|
|
امروز: دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۱
کد خبر: ۶۵۳۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶
«ولادیمیر ساژین» تحلیلگر روس با تاکید بر موفقیت ایران و گروه 1+5 در «حل دیپلماتیک یکی از مهمترین پرونده های بین المللی چند دهه گذشته» نوشت: بازتاب بسیار مثبت جهانی نتیجه نشست هسته ای وین، ایران و 1+5 را به گروه حل بحران سوریه تبدیل می کند.
ساژین به عنوان یکی از تحلیلگران نزدیک به وزارت خارجه روسیه، در مطلبی که خبرگزاری اسپوتنیک منتشر کرده، نوشته است: گروه 1+5 و ایران بار دیگر در مرکز توجه رسانه ها قرار گرفتند و مذاکرات وزیران امور خارجه این کشورها در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، برای اجرای شرایط توافق هسته ای صورت گرفت. ساژین می افزاید: سیاستمداران و تحلیلگران در جهان تردیدی ندارند که اهمیت توافق هسته ای وین در قالب «برجام» نشان داد که میانجیگری و دیپلماسی همراه گفت وگوی دشوار اما سازنده، توانست یکی از پیچیده ترین مشکلات جهان امروز یعنی برنامه هسته ای را با تفاهم متقابل حل کند.

در ادامه مطلب آمده است: سند تصویب شده 14 ژوئن در وین، از برخوردها جلوگیری کرد و پایه و اساس بازگشت پیروزمندانه ایران آزاد از تحریم ها به بازار تجارت و اقتصاد بین المللی را تشکیل داد.

تحلیلگر روس افزود: واقعیت وجود مخالفان برجام در ایران و آمریکا آشکار است. باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا موفق شد این سند را از دخل و تصرف مخالفان نجات دهد و مجلس ایران هم قرار است نتیجه گیری خود را اعلام کند. به عقیده تحلیلگران، در مجلس همه چیز باید هموار باشد و «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم با این نظریه موافق است.

اکنون موفقیت بدون شک و تردید ایران و گروه 5+1، استفاده از قالب گفت و گو را برای حل سایر مشکلات مهم از جمله بحران های خطرناک در منطقه و جهان آغاز می کند و روز دوشنبه موگرینی ضمن تاکید بر کارآمدی این الگو، بیان کرد که می توان از آن برای حل سایر درگیری ها به طور مثال بحران سوریه استفاده کرد.

ساژین نوشته است: در واقع گروه1+5 موفق شد با وجود همه توفان ها و آشوب های نظامی و سیاسی که در منطقه و جهان گسترده شده، روحیه خود را حفظ کند و با وحدت در هدف، برنامه مهمی را اجرا نماید که نمونه ای واقعا تشویق کننده است.

در ارتباط با بحران سوریه، ساختار گروه 1+5 همراه ایران یعنی گروه هفت (روسیه، بریتانیا، آمریکا، چین، فرانسه، آلمان و ایران) می تواند کار موثری انجام دهد. در واقع این کشورها نخست به تضمین امنیت و ثبات در سوریه و شکست و نابودی تروریست های داعشی علاقه مندند و گروه هفت می تواند به هسته ای تبدیل شود که سایر طرفین ذینفع حول آن متحد شوند.

تحلیلگر روس در پایان نتیجه گیری کرده است: بدین ترتیب مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 و نتیجه به دست آمده به نمونه ای ارزشمند و آموزنده برای حل مشکلات بین المللی پیچیده تبدیل شد که بدون شک سهم بارزی در سیاست و دیپلماسی جهانی در آینده خواهد داشت.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین