|
|
امروز: شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۱
کد خبر: ۶۴۸۸۰
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۹
بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، به عنوان نخستین سخنران نشست سالانه مجمع عمومی این سازمان در ابتدای سخنرانی خود به فقر، مهاجرت و مشکلات زیست محیطی اشاره و بر لزوم پیشبرد برنامه‌های توسعه پایدار در جهان به منظور کمک به نسل‌های آینده تاکید کرد.
دبیر کل سازمان ملل در سخنرانی خود در مجمع عمومی این سازمان درباره مسائل مختلف نظیر جنگ‌های سوریه و یمن،‌ تغییرات آب‌وهوایی، توسعه پایدار و مبارزه با فقر، مساله فلسطین، گروه‌های تروریستی، اصلاح نظام سازمان ملل و توافق هسته‌ای ایران صحبت کرد.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، به عنوان نخستین سخنران نشست سالانه مجمع عمومی این سازمان در ابتدای سخنرانی خود به فقر، مهاجرت و مشکلات زیست محیطی اشاره و بر لزوم پیشبرد برنامه‌های توسعه پایدار در جهان به منظور کمک به نسل‌های آینده تاکید کرد.

وی اظهار کرد: ما وظیفه داریم طبق منشور سازمان ملل با پیشبرد برنامه‌های توسعه پایدار به نسلهای آینده کمک کنیم و از رهبران جهان می‌خواهیم که برای تحقق وعده‌های داده شده به منظور توسعه پایدار تلاش کنند و ما بر اهمیت تامین هزینه طرح‌های توسعه تاکید داریم.

وی بر لزوم مبارزه با گروه‌های تروریستی نظیر بوکوحرام، داعش و الشباب تاکید کرد و آنها را تهدیدات بزرگ جهان خواند.

بان کی مون همچنین از کشورها خواست در مبارزه با تروریسم، حقوق بشر را نادیده نگیرند.

برای اصلاح نظام سازمان ملل اقدام کنیم

دبیر کل سازمان ملل در ادامه خواهان کاهش شکاف‌ها در دنیای امروز شد. وی با اشاره به این که، سازمان ملل سازمانی قابل اصلاح است، گفت: ما باید برای اصلاح مدیریت و نظام سازمان ملل اقدام کنیم.

وی ضمن آن که از جامعه بین الملل خواست تا تلاش‌هایشان را برای مقابله با رادیکالیسم و تروریسم یکپارچه کنند، گفت: همکاری‌های منطقه‌ای برای حل بحران‌های انسانی ضروری است.

دبیر کل سازمان ملل در ادامه با استقبال از توافق هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 گفت، آنچه که در این توافق موثر بود مذاکره و دیپلماسی صبورانه بود.

کلید اصلی حل بحران سوریه در دست 5 کشور است

بان کی مون درخصوص مساله سوریه نیز تاکید کرد: مسئولیت پایان درگیری‌ها در سوریه در وهله نخست بر عهده گروه‌های سوری قرار دارد.

وی در مورد مساله بحران مهاجران به ویژه مهاجران سوریه گفت: قرن بیست و یکم نباید قرنی باشد که در آن دیوار بسازیم. باید به منشأ بحران نگاه کنیم. سال‌ها تعلل شورای امنیت سازمان ملل باعث بالا گرفتن این بحران شده است.

بان کی مون خاطرنشان کرد که پنج کشور هستند که کلید اصلی حل بحران سوریه در دست آنها است و این کشورها روسیه، آمریکا، عربستان، ایران و ترکیه هستند و تا زمانی که کسی نباشد که بخواهد امتیازدهی کند، این مساله حل نخواهد شد و هرکس که در سوریه دست به کارهای شنیع زده است، باید مجازات شود.

دبیر کل سازمان ملل با بیان این که 60 ملیون تن مجبور شده‌اند کشورشان را ترک کنند و سازمان ملل شش بار خواهان دریافت پول‌هایی برای برآورده کردن نیازهای آنها شده است، گفت: ما به حمایت‌هایی برای این پناهجویان نیاز داریم اما آنها شایسته راه حلی همیشگی برای بازگشت به کشورشان و فراهم کردن زندگی کریمانه هستند. اردن، لبنان و کشورهای همسایه سوریه با وجود توانایی‌های محدودشان برای مقابله با این ریزش گسترده پناهجویان اما سخاوتمندانه میزبان آنها شده‌اند.

بمباران یمن پایان یابد

بان کی مون عنوان داشت: 80 درصد یمنی‌ها به کمک‌های بین المللی نیاز دارند و بیشتر قربانیان در یمن به دلیل حملات هوایی کشته شده‌اند.

وی خواهان پایان این حملات و انفجارهایی که زیرساخت‌های یمن را از بین می‌برند، شد و از طرف‌های یمنی نیز خواست تا به میز مذاکرات بازگردند تا این بحران با مذاکره حل شود.

بان کی مون تاکید کرد: راه حل نظامی برای رخدادها در یمن وجود ندارد و بمباران یمن باید پایان یابد.

درخواست برای پایان شهرک‌سازی‌ها

وی همچنین از ساخت شهرک‌های یهودی نشین توسط صهیونیست‌ها در اراضی اشغالی انتقاد کرد و خواهان پایان این شهرک‌سازی‌ها شد.

وی تاکید کرد: باید بر روند صلح در خاورمیانه تمرکز کنیم و باید فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها واداشته شوند تا بین خود به توافق برسند. ش
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین