|
|
امروز: دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۴
کد خبر: ۶۵۳۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷
سید مرتضی علوی تحليگر مسائل سياسي در یادداشتی نوشت:
به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛ سید مرتضی علوی در یادداشتی نوشت:
 
فاجعه منا در حج ابراهيمي امسال مصداق بارز یک مصیبت عظمی برای جهان اسلام و یک مسئله بسيار مهم ملی برای جمهوری اسلامی ایران به حساب می آید که چالش و دغدغه های قابل توجهی را ایجاد کرده است. در این قضیه طبق معمول همیشگی عده ای مخالف دولت تدبير و اميد فرصت را مغتنم شمرده و خواهان بهره برداری سیاسی در راستای منافع خویش هستند. از قبيل پيام هايي که در شبكه هاي اجتماعي به صورت خودجوش! منتشر ميشود كه روحاني بايد اينچنين ميكرد يا ظريف بايد چنان ميكرد! يا اينكار را كردند و وااسفا تحقير شديم! طبق خواسته و فرمایش مقام معظم رهبری دولت عربستان می بایست مسئولیت این واقعه اسفناک را بپذیرد و در قبال آن پاسخگو باشد و از جهان اسلام عذرخواهي كند، این مسئله توجه ها را به سمت مسئول اصلی این فاجعه يعني حكام مرتجع سعودي معطوف می سازد که طبق تمامی قوانین بین المللی می بایست پاسخگو باشد. حال آنکه عده ای در داخل تمام توجهات را به دولت تدبیر و امید معطوف ساخته اند و به زعم خود از دولت مچ گيري خارج از انصاف میكنند! هرچند نباید این نکته را از یاد برد که دولت روحانی می بایست در راستای روشن شدن حقایق و حفظ حقوق عمومی و بین المللی کشور همچون گذشته کوشا باشد اما در این مورد خاص مسئولیت اصلی متوجه دولت روحانی نیست پیگیری تا حصول نتیجه از مسئول واقعی این حادثه تنها وظیفه و اقدام ممکن برای دولت در این زمینه است. ولي خودزني داخلي به قصد تسويه حساب سياسي با دولتي كه از محافظه كاران نيست از قرار معلوم پاياني ندارد! تخريب وجهه دولت قانوني كشور نزد افكار عمومي دقيقا خلاف فرمايشات رهبري در خصوص دو دسته نشدن جامعه است و همچنين در تضاد با شعار معظم له براي سال ٩٤ كه خواستار همدلي و همزباني دولت و ملت ميباشد، در این زمینه جهت اطلاع افكار عمومي بايد نكاتي به عرض ملت شريف ايران برسد؛
 
١) دولت جمهوري اسلامي بر اساس وظيفه ذاتي خود از همان ابتداي امر پیگیر جدي مسئله شد و حتي رئيس جمهور در داخل هواپيمايي كه عازم سفر مهم ديپلماتيك بود نه تفريحي! خبر اين فاجعه را از طريق ارتباط تلفني معاون اول خود كه طبق قانون در غياب ايشان رياست كابينه رو عهده دار است شنيد و البته هنوز در آن لحظه هيچكس عمق فاجعه را نميدانست و در همان هواپيما دستورات مقتضي تا روشن شدن ابعاد قضيه صادر شد و دولت هم بلافاصله در روز تعطيل جلسه اضطراري برگزار كرد.
 
٢) سفر ابتداي مهرماه هرسال رئيس جمهور به نيويورك و مقر سازمان ملل هميشه مهمترين و به عبارتي زمان بسيار مهمي براي استفاده از فضاي سياسي و رسانه اي در مهمترين مركز تصميم گيري جهان بوده و هست كما اينكه رئيس دولت قبلي عين ٨ سال رياست خود را با لشگري از همراهان! در این اجلاس حضور پيدا ميكرد حتي زمانيكه تقريبا هر سال يك قطعنامه ظالمانه در آن مكان عليه جمهوري اسلامي تصويب ميشد! و حال امسال كه اتفاق مهم توافق هسته اي يا همان برجام اتفاق افتاده و براي اولين بار در تاريخ، شوراي امنيت با قطعنامه ٢٢٣١ تمامي تحريم هاي قبلي خود را لغو كرده واقعا دكتر روحاني نبايد تا روشن شدن ابعاد فاجعه در سفري كه طولاني ترين سفر از بعد زماني هم هست صبر ميكرد و ديپلماسي بين المللي جمهوري اسلامي را در سازمان ملل تشريح و به مدیریت جانشين رسمي خود اعتماد مينمود؟! آيا حضور اسحاق جهانگيري معاون اول و تشكيل دو جلسه فوق العاده هيات دولت با تقريبا اكثر اعضاء منهاي چند نفري كه همراه رئيس دولت بودند و تصميم گيري هاي اثربخشی همچون تصويب اعزام گروه ويژه به عربستان و يا پيشنهاد توسط رئيس بنياد شهيد به عنوان يكي از اعضاي دولت به رهبر معظم انقلاب در خصوص تدفين قربانيان در گلزار شهدا جهت احترام مضاعف به اين مهاجران الي الله و تسكين داغ خانواده هاي مصيبت ديده در اين وضعيت كه دولت سعودي كمترين همكاري با ايراني ها نميكند براي روزهاي ابتدايي فاجعه اي كه هنوز انتهاي آن معلوم نيست كافي نبود؟!!
 
٣) اين روزها قريب به ٦٥ هزار زائر بيت الله الحرام و جمعيتي انبوه از كارگزاران بعثه مقام معظم رهبري، سازمان حج و زيارت، جمعيت هلال احمر و ديپلمات هاي كشورمان به مثابه گروگان هنوز در خاك كشوري هستند كه مسئولان آن در برابر جان باختن بيش از ٤ هزار زائر به علت بي كفايتي و سومديريت خود كه اظهر من الشمس و در تاريخ بي سابقه است! ذره اي شرمندگي يا پذيرش تقصير را قبول ندارند! حال دولت ايران بايد تصميم شديدتري ميگرفت يا سعي در عدم تحريك حاكمان سعودي مينمود براي حفظ امنیت بقيه زائران؟!! نكند دوستان دلواپس توقع اعلان جنگ توسط رئيس جمهور و اعزام هواپيماي نظامي براي تنبيه سعودي ها داشتند كه حال چون عملي نشده به دولت خودي اينچنين مي تازند؟! شاهدیم حكام مرتجع عربستان هنوز كه لحن گفته هاي مقامات ايراني از حدي تندتر نشده است به بهانه بيماري هاي واگير و شیوع بیماری در پي دفن ناشناس پيكرهاي مطهر زائران هستند در حاليكه هنوز تكليف بسياري از مفقودين و جانباختگان معلوم نيست.

فراموش نکنیم مهمترين چهره مفقود شده كشورمان يعني دكتر غضنفر اصل ركن آبادي سفير سابق جمهوري اسلامي در لبنان كه ٣ سال پيش توسط تبعه هاي همين عربستان در بيروت ترور شد و با توجه به اهميت رابطه وي با خط مقاومت و حزب الله لبنان از اهميت سياسي فوق العاده اي براي ايران برخوردار هست هنوز خبري از وي نيست و با وجود سخنراني رسانه اي وي در روز برائت از مشركين در صحراي عرفات و وجود گذرنامه اش كه مهر ورود به خاك عربستان خورده است رسانه هاي عربي وابسته به دربار آل سعود مدعي عدم حضور وي در حج هستند! از كجا معلوم كه وي و ساير مفقودين سرنوشتشان هيچگاه معلوم نشود و مدعي نشوند که در ميان همان دفن شده هاي گمنام بوده اند؟!! دوستان دلواپس حتما ميدانند اگر دكتر اصل ركن آبادي زنده در دست حكام سعودي باشد و ادعاي دفن ناشناس وي را بكنند اتفاق سياسي بسيار خطرناكي براي محور مقاومت به عنوان يكي از اصول اساسي جمهوري اسلامي ايران خواهد افتاد لذا امروز دستگاه ديپلماسي كشورمان مجبور به مدارا و پيگيري سرنوشت مفقودين و اعزام ساير زائرين و دست اندركاران حج به خاك وطن هستند تا بعدا با راهكارهاي حقوقي و سياسي با دولت عربستان تسويه حساب اساسي شود كه هميشه وقت براي اينكار هست اما امروز جان بسياري از هموطنانمان در دستان ديوصفتان سعودي است.   
 
٤) دوستان فراموش نكرده اند كه بعد از اتفاق ناگوار زلزله آذربايجان شرقي در پاييز ٩١ رئيس جمهور وقت در پايتخت خودمان حضور داشت و حاضر نشد قبل از سفرش به همين عربستان و لبيك گفتن به دعوت ملك عبدالله شاه معدوم سعودي سري به هموطنان مصيبت ديده كشور خود بزند و تازه بعد از پايان سفرش و حدود ٢ هفته از زمان زلزله كه تقريبا بحران كنترل شده بود در مكان حادثه حاضر شد! آيا آنروز آقايان دلواپس به ايشان خرده گرفتند كه امروز توقع بازگشت روحاني از آنطرف دنيا و آنهم از مهمترين اجلاس سالهاي اخير مجمع عمومي كه حتي پوتين را بعد ١٠ سال، شي جين پينگ رئيس جمهور چين را بعد از ٢ دهه و حتي براي اولين بار پاپ فرانسيس رهبر كاتوليك هاي جهان را به نيويورك كشاند را دارند؟!! نكند ناراحتي دوستان از اين است كه چرا رئيس جمهور غير هم جناحي آنها اينقدر مشتري در صف ديدار دارد؟! از رهبران فرانسه، انگليس، چين، روسيه، ايتاليا و... گرفته تا سخنراني هايي كه صندلي خالي در مقابلش نيست؟!!
 
٥) در حين سفر روحاني عكسي منتشر ميشود كه روحاني با يك حاكم عربي كه احتمالا امير كويت هست در حال مصافحه است ولي به صورت خيلي حرفه اي با عكس خنده وي و ظريف كه معلوم نيست مال كجاست و براي چه موقع است در يك قاب منتشر ميشود و ذيل آن نوشته ميشود جانا اندوه تو!!!! و دست دادن روحاني با حاكم جنايتكار سعودي را ادعا ميكنند! دوستان اطلاع دارند ملك سلمان پادشاه، محمد بن نايف وليعهد و محمد بن سلمان وزير دفاع سعودي اصلا در نيويورك نبوده اند و و در قصر شيشه اي منا شاهد زنده پرپر شدن زائران خانه خدا بودند؟!!! عادل الجبير وزير خارجه كم تجربه سعودي ها بسان زمان حضورش به عنوان سفير در ايالات متحده با كت و شلوار و كروات ميگردد و حتي حاضر به رودررويي با ظريف نشده؟!!! آیا دست دادن با يك حاكم ديگر عربي را بايد براي افكار عمومي تلقي دست دادن با مسبب كشتار هموطنان عزيزمان كنيم؟!! آيا اين استفاده از هواي نفس براي ارضاي منويات سياسي جريان خودتان نيست؟! تكليف تقواي الهي چه ميشود؟!!
 
٦) سئوال ديگر اين است روحاني براي محكوم كردن سعودي هاي جنايتكار كجا را بهتر از تريبون مهمترين مركز سياسي جهان ميتوانست گير بياورد تا بدون سانسور سخنانش با زبان ديپلماسي جهان را متوجه بی کفایتی آنها كند؟! آنهم در صبح روز افتتاحيه هفتادمين و يكي از مهمترين مجمع هاي عمومي سازمان ملل كه رهبران كشورهاي عضو اصلي شوراي امنيت در آن سخنراني كردند و طبيعتا همه رسانه هاي دنيا اعم از دوست و دشمن كل مراسم را زنده پخش ميكردند! محكوم كردن بي كفايتي سعودي ها و تبيين سوتدبير آنها در صدر گفته هاي رئيس جمهور ايران را تقريبا تمام جهان شنيدند حال ايشان براي تسكين ذهن سياست زده دلواپسان ميبايست اين فرصت مهم را از دست ميداد؟! آنوقت قول ميداديد به خاطر برگشتن از سفرش قبل از ايراد نطق خود به روحاني انتقاد نكنيد؟!! كه صد البته موج سواري سياسي لذت خاصي دارد!
 
٧) دوستاني كه سعي دارند از نمد اين فاجعه عظيم جهاني كلاهي براي خود درست كنند تا به حال به اين فكر كرده اند اگر در گردهمايي روز كريسمس مسيحيان يا عيد مقدس يهوديان در پاي ديوار ندبه سرزمين هاي اشغالي به هر دليلي ٤ هزار انسان كشته ميشدند دستگاه رسانه اي غرب چه ميكرد؟!! آيا خودزني ميكردند؟!! تقريبا همه كشورهاي اسلامي بنا به دلايل بسيار از جمله فقر مطلق نتوانستند از حق خود دفاع كنند و فقط ايران سفت و سخت ايستاد تا جهان را متوجه اين فاجعه سازد آن وقت ما در داخل به دنبال تسويه حساب جناحي هستيم؟!! آگاهان مطلعند هنوز بنگاه هاي خبري غرب آمار كشته ها رو ٧١٧ نفر اعلام ميكنند و طوري وانمود ميكنند كه انگار اتفاقي كوچك و متداول بوده؟!! اما رئيس جمهور ايران در محل اصلي تصميم گيري هاي جهاني و با حضور همه رسانه هاي خبري دنيا عينا مواضع رهبر انقلاب را تشريح ميكند و از فضاي به دست آمده حضور تقريبا ١٥٠ رهبر سياسي جهان در تبيين اين فاجعه مدد ميجويد تا همه جهان معطوف به اين حادثه وحشتناك شوند آنگاه بعضي ها در داخل عينا خط فكري استعمار يعني تفرقه و دو دستگي را تبليغ ميكنند! دوستان آیا حقیقتا متوجه معنای رفتارتان هستيد؟!!
 
٨) نكته ديگه خرده ناحق و تحقيرآميز به وزير امورخارجه كشورمان بود كه بيشتر شبیه تسويه حساب با وي از به ثمر نشاندن مذاكرات هسته اي و ديدار اخيرش با جان كري بود تا انتقاد به رفتار انساني و عقلي وي با اين بحران عظيم! عربستان حاضر به همكاري در هيچ سطحي نبوده و نيست و حال وزير امورخارجه ما در حين اين بحران مجبور ميشود پروتكل هاي تشريفاتي را كنار گذاشته و از همتاي جوان و كم تجربه سعودي خودش درخواست ملاقات كند تا شايد از ماحصل آن جلسه خبر يا اتفاق خوبي براي خانواده هاي داغ ديده و چشم انتظار در بيايد آيا اين كار غلط است؟! آیا نام اين كار تحقير است؟!

نبايد از اين ديپلمات كهنه كار تجليل كرد كه براي حفظ جان شهروندان كشورش اينكار را كرده است؟!! از آن بي انصافانه تر انتشار عكس مذاكره به اصطلاح سرپايي وي با امير كويت بود و مطلب يكسويه اي كه در ذيل آن منتشر كرده بودند! اولا امير كويت رابطه خصمانه اي با جمهوري اسلامي ايران ندارد و اخيرا هم بعد از بمب گذاري در كشورش توسط داعش از زحمات ايران تقدير كرد و به عربستان اجازه موج سواري از اين اتفاق را نداد، دوما از لحاظ جايگاهي و سني بالاتر از وزير خارجه ماست و درست است كه کویت كشور كوچكي در مقابل ماست ولي امير يك كشور يعني همه كاره آنجا، سوما مدل مذاكره ظريف با آل صباح اصلا شبيه زانو زدن!!! نبود و يك گفتگوي صميمي و به عبارتي غافلگير كننده و يكباره جهت مداخله در فاجعه اي عظيم بود و استفاده از موقعيت حضور شيخ احمد آل صباح در صحن مجمع عمومي سازمان ملل بود و ظریف خود را براي اين وساطت درگير پروتكل هاي رسمي و تشريفاتي نكرد كه شايد اصلا امير كويت بنا به مناسبات صميمي ترش با حكام سعودي تن به اين ملاقات نميداد و همين اعزام وزير بهداشت ايران به مكه مكرمه هم اتفاق نميفتاد كه اينجا هم ميبايست از تجربه و درايت ظريف تشكر كرد كه دوستان هميشه دلواپس با بي انصافي آن را تحقير ناميدند!

واکنش دستگاه ديپلماسي طبق فرموده رهبر معظم انقلاب در چهارجوب ایجاد نتیجه و قبول مسئولیت برای دولت عربستان بوده است که سعودي ها به علت ضعف فاحش و آشکار در بروز این فاجعه بزرگ از قبول مسئولیت خود گریزان هستند، همه ما خوب میدانیم که یک دیپلماسی خوب با صبوری توام بوده و در آخر به دور از تنش ها نتایج مورد نظر حاصل ميگردد و از این منظر است که محمدجواد ظریف پس از لجاجت حکام سعودی از امیر کویت تقاضا ميكند و این مورد را مسئلت می نماید تا حقوق ایرانیان و این جفای جباران سعودی بی پاسخ نماند، حال اينكه حكام سعودي كه دشمني ديرينه با انقلاب اسلامي دارند به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كه سازمان حج و زيارت زير مجموعه وزارتخانه وي است به بهانه سياسي بودن هيات اعزامي ايران ويزا نميدهند در این میان گناه ظريف چيست؟! آيا بايد به زور نماينده بفرستيم به كشوري كه تقريبا متخاصم با ماست؟! تقريبا اكثر افكار عمومي در جريان سفر پر ماجراي دكتر قاضي زاده هاشمي وزير بهداشت به مكه هستند و متاسفانه فعلا بايد با اين كارشكني هاي سعودي مماشات كرد تا بحران مفقودين حادثه و و بازگشت حجاج و پيكرهاي جانباختگان صورت بگيرد تا خداي نكرده گروكشي انساني توسط عمال سعودي اتفاق نيفتد.
 
٩) مسئله بعدي ناتمام گذاشتن سفر آقاي روحاني است كه با عبارت "روحاني روغن ريخته را نذر امامزاده كرد!" از آن ياد شد، دوستان دلواپس  مطالب زیادی  از سايت هاي خبري منتشر كرده اند كه از همان اول قرار به بازگشت ايشان در روز ٧ مهر بوده و افزوده اند که چرا منت سر مردم مي گذاريد!؟ درست است رئيس جمهور قرار بود ٧ مهر ماه عصر به وقت ايران و شب به وقت نيويورك فرودگاه جان اف كندي را به مقصد تهران ترك كند و طبيعتا ظهر چهارشنبه ٨ مهر وارد فرودگاه مهرآباد بشود ولي بلافاصله بعد از سخنراني مهم خود در مجمع عمومي كه مهمترين هدف سفر وي بود و البته ديداري كوتاه با پوتين همتاي روسي خود بقيه ديدارهاي مهم خود را با رئيس جمهور ونزوئلا، نخست وزيران تونس و عراق، ديدار فوق العاده مهم با شوراي روابط خارجي آمريكا كه براي اولين بار و در سطح بسيار مهمي بود و همچنين مصاحبه مطبوعاتي كه باز به دليل حضور همه رسانه هاي تاثيرگذار جهان از اهميت فوق العاده اي برخوردار بود؛ را كنسل كرد و به ميهن برگشت تا خود به بدرقه جانباختگان فاجعه منا برود، حال سئوال اينجاست نيمه تمام گذاشتن سفر يعني از وسط سفر برگشتن؟!!! همينكه رییس جمهور مهمترين سخنراني خود را كه براي آينده سياسي جمهوري اسلامي اهميت بسيار دارد انجام داد و بقيه ديدارها كه غالبا مهم هم بوده اند را كنسل نمود نمیه کاره گذاشتن سفر به حساب نمی آید؟!
 
نكته آخر؛ چرا دلواپسان و مخالفان دولت تدبير و اميد از هر اتفاقي حتي فاجعه ملي به وسعت جان باختن ده ها زائر براي حمله به روحاني و كابينه اش استفاده ميكنند؟! به چه قيمتي با احساسات جريحه دار شده ملت از اين حادثه تلخ بازي ميكنيد؟! نشانه رفتن انگشت بي كفايتي به سمت دولت خودي و مردم را به دو دسته كردن آيا كار زيبايست؟! پس تكليف همدلي و همزباني مورد نظر رهبر معظم انقلاب چه ميشود؟!! قطعا روحاني و دولتش خالي از اشكال نيستند اما امروز اتحاد در مقابل حكامي كه "خائن حرمين شريفين" هستند مهمتر از هر تسويه حساب جناحي است. 

اميد است با يكپارچگي مورد توقع رهبر انقلاب و ايستادگي محكم دولت و ملت جواب دندان شكني به اتفاق تاسف بار اخير كه تا سالها از ذهن ها پاك نخواهد شد داده شود تا حداقل مرحمي باشد بر دل مردمي كه اين چند روزه لبخند بر لبانشان نيامده و همچنين خانواده هايي كه پارچه نوشته هاي رنگي و خيرمقدمشان به سياه و انتظار تحويل پيكرهاي مطهر اين عزيزان مبدل شد.
 


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
0
1
درود بر شما.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین