|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۶
کد خبر: ۶۵۸۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۳
نبودن شفافیت، پیشی گرفتن رقبای ایران در صادرات نفت، عقب افتادن حضور سرمایه گذاران و فعالین اقتصادی در ایران همه و همه شرایط نامساعدی است که کاسبین تحریم حاضر نیستند به آن تن دهند.
قریب به چهار ماه است که ایران و 1+ 5 یک به توافق دست پیدا کرده اند اما هنوز برنامه جامع اقدام مشترک در کش و قوس های سیاسی منتظر مجوز است تا اجرایی شود.

 به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، بعد از 12 سال مذاکره بالاخره توافق تاریخی به دست آمد اما از آنجایی که این تفاهم در ایران و آمریکا مخالفانی داشت اجرایی شدن آن هنوز با تاخیر مواجه است و این درحالی است که به نظر می رسد نه تنها در این تاخیر ها سودی وجود ندارد بلکه می تواند لطماتی هم، به منافع کشورها وارد سازد.

پیش از این، چنین تصور می شد که نتیجه بررسی برجام در کنگره با مشکل مواجه شود و در نهایت کار به وتو رئیس جمهور برسد و از این طریق ناگزیر به طی کردن پروسه ای طولانی شود اما این مسئله رخ نداد و امروز مشکل اجرای برجام به پیچ بهارستان منتقل شده است به گونه ای که موگرینی بیان می کند برای اجرای برجام، منتظر تصمیم مجلس ایران هستیم.

روزانه 100 - 150 میلیون دلار خسارت

« در اجرای برجام هر چه تاخیر شود، به ضرر ما است، تصور نکنید که تاخیر به نفع ماست.» این سخن را علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به برخی نمایندگان مخالف طرح اجرای برجام می گوید.

رییس مجلس شورای اسلامی دو روز قبل در حمایت از طرح اجرای برجام عنوان می کند: می گویند چرا عجله داریم؟ کسانی که به صحنه بین المللی آشنا هستند و بدانند ما در چه مسیری حرکت کرده ایم، می دانند که تاخیر داریم. ما فکر می کردیم کنگره آمریکا برجام را رد می کند و بعد رییس جمهور آمریکا آن را وتو خواهد کرد و زمان بندی لازم را داریم.

آنچه رئیس قوه مقننه بر آن تاکید می کند مسئله ای است که پیش از آن نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور در جلسه کمیسیون ویژه بر آن تاکید کرده بود اما هیچ گاه از بلندگوی صدا و سیما پخش نشد که نهاوندیان چه گفت.

در آن جلسه نهاوندیان وقتی می خواهیم تحریم ها را دور بزنیم یعنی از ابزارها و کانال های رسمی عمل نمی کنیم. در این شرایط به کسی پول می دهیم که برو این را بیاور و به کسی نفت می دهیم که برو بفروش. حتما وقتی شفافیت برداشته می شود راه فساد باز می شود.

به گفته رئیس دفتر رئیس جمهور: هزینه مبادله ای که بر اقتصاد ما تحمیل شد در یک محاسبه سرانگشتی حداقل 15 درصد در واردات و صادرات بر ما اضافه هزینه تحمیل کرد. هزینه مبادله تجارت بالای صدمیلیارد دلار که ما در هشت سال گذشته داشته ایم حداقل سالانه 15 میلیارد دلار می شود. ( این البته حداقل است چون ما سال هایی داشتیم که تجارت ما بالای 120 میلیارد دلار بوده است). این مبلغ یعنی در روز تحمیل 130 میلیارد تومان هزینه بر ملت ایران. وقتی هزینه تمام شده یک کالا بالا می رود تک تک خانواده های ایرانی آن را می پردازند.

به یک قلم یعنی فقط عدم فروش نفت توجه کنید که به جای دو و نیم میلیون بشکه نفت ما مجبور باشیم یک میلیون بشکه بفروشیم؛ معنای یک و نیم میلیون بشکه در روز حتی به قیمت الان یعنی 50 دلار (نه 120 دلار آن موقع ) 75 میلیون دلار در روز هزینه و خسارت ما می شود. این یعنی از دست دادن درآمد برای ما و دادن بازار به رقبای بعضا متخاصممان.

علت تعلل چیست ؟!

در شرایطی که تکلیف برجام در امریکا و کشورهای اروپایی مشخص شده است علت تعلل مجلس در مورد برجام جای سوال دارد.

 وقتی به پای صحبت نمایندگان می نشینیم اکثریت آنها رویکردی حمایتی نسبت به توافق دارند اما تعدادی انگشت شمار هستند که تمام تلاش را به کار بسته اند تا تصمیم گیری برای سرانجام برجام به تاخیر بیفتد و این درحالی است که هزینه و خسارت روزانه ان از جیب ملت پرداخته می شود.

نبودن شفافیت، پیشی گرفتن رقبای ایران در صادرات نفت، عقب افتادن حضور سرمایه گذاران و فعالین اقتصادی در ایران همه و همه شرایط نامساعدی است که کاسبین تحریم حاضر نیستند به آن تن دهند، لذا نمایندگان مجلس لازم است هوشیارانه تر وارد عمل شوند و هرچه سریعتر راه را بر سوء استفاده گران ببیندند.

نکته ای که نباید اهالی خانه ملت فراموش کنند آن است که نگاه ملت به آنهاست و قطعا سود زیان خود را هم در عملکرد آنها می بینند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین