|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۶۵۵۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷
نیروهای امنیتی بحرین در خبر خود اعلام کردند یک کارگاه بزرگ ساخت بمب را کشف و چند نفر را به ظن ارتباط با سپاه پاسداران بازداشت کرده‌اند.
بحرین در طول تاریخ، مدت‌ها بخشی از خاک کشور ایران بوده است. در طول دویست سال گذشته، بحرین با دخالت انگلستان به تدریج از زیر نفوذ ایران خارج شد و در نهایت در دوره پهلوی براساس یک رفراندوم فرمایشی، از ایران جدا و حکومت آن در اختیار اقلیت سنی آل‌خلیفه قرار گرفت. طی چهل سال گذشته و با دست برداشتن ایران از ادعای مالکیت بحرین، به خصوص پس از انقلاب اسلامی ایران، ترکیب جمعیتی عمدتا شیعه بحرین، از ایران اثرات زیادی پذیرفته‌است و ناآرامی‌های زیادی را تجربه کرده‌است. بحرین حدود هفتصد هزار نفر جمعیت دارد که ۸۰ درصد آنرا شیعیان تشکیل می‌دهند. این شیعیان عمدتا با ایرانیان بومی جزایر ایرانی خلیج فارس، هم نژاد و هم ریشه‌اند. مابقی جمعیت فعلی بحرین را سنی‌ها تشکیل می‌دهند. شیعیان بحرینی و گروه‌های مخالف دولت در بحرین از نظرگاه مذهبی از انقلاب ایران شاد بوده و حتی با رهبران آن پیش از پیروزی انقلاب، ملاقات‌هایی داشتند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شیعیان بحرین راهپیمایی‌هایی را در حمایت از این انقلاب تدارک دیدند. شاید همین نزدیکی شیعیان بحرینی با ایران است که باعث می‌شود حکام این کشور، هر ناآرامی و مساله و مشکل داخلی خود را به سبک این حکومت‌های عربی به گردن کشور دیگری بیاندازند؛ کشوری که در این مورد ایران نام دارد. ایران از زمان وقوع ناآرامی‌ها در بحرین که منجر به سردی روابط دو کشور شد در منامه سفیر منصوب نکرده‌ بود و سفارت ایران در این کشور توسط کاردار اداره می‌شد و این در حالی است که بحرین در همین مقطع اقدام به اعزام سفیر به تهران کرده بود. جمهوری اسلامی ایران از زمان شروع انقلاب مردمی این کشور از سال 2011 همیشه خواستار توجه مقامات منامه به خواسته‌های مسالمت‌آمیز ملت بحرین بوده‌است. حکومت بحرین طی این چند سال، نه تنها به خواسته‌های ملت این کشور پاسخ نداده، بلکه با اقدام به استفاده از خشونت، بیش از 200 بحرینی را شهید و صدها تن دیگر را زخمی کرده‌است. گزارش‌های متعددی که از سازمان‌های حقوق بشری در سطح بین‌المللی منتشر شده، بیانگر حضور بیش از 3 هزار زندانی سیاسی در زندان‌های بحرین است که اکثر آن‌ها شکنجه شده‌اند. مقامات بحرینی روز پنجشنبه مدعی شدند، یک انبار مهمات و سلاح به وزن 1.5 تن را در زیر زمینی در روستای النویدرات از توابع منامه، کشف کرده‌اند و وزارت کشور بحرین، سریعا این انبار سلاح را به ایران و عراق نسبت داد.

نیروهای امنیتی بحرین در خبر خود اعلام کردند یک کارگاه بزرگ ساخت بمب را کشف و چند نفر را به ظن ارتباط با سپاه پاسداران بازداشت کرده‌اند. وزارت خارجه بحرین، ایران را متهم کرده‌است که از «خرابکاری و تروریسم» حمایت می‌کند و به تشکیل «گروه‌های تروریستی» کمک می‌رساند. بحرین کاردار ایران در منامه را «عنصر نامطلوب» خوانده و ٧٢ ساعت به او فرصت داده‌است که خاک این کشور را ترک کند. وزارت خارجه بحرین همچنین سفیر خود را از تهران فراخوانده‌است. وزارت خارجه بحرین در بیانیه‌ای اعلام کرده که این تصمیم را به خاطر «مداخلات ایران در پادشاهی بحرین... برای به راه انداختن درگیری فرقه‌ای و بسط سلطه خود» گرفته‌است. پیش از بحرین نیز در روز چهارشنبه، عربستان سعودی مدعی شد، یک لنج ماهی‌گیری ایرانی را در دریای عرب توقیف کرده که حامل سلاح برای یمن بوده‌است در حالی که مقامات ایرانی به شدت چنین اتهاماتی را رد کرده‌اند و آن را عملیات روانی دانسته‌ و از مقامات سعودی خواسته‌اند هرچه سریع‌تر لنج ماهیگیری ایرانی را آزاد کنند. محمدصادق کوشکی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی در خصوص علت اخراج کاردار ایران از منامه و احضار کاردار خود از تهران به کشورش همچنین پیرامون اتهامات نسبت داده شده به ایران به «ابتکار» گفت: حوادث بحرین را باید از سال ها 2001 تا به امروز مورد بررسی قرار داد. زیرا سیاست خارجی بحرین تابع سیاست خارجی سعودی‌هاست و رفتار نامناسب اخیر بحرین را باید با اوضاع یک هفته گذشته عربستان سعودی مقایسه کرد. او در ادامه افزود: بعد از آن که وزیر خارجه عربستان پیشنهاد گفت‌وگوی محمدجواد ظریف را نپذیرفت و بعد از بیانات صریح رهبر معظم انقلاب در خصوص فاجعه منا، بحرین کاردار ایران را اخراج کرد. کوشکی با بیان اینکه اخراج کاردار ایران از خاک بحرین موضوع با اهمیتی نیست، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با بحرین روابط خوب و زیادی ندارد چرا که هر دو کشور به نماینده کاردار و نه سفیر قانع شده بودند. این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که چرا مقامات بحرینی علت اخراج کاردار ایران را مداخله جمهوری اسلامی در امور کشور بحرین دانسته‌اند، گفت: مسئولان بحرینی، ایران را در طول این 36 سال گذشته به بعضی اقدامات از قبیل؛ دخالت، تجهیز معترضان بحرینی، دادن سلاح و ... متهم کرده‌اند اما هیچوقت سند و مدرکی در این خصوص ارائه نکردند و فقط این اتهامات را در رسانه‌های خود پوشش دادند. به گفته کوشکی، قطعنامه‌های زیادی از سوی اتحادیه اروپا در خصوص وضعیت بحرین و رفتار بد مقامات بحرینی با اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم صادر شده‌است.

بحرین، اهرم فشار سعودی‌ها بر ایران

این کارشناس سیاسی اتهام دیگر بحرین در رابطه با اینکه گفته‌اند در خاک این کشور کارگاه ساخت بمب از ایران کشف و ضبط شده‌است، تصریح کرد: مساحت کشور بحرین حداکثر 860 کیلومتر مربع است و وجب به وجب این سرزمین توسط دوربین‌های مدار بسته کنترل می‌شود پس چگونه ممکن است کارگاهی برای ساخت بمب ایجاد شده باشد و مقامات بحرینی متوجه نشده باشند! کوشکی تاکید کرد: بارها گزارشگر حقوق بشر نحوه برخورد بد و سرکوب گرایانه ماموران و مقامات بحرینی با معترضان را مطرح کرده‌است چرا که رفتار و اعتراضات مردم کاملا مسالمت‌آمیز بوده و در این خصوص گزارشی را به پارلمان بحرین مبنی بر عدم دخالت ایران و نیروهای ایرانی در خاک بحرین ارائه داده بود. او افزود: سعودی‌ها فقط یک اهرم فشار در منطقه در اختیار دارند و آن هم کشور بحرین است و از این طریق قصد دارند ایران را به بهانه‌های مختلف متهم کنند. کوشکی با بیان اینکه نیروی‌های ایرانی در خاک یمن و بحرین حضور ندارند و تمام اظهارات مقامات سعودی و بحرینی کذب و دروغ است، گفت: بعد از حمله‌های سعودی‌ها به یمن تعدادی از شاهزادگان بحرینی کشته شدند و از آن طرف مقامات بحرینی از ایران برای دخالت و حضور نیروهای ایرانی انتقاد می‌کنند در حالی‌که هیچ گونه اثری از نیروی‌های ایرانی در خاک یمن جز بحرینی‌ها وجود ندارد.
اگر ایران می‌خواست، تاکنون طومار بحرین را در هم پیچیده بود
احمد بخشایش اردستانی، نماینده مردم اردستان در مجلس شورای‌اسلامی نیز در همین رابطه به «ابتکار» گفت: ارتباط ایران با بحرین را باید در چارچوب روابط ایران با عربستان سعودی دانست چراکه در زمان محمدرضا پهلوی، بحرین جزیی از خاک ایران بود و بعدها به استقلال رسید. او در ادامه افزود: اکثریت مردم بحرین شیعه هستند و نگاه‌های مقامات این کشور به عراق، سوریه، حزب‌الله لبنان و ایران است. بخشایش با بیان اینکه حاکمان آل خلیفه از نفوذ فکری و سیاسی جمهوری‌اسلامی ایران به مردم کشورش واهمه و ترس دارند، تصریح کرد: آل خلیفه از این موضوع به شدت نگران و ناراحت هستند و اینکه می‌گویند در خاک بحرین از ایران کارگاه ساخت بمب کشف و ضبط شده‌است دروغ و کذب است. زیرا ایران نیازی به این قبیل اقدامات ندارد و اگر می‌خواست تاکنون طومار بحرین را پیچیده بود. این استاد دانشگاه گفت: دو سال است که در کشور بحرین قیام مردمی شکل گرفته و از آن طرف دو هزار نیروی سعودی برای مقابله با معترضان وارد خاک بحرین شده‌اند و از همه مهمتر پایگاه پنجم نظامی ایالات متحده آمریکا در بحرین وجود دارد. اما مقامات بحرینی و سعودی بدانند که با این اوضاع و شرایط نمی‌توانند ادامه حیات دهند. به گفته او، جمهوری اسلامی‌ایران به عنوان جبهه مقاومت در خلیج فارس و عربستان سعودی به عنوان جبهه سازش در خاورمیانه حضور دارند. این نماینده مجلس شورای‌اسلامی به کشتار 8 هزار زائر در منا اشاره کرد و گفت: در کشورهای سوریه، یمن، عراق و جدیدا فاجعه منا سعودی‌ها مقصر هستند و در این باره کاسه صبر ایران لبریزشده‌است و اخیرا هم رهبر معظم انقلاب فرمودند که اگر بار دیگر به حجاج ایرانی توهین شود یا در ارسال مجروحان و کشته شده‌ها به ایران، سعودی‌ها همکاری نکنند پاسخ سخت و خشن نشان خواهیم داد و بعد از تهدید رهبر فرزانه انقلاب آل خلیفه چنین رفتاری را از خود نشان دادند. بخشایش علت اتهامات مقامات آل سعود و آل خلیفه نسبت به ایران را این گونه توصیف کرد و در ادامه افزود: این اظهارات و اتهامات چیز جدیدی نیست و بحرین و عربستان بدانند که با این گونه اقدامات و ادبیات نمی‌توانند کاری از پیش ببرند. زیرا آل خلیفه و آل سعود قصد دارند فضا را سیاسی و آلوده جلوه بدهند و از همه مهمتر می‌خواهند تا از ایالات متحده آمریکا در خواست کمک داشته باشند و این گونه در حاشیه امن قرار بگیرند.

بهانه‌گیری برای ایجاد جنگ روانی علیه ایران

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای‌اسلامی در ادامه با بیان اینکه عربستان سعودی نمی‌تواند همه چیز را با پول بخرد، تاکید کرد: تبلیغات آل خلیفه و آل سعود بر علیه ایران کاملا بی‌محتواست چرا که اگر ایران قصد تجهیز یمن، معترضان بحرینی و ... را داشت هرگز به ارسال لنجی از سلاح و ساخت کارگاه بمب‌سازی متوسل نمی‌شد و به نظر من این گونه رفتارها ایجاد جنگ روانی علیه ایران است. او افزود: آل خلیفه قصد دارد تا جان کری به ظریف بگوید دست از بحرین بر دارد و یا در کشور، نظام سیاسی و... دخالت نداشته باشد در حالی که ایران هرگز در امور این کشور دخالت نداشته‌است چرا که جمهوری اسلامی ایران به انقلاب بحرین به شکل یک قیام مردمی نگاه کرده‌است پس دلیلی برای مداخله نمی‌بیند. به گفته بخشایش، جمهوری اسلامی ایران، بحرین را در سیاست خارجی عددی حساب نمی‌کند که بخواهد نگران قطع روابط با این کشور باشد. او تاکید کرد: عربستان ادعا کرده که ایران، یمن را تجهیز نظامی می‌کند اما اینطور نیست زیرا جمهوری اسلامی تنها کمک‌های عاطفی و معنوی نسبت به یمن داشته نه چیز دیگر و بهتر است سعودی‌ها به فکر اتهامات دیگری باشند چرا که برای ایران راه‌های بهتر و سریعتری وجود دارد تا اینکه بخواهد اقداماتی از قبیل؛ ارسال لنج حاوی سلاح یا ساخت کارگاه بمب سازی داشته باشد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اخراج کاردار ایران از منامه و احضار کاردار بحرین از تهران، زیر سر عربستان سعودی است زیرا آنان با سکوت رسانه ای در خصوص کشتار 8 هزار حجاج قصد سر پوش گذاشتن بر فاجعه منا را دارند تا مدیریت غلطشان زیر سوال نرود.
منبع: ابتکار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین