|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۶۵۳۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱
هند 700 میلیون دلار از بدهی نفتی 1.4 میلیارد دلار خود را به ایران در سال جاری، به عنوان نخستین قسط این بدهی پرداخت.
شرکت اسار اویل (Essar Oil)، شرکت پالایش و پتروشیمی منگلور (Mangalore Refinery and Petrochemicals limited-MRPL) و پالایشگاههای دیگر هند چهارشنبه (دیروز) 700 میلیون دلار را به ایران به منظور تسویه یک دهم بدهی های نفتی خود به این کشور پرداخت کردند.
منابع صنعتی گفته اند که اسار اویل 335 میلیون دلار و شرکت پالایش و پتروشیمی منگلور حدود 300 میلیون دلار و بقیه این مبلغ را شرکت HPCL-Mittal Energy-HMEL و شرکت هندوستان پترولیوم پرداخته اند.

بخش کنترل دارایی های خارجی وزارت دارایی آمریکا، پیش از این با پرداخت 1.4 میلیارد دلار از بدهی های این کشور در دو قسط موافقت کرده بود.

منابع مطلع گفته اند که این پالایشگاه ها معادل 700 میلیون دلار را برای پرداخت بدهی نفتی خود به ایران، به بانک یوکو در کلکته واریز کردند و این مبلغ به بانک مرکزی هند منتقل شده است.
بنابه گفته این منابع، بانک مرکزی هند ترتیبات لازم را برای انتقال این مبلغ به ایران فراهم خواهد کرد.

منابع مطلع افزوند که دومین قسط 700 میلیون دلاری در طول ماههای اکتبر یا نوامبر پرداخت خواهد شد.
به گفته این منبع بقیه چهار میلیارد دلار بدهی نفتی هند بطور اقساطی بعد از تایید مسیرهای انتقال پرداخت خواهد شد.
بدهی نفتی هند به ایران از سال 2013 تا کنون در اثر اعمال تحریم های اقتصادی آمریکا و هم پیمانان غربیش علیه ایران انباشته شده است.

هند 45 درصد از قیمت نفت خام وارداتی خود را از ایران به روپیه در حسابی در بانک یوکو واریز می کرد و بقیه به دلار در این بانک ذخیره شده است .

شرکت پالایش و پتروشیمی منگلور و شرکت اسار اویل 45 درصد از قیمت نفت خام وارداتی خود را از ایران از فوریه سال 2013 تاکنون به روپیه از طریق بانک یوکو در کلکته پرداخت می کنند و بقیه به خاطر فقدان یک مسیر پرداخت روی هم جمع شده است.

این شرکت ها پارسال به دنبال آغاز گفت و گوهای هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی، حدود سه میلیارد دلار را در شش قسط از طریق یک مسیر محدود پرداختند.

روزنامه انگلیسی زبان تایمز آو ایندیا، امروز پنجشنبه به نقل از منابع آگاه با تایید پرداخت قسط 700 میلیون دلاری به ایران نوشت، اسار اویل قبل از پرداخت قسط روز چهارشنبه 3.34 (3 ممیز 34) میلیارد دلار، شرکت پالایش و پتروشیمی منگلور 2.49 (2 ممیز 49) میلیارد دلار، شرکت ایندین اویل 581 میلیون دلار، شرکت HMEL ، نیز 97 میلیون دلار و شرکت هندوستان پترولیوم 29 میلیون دلار به ایران بدهکار بودند.

طبق این گزارش 170 میلیارد روپیه نیز در حساب ایران در یوکو بانک جمع شده است.

هند بعد از چین بزرگترین خریدار نفت ایران است .
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین