|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۶۴۹۷۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۲
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: گزارش نهایی کمیسیون ویژه بررسی برجام که قرار بود امروز تقدیم هیئت رئیسه شود هنوز ارائه نشده اما قرار است کمیسیون برجام تا آخر وقت امروز گزارش خود را به هیئت رئیسه بدهد.
براساس رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در دوره‌هایی که علاوه بر انتخابات مجلس ،انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز برگزار می شود،وزارت کشور مکلف است ترتیبی اتخاذ کند که ۲انتخابات به صورت همزمان در یک روز برگزار شود.

 نمایندگان در بررسی گزارش شور دوم کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، ماده (1) طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را تصویب کردند.


بر اساس ماده (1) این طرح، دو تبصره به عنوان تبصره‌های 2 و 3 به ماده (1) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب 1378/9/7و اصلاحات بعدی آن الحاق و عنوان تبصره این ماده به تبصره (1) اصلاح می شود.


بر اساس ماده (1) این طرح، علاوه بر تبصره 2 این ماده که برگزاری همزمان دو انتخابات مجلس شورای اسلامی  و مجلس خبرگان در یک روز مصوب شد، طبق تبصره 3 این ماده نیز، اخذ رأی باید با فاصله زمانی حداقل 70 روز تا پایان هر دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شود.


گزارش کمیسیون برجام امروز ارائه می شود


سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: گزارش نهایی کمیسیون ویژه بررسی برجام که قرار بود امروز تقدیم هیئت رئیسه شود هنوز ارائه نشده اما قرار است کمیسیون برجام تا آخر وقت امروز گزارش خود را به هیئت رئیسه بدهد.


عبدالرضا مصری در گفتگوی اختصاصی افزود: وزیر ورزش و جوانان نیز برای پاسخ به سوال احمد شوهانی نماینده مردم ایلام به صحن علنی مجلس شورای اسلامی می آید.

وزارت نیرو مکلف به ارائه تسهیلات جمع آوری آب باران شد

طبق مصوبه نمایندگان مجلس وزارت نیرو مکلف شد تسهیلات لازم را برای جمع آوری آب باران به مشترکان واجدالشرایط ارائه کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب ماده 4 طرح توسعه و بهینه سازی آب شرب شهری و روستایی در کشور موظف شد با همکاری وزارت راه و شهرسازی در شهرها و روستاهای با میانگین بارش سالانه 250 میلی متر و بالاتر نسبت به ارائه تسهیلات لازم به مشترکان برای احداث تاسیسات لازم به منظور جمع آوری آب باران و استفاده مجدد از آن با رعایت استانداردهای لازم اقدام کند.


همچنین آیین نامه اجرایی این بند در مدت دو ماه پس از ابلاغ این قانون به پیشنهاد وزارتخانه های نیرو و راه و شهرسازی تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد.

ساخت شهرهای جدید منوط به فراهم کردن زیرساخت جداسازی آب شرب از آب بهداشتی است

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی طرح توسعه و بهینه‌سازی آب شرب شهری و روستایی در کشور  ماده 5 این قانون را درخصوص جداسازی آب شرب از سایر مصارف تصویب کردند.

بر اساس ماده 5 طرح توسعه و بهینه‌سازی آب شرب شهری و روستایی در کشور، وزارت نیرو مکلف شد به منظور جلوگیری از هزینه‌های بالای تسویه آب و اتلاف آب شرب در شهرها و روستاهای دارای بالای 200 خانوار، با اولویت مواردی که دارای منابع آبی با کیفیت پایین‌تر از آب شرب هستند، به جداسازی آب شرب از سایر مصارف اقدام کند.

همچنین براساس این مصوبه، طراحی و ساخت شهرهای جدید، منوط به فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم برای جداسازی آب شرب از آب بهداشتی است.

ارجاع موادی از طرح توسعه و بهینه‌سازی آب شرب شهری و روستایی به کمیسیون عمران

بر اساس رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مواد 6 و 7 طرح توسعه آب شرب شهری و روستایی کشور به دلیل مغایرت با اصل 75 قانون اساسی مبنی بر وجود بار مالی به کمیسیون عمران مجلس ارجاع داده شد.

بر اساس ماده 6 این طرح دولت مکلف است به منظور ارتقای شاخص های بهره مندی از آب شرب در روستاهای کشور و مدیریت بحران آب این اقدامات را انجام دهد:

الف) به منظور ایجاد توازن بین شهرستان‌هایی که کمتر از متوسط کشور از آب شرب ‌برخوردارند، ‌با اولویت مراکز دهستان ها و روستاهای دارای بالای 20 خانوار 5 درصد از اعتبارات بودجه عمرانی دولت برای توسعه تاسیسات آبرسانی با اولویت مجتمع های آبرسانی روستایی تخصیص یابد.

همچنین بر اساس بند (ب) این ماده، شورای برنامه ریزی استان ها مکلفند حداقل 10 درصد از اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای استانی را برای آبرسانی به روستاها اختصاص دهند.

علاوه بر این، طبق بند (پ) ماده 6 این طرح در راستای اجرای تبصره (1) بندهای(الف) و (ب) ماده 3 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است از طریق سازمان خصوصی سازی به فروش اموال، دارایی ها و سهام در اختیار دولت و به مدت 3 سال متوالی از تاریخ ابلاغ این قانون حداقل 10 درصد از درآمد حاصل را به صورت 100 درصد تخصیص یافته به تامین آب شرب روستاها اختصاص دهد.

همچنین نمایندگان در ادامه بررسی این طرح، طبق ماده 7 طرح توسعه و بهینه سازی آب شرب شهری و روستایی کشور، 5 درصد از منابع صندوق توسعه ملی به اجرای طرح های آبرسانی روستایی اختصاص می یابد تا با معرفی شرکت های ذی‌ربط وزارت نیرو در اختیار پیمانکاران بخش خصوصی قرار داده شود.

اختصاص بخشی از درآمد حاصل از فروش اموال وزارت نیرو به تکمیل طرح‌های آبرسانی روستایی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی طرح توسعه و بهینه‌سازی آب شرب شهری و روستایی در کشور، به وزارت نیرو اجازه دادند درآمدهای ناشی از فروش اموال و دارایی‌های خود را پس از واریز به خزانه، در اجرای طرح‌های آبرسانی روستایی هزینه کند.

نمایندگان با 148 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع، ماده 8 طرح توسعه و بهینه‌سازی آب شرب شهری و روستایی در کشور را تصویب کردند.

بر اساس این ماده، به وزارت نیرو اجازه داده می شود از محل فروش اموال و دارایی های خود در بخش های مختلف، پس از واریز به خزانه و پیش بینی در بودجه سنواتی، به تکمیل و اجرای طرح‌های آبرسانی روستایی هزینه کند.

همچنین در ادامه بررسی این طرح، ماده 9 نیز همچون مواد 6 و 7 به کمیسیون عمران ارجاع داده شد.

براساس این ماده، وزارت نیرو از محل اعتبارات حاصل از اجرای مواد 6 ،  7 و 8 این قانون مکلف است، به مدت سه سال مجتمع‌های آبرسانی روستایی را تکمیل کند و حداقل 92 درصد از جمعیت تحت پوشش روستایی کشور را از آب شرب به سطح یک آب روستایی ارتقا دهد.

منظور از سطح یک آب روستایی، روستاهای دارای تاسیسات تامین آب است که از نظر کیفی و کمی، آب شرب آنها مشابه نزدیک‌ترین شهر، و تاسیسات آن کمتر از 30 درصد مستهلک باشد.

در مواردی که تامین کسری آب صرفا با عملیات آبخیزداری ممکن باشد با تامین اعتبار مورد نیاز و با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی، طرح های ذی‌ربط اجرا می‌شود و همچنین وزارت جهادکشاورزی نیز مکلف به همکاری‌های لازم است.

براساس این ماده، گزارش عملکرد اجرایی شدن مجتمع‌های آبرسانی روستاها و مازاد مصارف خانگی و غیرخانگی نیز هر 6 ماه یک بار به کمیسیون‌های عمران و کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد.

براساس این ماده، ضمن نظارت مستقیم بر عملیات اجرایی این مجتمع‌ها، باید برای ظرفیت‌سازی و ایجاد پشتوانه‌های فنی و مدیریتی متناسب با نیازهای این قانون، اقدامات لازم در قالب ساماندهی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی، انجام گیرد.

ارجاع سه باره طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس به کمیسیون شوراها      

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی گزارش شور دوم کمیسیون شوراها و امور داخلی  کشور در خصوص طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به جز تصویب ماده یک این طرح ، بقیه مواد این طرح را برای بررسی های بیشتر برای بار سوم به کمیسیون ارجاع دادند.

وکلای ملت با 153 رای موافق، 15 رای مخالف و 4 رای ممتنع طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را به دلیل آنچه رئیس مجلس مشکلات عدیده در مواد آن و ایجاد مشکلات در کشور خواند به کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور ارجاع دادند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین