|
|
امروز: چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۱
کد خبر: ۶۵۲۶۲
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۷
وزیر بهداشت و رئیس کمیسیون امنیتت ملی مجلس شورای در برامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی آخرین پیگیری‌ها و اطلاعات از فاجعه منا پرداختند.
سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگوی ویژه خبری امشب (چهارشنبه 8 مهرماه) به بررسی سخنان امروز مقام معظم رهبری و همچنین بررسی آخرین اطلاعات از گروه اعزامی به مکه برای پیگیری فاجعه منا پرداختند.

در ابتدای این برنامه "سید حسن قاضی زاده هاشمی"، وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و سرپرست گروه اعزامی ایران به مکه مکرمه برای پیگیری امور حجاج ایرانی به مکه مکرمه در خصوص آخرین اخبار از مکه مکرمه اظهار داشت: دیروز که مکه مکرمه مشرف شدیم جلساتی با حضور مسئولین حج برگزار شد که در این جلسه مشکلات دسته بندی و اولویت‌ها مشخص شدند.

** مهم‌ترین مسئله پیگیری امور مفقودین  و انتقال اجساد جان باختگان به کشور است

وی ادامه داد: بر این اساس مهم‌ترین مسئله، پیگیری امور مفقودین و انتقال اجساد جان باختگان و هم چنین بیمارانی بود که قابل اعزام به ایران بودند.

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: ما همچنین در روز گذشته ملاقاتی با بستگان جان‌باختگان و عیادت از مصدومین داشتیم و تلاش کردیم که بتوانیم اجساد را از نزدیک بینیم و به سردخانه‌ها دسترسی داشته باشیم، خوشبختانه این موفقیت حاصل شد و به آن چه که در حال انجام است نظارت کردیم و توضیحاتی نیز از مقامات مسئول سعودی در پزشکی قانونی این کشور شنیدیم.

** اطمینان پیدا کریم که هیچ ایرانی بدون اجازه دولت و بستگان در مکه دفن نخواهد شد

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: در جلساتی که با مسئولین سعودی داشتیم اطمینان پیدا کردیم که هیچ ایرانی بدون اجازه دولت و بستگان در آنجا دفن نخواهد شد و امروز هم در طی تلاش‌هایی که سفارت جمهوری اسلامی ایران انجام داده بود جلسه‌ای با مسئولین ارشد 5 وزارت خانه و برخی از امرای ارتش عربستان که مسئولیت مستقیم امنیت داخلی این کشور را بر عهده دارند را داشتیم این جلسه بسیار موثر بود.

وی اضافه کرد: در این جلسه طرف سعودی خواسته‌های ما را مورد تاکید قرار دادند و در ادامه جلسه نیز نشستی با وزیر بهداشت کشور عربستان داشتیم که تقریباً در آن جلسه همه چیز نهایی شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که وزیر بهداشت عربستان سعودی تسلیتی را طرف پادشاه عربستان، هیئت وزیران و مردم عربستان نسبت به جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کردند، گفت: آن‌هایی که معتقد بودند که هر چه سریع‌تر باید وضعیت مجروحین، مفقودین و جان باختگان نهایی شود البته اصرارشان بر این بود که باید این کارها را طبق فرآیندهای بین‌المللی و دستورالعمل‌هایی که جزء قوانین این کشور است انجام دهند و ما نیز تقاضا کردیم که در بازگشت جان باختگان تسریع شود که گمان می‌کنم از امشب مقدمات فراهم شود و شاید ایران اولین کشوری باشد که اجساد را تحویل می‌گیرد.

در ادامه این برنامه "علاءالدین بروجردی" رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خرجی مجلس شورای اسلامی در تشریح جلسه شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: محور مباحث حجاج و بازگشت آن‌ها و همین طور بازگشت پیکرهای مطهر جان‌باختگان فاجعه منا و درمان مجروحین بود.

** دولت عربستان در برابر تک تک حجاج ما مسئولیت دارد

وی با بیان این که دولت عربستان در برابر حجاج ما مسئولیت دارد تصریح کرد: از آن جا که مسئول امنیت، کشور بیگانه است و این پدیده جدیدی هم نیست چرا که سال‌ها است که حج برگزار می‌شود، با توجه به فاجعه ای که اتفاق افتاده قطعاً مسئولین ذی‌ربط دولت عربستان مقصر بودند.

** شب گذشته  وزارت خارجه برای چهارمین بار کاردار عربستان را احضار کرد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره این که جمهوری اسلامی ایران در مقابل کارشکنی‌های دولت سعودی چه واکنشی باید از خود نشان می‌داد، گفت: با توجه به این که دولت عربستان در این رابطه مسئولیت دارد نماینده رسمی این کشور در ایران شب گذشته برای چهارمین بار احضار شد و نکات قویاً  مطرح شد.

بروجردی با بیان این که یک آشفتگی و به هم ریختگی در داخل عربستان وجود دارد گفت: آن‌ها بارها اعلام کردند که مسئولین با تجربه سازمان حج عربستان دیگر نیستند و خیلی از مسئولین امنیتی به جبهه یمن رفته‌اند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که دولت عربستان یک عده پیش آهنگ جوان بی تجربه را برای مدیریت حج به کار گرفته بود که طبیعتاً این اقدام هیچ خروجی نمی‌تواند داشته باشد جز فاجعه ای که رخ داد است گفت: دولت عربستان هم در مقدمات کار و هم بعد از بروز حادثه مقصر بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین