|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۶۵۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶
وزیرآموزش و پرورش گفت: امیدواریم در یک بازه زمانی ۱۰ ساله بتوان کل مدارس ایران را حتی در دور‌ترین نقاط کشور ایمن کنیم.
 علی‌اصغر فانی در نشست سران مدارس ایمن که صبح امروز برگزار شد با بیان اینکه موقعیت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران به خصوص در فضای پساتحریم زمینه لازم را برای توسعه همکاری‌های بین‌المللی فراهم کرده و مورد استقبال جامعه جهانی قرار گرفته است، گفت: این فرصت می‌تواند؛ زمینه‌ساز همکاری مشترک میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای باشد.

وی طی ارائه گزارش عملکرد آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۳ میلیون دانش آموز در ۱۰۵ هزار مدرسه کشور مشغول به تحصیل هستند ادامه داد: نرخ پوشش تحصیلی در آموزش مقطع ابتدایی برای کودکان ۶ تا ۱۰ ساله به ۶ ۹۸. درصد رسیده است و عدالت آموزشی در دسترسی برابر دختران وپسران به آموزش باکیفیت تحقق یافته است.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه فرصت‌هایی برابر برای تربیت در مناطق شهری و روستایی فراهم شده‌است افزود: در حال حاضر انسداد مبادی بی‌سوادی پیگیری می‌شود و ۹۰ درصد افراد ۱۵ تا ۶۴ ساله از نعمت سوادبرخوردار هستند و قصد داریم تا سال ۲۰۱۸ میزان بی‌سوادی را به حداقل برسانیم.

وی با یادآوری تدوین سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت با انجام ۱۰۰ مورد پژوهش و استفاده از نظرات ۵۰۰ متخصص اظهار کرد: نقشه راه برای استقرار این سند فراهم شده و از سال تحصیلی جاری کار خود را بر مبنای آن آغاز خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در این سند خانواده به عنوان رکن اصلی تعلیم و تربیت مورد توجه قرار گرفته، افزود: رشد نیروی انسانی و معلمان از دیگر موضوعات مورد توجه سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت است.

فانی در بخش دیگری از سخنان خود توسعه آموزشهای فنی وحرفه‌ای و مهارتی را از برنامه‌های آموزش و پرورش برشمرد و ادامه داد: این برنامه به نحوی است که تا پایان سال ۱۴۰۴ ظرفیت‌ها در این حوزه گسترش یابد که هماهنگی بین بخشی و حمایت‌های وزارتخانه گسترش این آموزش‌ها را تسریع کرده است.

وی همچنین بالابردن کارایی و اثربخشی آموزش و پرورش از طریق بازتعریف قابلیت‌های مدیران آموزشگاهی را از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه خواند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه موفق به افزایش درصد تحت پوشش مدارس غیردولتی از ۵. ۸ درصد به ۱۲ درصد شده‌ایم، ادامه داد: توسعه فضای یاددهی و یادگیری و استفاده از فضای مجازی از دیگر برنامه‌های نظام آموزشی است.

فانی خاطرنشان کرد: داشتن مدارس ایمن را از حقوق دانش‌اموزان می‌دانم و مسئولیت نظام تعلیم و تربیت برای حفظ این سرمایه‌ها چند برابر است و آسیب دیدگی دانش آموزان در اثر حوادث جبران ناپذیر است.

وی با تاکید براینکه علاوه بر مدارس ایمن به تامین امنیت روانی دانش آموزان اهتمام داریم تصریح کرد: در راستای افزایش ایمنی فیزیکی مدارس ایران از سال ۲۰۰۶ تا ۲۱۰۴ میلادی ۴ میلیارد دلار به نوسازی ایمن سازی مداریس اختصاص داده شد که زمینه ساز افزایش ایمنی جانی دانش آموزان از ۳۳درصد در سال ۲۰۰۶ به ۶۷ درصد در سال ۲۰۱۴ شده است.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در سال‌های آینده ۳ میلیارد دلار به این بخش اختصاص خواهد یافت و از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ یک میلیارد دلار برای استاندارد سازی تاسیسات مدارس اختصاص می‌یابد.

وی اظهار امیدواری کرد: در یک بازه زمانی ۱۰ ساله بتوان کل مدارس ایران را حتی در دور‌ترین نقاط کشور ایمن کنیم.

وی با بیان اینکه برای اولین بار عنوان مدارس ایمن وارد برنامه ششم توسعه می‌شود که نشان از عزم ملی در این مهم دارد ادامه داد: ما آماده‌ایم تا تجارب علمی خود را در خصوص ایمن سازی مدارس و بویژه در زمینه زیرساخت و مقاوم سازی در اختیار سایر کشور‌ها قرار دهیم.

منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین