|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۴
کد خبر: ۶۵۶۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴
در نهایت لاریجانی با تجدید رای گیری مخالفت کرد و رای گیری برای دو فوریت را صحیح اعلام کرد و بر این اساس یک فوریت این طرح با 168 رای موافق ، 57 رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع 247 نمایندده حاضر به تصویب رسید.
کار کمیسیون ویژه بررسی برجام با بیش از 170 ساعت جلسه بعد از قریب به 40 روز به کار خود پایان داد.

 به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، کمیسیون ویژه که از روز نخست با حاشیه هایی همراه بود نهایتا با ارائه گزارش و قرائت ان در صحن علنی به کار خود پایان داد تا بعد از این صحن علنی و آرای نمایندگان برای آن تصمیم گیری کنند.

 البته همانطور که پیش از این نیز صحبت هایی در مورد تدوین یک طرح دو فوریتی میان برخی نمایندگان که اغلب در صف مخالفان برجام هستند وجود داشت، امروز تنها گزارش کمیسیون برجام نبود که به صحن راه پیدا کرد بلکه در کنار آن طرح دوفوریتی « اقدام متناسب و متقابل دولت ایران در اجرای برجام» نیز به رای گذاشته شد.

تصویب یک فوریت طرح دو فوریتی

طرح دو فوریتی " اقدام متناسب و متقابل دولت ایران در اجرای برجام " که بسیار مورد توجه مخالفان بود نتوانست رای لازم را برای دوفوریت کسب کند و تنها یک فوریت آن تصویب شد و همین امر موجب شد تا حلقه ای از نمایندگان به دور صندلی علی لاریجانی تشکیل شود به این دلیل که دستگاه رای گیری آنها خراب بوده و رایشان خوانده نشده است.

لاریجانی در پاسخ به آنها گفت من هر روز نظر شما را درباره طرح و ها لوایح با همین دستگاه ها می گیرم، پس نمی توانم دوباره رای گیری را تجدید کنم، زیرا در آیین نامه درباره چنین موضوعی حرفی زده نشده است.

 بازهم نمایندگان در صحن با اعتراض به خوانده نشدن رای انها توسط دستگاه های رای گیری خواهان تجدید رای گیری شدند که لاریجانی در این زمینه اظهار داشت: باید درباره دو فوریت طرح ارایه شده دو سوم نمایندگان رای مثبت می دادند، اما حالا چه رای شما توسط دستگاه خوانده شود و چه خوانده نشود، آیین نامه دست ما را برای تجدید رای گیری بسته است و  اگر تشکیکی در رای گیری وجود دارد سازو کارش را آیین نامه مشخص کرده است.

 در نهایت لاریجانی با تجدید رای گیری مخالفت کرد و رای گیری برای دو فوریت را صحیح اعلام کرد و بر این اساس یک فوریت این طرح با 168 رای موافق ، 57 رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع 247 نمایندده حاضر به تصویب رسید.

حواشی آخرین جلسه کمیسیون برجام

جسته گریخته خبرهایی از درون کمیسیون ویژه به بیرون درز می کرد که حاکی از وجود اختلافات بسیار دارد، اختلافاتی که گاه با حواشی بسیاری همراه می شد به گونه ای که دیگر قابل کتمان نبود؛ اما گویا روز گذشته در حالی که اعضای کمیسیون در حال تهیه گزارش بودند آنچنان اختلاف به اوج می رسد که عباسعلی منصوری آرانی، غلامرضا تاجگردون و مسعود پزشکیان چاره ای جز ترک جلسه نمی بینند.

عباسعلی منصوری آرانی در صفحه اینستاگرام خود در مطلبی نوشت: «سلام، امروز شنبه یازدهم مهرماه در کمیسیون برجام برخلاف قاعده‌ای که قرار بود گزارش تدوین شود و مبنای آن کمیته‌ها بودند، یک مرتبه گزارشی تدوین شده با ادبیات مشخص ارائه شد. من و آقای پزشکیان و تاجگردون به اعتراض جلسه را ترک کردیم ؛چون هرچقدر هم تغییرات ایجاد می‌شد با بررسی‌ها و دیدگاهی که به برجام داشتیم خیلی فاصله داشت.

 ان‌شالله و در صورت موافقت دوستانم طی بیانیه‌ای ثبت خواهیم کرد که چه گذشت و در فرصت دیگری خواهم گفت که معاملات سیاسی بین جریانات سیاسی چگونه انجام می‌شود. خداوند به تو پناه می‌برم و از تو مدد می‌طلبم»  از اینرو می توان گفت کمیسیونی که از ابتدا ترکیب آن نشان می داد نمی تواند همه عقاید را در خود جای دهد با گزارشی یکطرفه جمعبندی خود را به پایان برد مسئله ای که از روز اول چندان دور از ذهن به نظر نمی رسید.

در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین