|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۶۴۸۹۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۳
هرچند رئیس جمهور ایران بلافاصله نسبت به این واقعه اعلام موضع کرد اما در داخل گروهی که تنها سعی در انتقاد نسبت به دولت دارند جوی را ایجاد کردند که گویا دولت نسبت به این مسئله بی تفاوت است .
اتفاقاتی که در جریان مراسم حج در عربستان رخ داد فاجعه ای بود که تاسف همگان را برانگیخت و با افزایش شمار کشته شدگان، هیجانات و شدت احساسات نیز افزایش پیدا کرد.

 به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، در میان اتفاقی که جهان اسلام را در بهت و حیرت فرو برد، پس از مدتی واکنش مقامات را به دنبال داشت. در حالی که اکثر روسای کشورها و دولت ها به منظور شرکت در مجمع سالانه سازمان ملل در نیویورک به سر می بردند،حسن روحانی و هیئت همراه دولت یازدهم نیز عازم سفر شدند که در این حین واقعه تلخ منا رخ داد.

 هرچند رئیس جمهور ایران بلافاصله نسبت به این واقعه اعلام موضع کرد اما در داخل گروهی که تنها سعی در انتقاد نسبت به دولت دارند جوی را ایجاد کردند که گویا دولت نسبت به این مسئله بی تفاوت است .

 در این میان اظهارات افرادی که سالها در عرصه سیاست حضور داشتند بسیار تعجب بر انگیز است؛ به گونه ای که باید مطالب درج شده از سوی آنها چندین بار خوانده شود تا این اطمینان حاصل گردد آنچه درج شده واقعا از سوی این افراد بیان شده است؟!

 عزت الله ضرغامی از جمله این افراد است که مطالبی را در انتقاد به دولت نسبت به سفر رییس جمهور به  نیویورک که مصادف  با حادثه غم انگیز منا شد،در اینستا گرام خود منتشر کرده است.

هورا کشیدن به جای تامل

ضرغامی که تاکنون در منصب های متفاوتی حضور داشته، اما بیشتر به عنوان رئیس سابق صدا و سیما شناخته می شود، در مطلبی با عنوان «هوووورا به این تصمیم ملی!» عزم رئیس جمهور برای نیمه تمام گذاشتن سفر خود و بازگشت به کشور بعد از انجام سخنرانی را به گونه ای آغشته به استهزا به نقد می کشد.

او در این پیام عنوان می کند «در حالی که افکار عمومی به شدت خواستار قاطع‌ترین برخورد رئیس جمهور محترم، در مهمترین تریبون جهانی است، نمی‌دانم چرا چنین اتفاقی نمی‌افتد».

 این مطلب نشان می دهد برخلاف انتظار، ضرغامی چندان بر امور واقف نبوده است؛ چرا که بی توجه به قواعد دیپلماتیک و تبعاتی که می تواند رفتار ایران به ویژه در شرایطی که اصطکاک هایی میان دولت جمهوری اسلامی ایران و عربستان وجود دارد، اصرار برای دامن زدن به تنش ها و موضع گیری های تند دارد.

 این درحالی است که بر اساس منطق باید مقصر شناخته شود و سپس نسبت به آن اعلام موضع کرد.

 فارغ از تمام این موارد حتی اگر فرض بر این باشد که ضرغامی به دلیل متفاوت بودن حوزه درسی و کاری چندان تسلطی بر امور دیپلماتیک نداشته است ،اما این امر که در عرصه سیاست باید سیاست مدارانه رفتار کرد و واکنش از سر هیجان می تواند هزینه هایی به بار آورد مسئله ای واضح است؛ مضافا اینکه بودن یا نبودن روحانی  در نیویورک فرقی در این وضعیت به وجود نمی آورد؛ لذا لازم است برای تغییر در وضعیت به جای نگاه به سیاست بین الملل کمی به سیاست داخلی نیز توجه داشت.

نظر کارشناسان متفاوت با ضرغامی

برای آنکه روشن شود چقدر مطالبی که ضرغامی آن را انتشار داده است بر پایه نظرات کارشناسی می باشد، شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید به گفت و گو با علی بیگدلی کارشناس امور بین الملل پرداخت.

بیگدلی در رابطه با واکنش ایران نسبت به واقعه منا گفت : ایران خیلی سریع و شدید نسبت به این موضوع واکنش نشان داد، ضمن اینکه این واکنشها موجب شد تا هیجاناتی به بدنه جامعه انتقال پیدا کند که به لحاظ دیپلماتیک چندان شایسته نبود. یعنی لازم بود بررسی بیشتری صورت می گرفت .

وی ادامه داد: هرچند در مراسم «رمی جمرات» واقعه بسیار تلخی رخ داد اما به هر  صورت این موضوع یک اتفاق بوده است و نه مسئله ای که از پیش، دولت عربستان بخواهد آن را برنامه ریزی کند. البته اشتباهاتی هم وجود داشته و باید از مجاری دیپلماتیک این مسئله بررسی می شد.

 وی افزود :  با توجه به روابطی که میان ما و عربستان در شرایط موجود وجود دارد، نباید تا به این حد شدت عمل نشان داده می شد تا این روابط از گذشته تیره تر شود و به سطوح بین المللی برسد.

 بر این اساس نوع واکنش های ایران کمی غیر دیپلماتیک بوده است. وی در رابطه با جبهه گرفتن رئیس جمهور در رابطه با واقعه منا بیان کرد : آقای روحانی در شرایطی بود که جبهه گرفتن ایشان چندان تاثیری بر این موضوع نداشته است؛مضاف بر آنکه حسن روحانی یک حقوق دان است و می داند موضع گیری زمانی می تواند موثر باشد که این موضوع شفاف شود و مقصر مشخص گردد و حتی در صورت نیمه تمام گذاشتن سفر نیز کاری از پیش نخواهد رفت و لذا به  نظر می رسد واکنش ایران عجولانه بوده است و این مسئله تبعاتی برای ایران داشت.

علی بیگدلی با بیان اینکه حتی فرستادن هیئت ها به عربستان اشتباه است، بیان کرد : باید رفتاری در چهارچوب قواعد بین الملل و امور دیپلماتیک داشت.

بر این اساس شاید بهتر باشد عزت الله ضرغامی به جای درج مطالبی از روی احساسات با نگاه باز تری به امور بنگرد.

گفتنی است برخی شایعات از احتمال کاندیداتوری ضرغامی در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی حکایت دارد. فارغ از این موضوع، او به دلیل دور شدن از توجهات رسانه ای پس از اتمام دوره ریاستش بر رسانه ملی، تلاش فراوانی برای رسانه ای ماندن نشان داده است. اما ظاهرا عدم توفیق در تحقق این هدف، ضرغامی را به چنین ابراز فضل انتحاری و کم سابقه ای واداشته است.



نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
لطف الله بهرو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
0
3
درود بر شما.

خیلی عالی بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین