیر منطقی و ناعادلانه ست.

مهرداد بائوج‌لاهوتی، نماینده اصولگرای مجلس که از اعضای قدیمی کمیسیون عمران است، درباره این استیضاح به خبرنگار تدبیر و امید گفته بود:تا آنجایی که خودم در جریان استیضاح بودم پاسخ هایی که آقای آخوندی در جلسات با نمایندگان ارائه کردند ،بسیار منطقی و مودبانه بود.

 وی  همچنین اظهار داشت : امروز کشور با مشکلات پولی رو به رو است ،وقتی من به عنوان نماینده به یک وزیر اعتراض می کنم که چرا عملکرد شما در این بخش اینگونه بوده است یا چرا اقدامات مورد انتظار صورت نگرفته،ابتدا باید منابع مالی برای تامین هزینه ها را مشخص نمایم و سپس توقع  حرکت در آن مسیر را داشته باشم.

 جواد هروی یکی دیگر از نمایندگان مجلس است که در گفت و گو با تدبیر و امید بیان کرده:آقای آخوندی با تیم مجربی که به کار گرفته حرکات و گام های اساسی برداشته است؛ قطعا اینکه به این مباحث از مجرای سیاسی  وارد شود چندان زیبنده نیست؛ بر این اساس می توان ان را یک استیضاح سیاسی دانست. رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات با اشاره به اینکه مسکن مهر تنها بهانه ای بیش نیست ،اظهار داشت: به هر صورت انچه مسلم است آن است که این استیضاح یک استیضاح فنی و کارشناسانه نیست بلکه بیشتر مبتنی بر نگرش ها و دغدغه هایی است که از نگرش ها و ماهیت های کارشناسانه بیرون است .

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت، دراین‌باره می‌گوید: ایشان سه‌ماه را با کمتر از یک درصد بودجه اداره کرده است. یعنی به‌جای اینکه در سه‌ماهه اول ٢٥ درصد اعتبارات را دریافت کند، کمتر از یک درصد گرفته و در پایان شش‌ماه که باید ٥٠ درصد را دریافت می‌کرده، کمتر از ٢٠ درصد را گرفته. واقعا چه انتظاری از این وزیر دارند؟

وی با ابراز انتقاد از سیاسی شدن برخی استیضاح ها در مجلس گفت: سؤالی که برای من وجود دارد این است که چرا ما نمی‌توانیم مردم را متقاعد کنیم که استیضاح‌های مجلس نهم سیاسی نیست؛چرا فقط از بین اعضای کابینه کسانی مورد هجمه قرار می‌گیرند که به اصلاح‌طلبی مشهورند و هیچ منطقی هم پشت این استیضاح‌ها نیست؟

مهرداد لاهوتی، دیگر عضو کمیسیون عمران هم توضیحات آخوندی در کمیسیون و در جمع استیضاح کنندگان را قانع کننده خوانده و گفته است: «ریشه این استیضاح در نگاه‌ها و توقعات محلی است حال آنکه ما نمایندگان باید نگاه ملی داشته باشیم.» به گفته نماینده لنگرود، در این شرایط بی‌پولی، باید قدردان مسئولان بود که اوضاع را مدیریت می‌کنند تا کارها زمین نماند.

لاهوتی افزوده است: «اگر وزیر را برکنار کردیم، چه اتفاقی می‌افتد، وزارتخانه‌ای با این حوزه‌های متعدد برای ۳ ماه بلاتکلیف می‌شود که قطعاً مشکلات را مضاعف هم می‌کند.»

حمیدرضا عزیزی فارسانی، دیگر نماینده‌ای است که استیضاح وزیر راه و شهرسازی را حل کننده برخی مشکلات موجود در این وزارتخانه نمی‌داند.

او تاکید کرده دولت به لحاظ مالی شرایط خوبی ندارد و این را همه نمایندگان می‌دانند بنابراین دمیدن بر طبل توقعات خیلی درست به نظر نمی‌رسد

سید حسن علوی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره عملکرد آخوندی در وزارت راه و شهرسازی گفته است: به اعتقاد من نباید مسائل یک وزارتخانه را به‌صورت موردی نگاه کرد زیرا در همه وزارتخانه‌ها مشکلاتی وجود دارد. این معدل عملکرد افراد است که باید توجه بیشتری به آن شود و در مورد آخوندی باید گفت که این معدل مثبت است.

او افزوده است: او از لحاظ تئوری باسواد و در حوزه عمل، فعال است. علاوه بر این تعامل خوبی هم با مجلس دارد و این‌یکی از نکات مثبت او است.

علوی در خصوص انتقاداتی که به کند بودن پیشرفت طرح مسکن مهر می‌شود، گفت: باید واقع‌بین باشیم. این طرح یک جنازه‌ای بود که روی دست وزیر مانده بود اما باوجود همه تنگناهای اقتصادی توانست آن را تا حدودی پیش برد.

زمانی که دولت قبلی شروع به پیاده سازی طرح مسکن مهر کرد بسیاری از کارشناسان اقتصادی و عمرانی نسبت به غیر اصولی بودن و بالطبع شکست این طرح هشدار دادند، اما دولت با شعارهای عدالت محورانه و کوبیدن بر طبل حمایتگرانه اش از مستضعفین مانند بسیاری از رفتارهای دیگرش ،گوشش بدهکار نبود، حالا بگذریم از اینکه نئولیبرال ترین سیاست های تعدیل ساختاری در پوشش همین گفتمان عدالت محورانه احمدی نژاد اجرا شد که باعث تورم افسارگسیخته و فشار بر طبقه محروم و در نهایت شکاف بیشتر طبقاتی شد اما بسیار قابل توجه بود که قرار است از میان آن همه رفتارهای ضد مستضعفین اینبار تنها با سیاست مسکن مهر تا حدودی به شعارهای عدالت محورانه خود جامه عمل بپوشاند اما که این خود سر دراز داشت.

 حسین راغفر می گوید برنامه مسکن مهر یکی از عامل های اصلی تورم در دولت گذشته بود؛تورمی افسارگسیخته که نه تنها طبقه پایین و ضعیف جامعه بلکه موج آتشش همه کشور را سوزاند.چرا؟ چون برای هزینه های آن بدون پشتوانه و غیر اصولی اسکناس چاپ شد.اقتصاد دانان تورم ۴۰ درصدی در پایان دولت احمدی نژاد را ناشی از بی‌انضباطی دولت پیشین در مدیریت مالی پروژه مسکن مهر عنوان می دانند.

دولت احمدی نژاد برای مسکن مهر ۴۵ هزار میلیارد تومان پول چاپ کرد و در اختیار بانک مسکن گذاشت. حسن روحانی در این خصوص گفته بود: «هر چه پول در تاریخ ایران چاپ شده بود چهل و چند درصد کل آن پول را برای مسکن مهر چاپ کردند و کار بی‌نظیری از نظر بی‌انضباطی مالی انجام شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین