|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۰
کد خبر: ۶۴۸۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۶
در همین حال عربستان هم باید این نکته را پذیرا باشد که یک مدیریت آینده نگرانه در این زمینه وجود نداشته است؛ چرا که اگر روند موجود در ارتباط با حج را برون یابی می کرد درمی یافت، هر سال جمعیت نسبت به سال قبل افزایش پیدا می کند.
مهدی مطهرنیا  در رابطه با حادثه منا و واکنش هایی که از سوی دو کشور ایران و عربستان مشاهده شد گفت: اتفاقی که در منا رخ داد، حادثه و واقعه ای است که در یک برنامه ریزی دقیق تر و  مدیریت های بهتر می توانست رخ ندهد.

 مطهرنیا در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، توضیح داد:  باید بپذیریم این یک واقعه است و این مسئله را باید دولت به معنای کل حاکمیت در ایران پذیرا باشد، اما در همین حال عربستان هم باید این نکته را پذیرا باشد که یک مدیریت آینده نگرانه در این زمینه وجود نداشته است؛ چرا که اگر روند موجود در ارتباط با حج را برون یابی می کرد درمی یافت، هر سال جمعیت نسبت به سال قبل افزایش پیدا می کند و با توجه به وقایع پیشین باید مراقبت های فزون تری را پیش بینی می کرد.

 این درحالی است که ما به هیچ وجه پذیرش این معنا را در میان واکنش های مقامات سعودی نمی بینیم. این استاد دانشگاه ادامه داد:اینجاست که ماجرای منا در بافت موقعیتی ناشی از اصطکاک موجود منطقه ای، میان ایران و عربستان شدت بیشتری پیدا می کند؛ وی همچنین بیان داشت : اینکه ما نمی خواهیم قبول کنیم آنچه در عربستان و منا رخ داد یک واقعه است و اینکه عربستان نمی خواهد بپذیرد در مدیریت بهینه مراسم حج کوتاهی کرده، این یک وجه قضیه است و بخش دیگر پیامدهای این عدم پذیرش است.

 وقتی مقامات سعودی این کوتاهی را نمی پذیرند، ایران برای نشان دادن حدس خود در بیان گزاره سوء مدیریت خاندان آل سعود در مراسم حج این مقوله را مطرح می کند که مدیریت حج باید در کنفرانس اسلامی صورت پذیرد.

 وی ادامه داد : این معنا امکان پذیر اما بسیار دشوار است و نه تنها به سالها تحرکات دیپلماتیک و نشست های کارشناسانه نیاز دارد، بلکه در اجرایی کردن آن نیز باید از هم اکنون تدابیر بسیاری به لحاظ حقوقی، قانونی، مالی و ... مد نظر قرار داد.

به هر ترتیب باید بپذیریم مکه مکرمه در خاک عربستان است ؛عربستانی که به عنوان یک کشور و دارای حاکمیت در جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده است و مسلم است که قوانین بین الملل حاکم بر قواعد داخل نیست.

مهدی مطهرنیا در رابطه با نامه رئیس مجلس شورای اسلامی به روسای مجالس کشورهای اسلامی اظهار داشت : دکتر لاریجانی به عنوان نماینده صدا های متکثر موجود در جغرافیای ایران در مجلس شورای اسلامی، باید در باب آنچه در منا رخ داد موضع ملت ایران را بیان کنند.

 آنچه لاریجانی بیان می کند انعکاس صداهای متکثر بر یک خواست واحد است که اگر دولت هم آن را اعلام کند به معنای ایجاد فضای سهل تر برای رسیدن به یک نتیجه محترمانه و معطوف به شان و منزلت مسلمانان است ؛بنابراین نامه لاریجانی حامل یک پیام مشخص است و آن اینکه ایران خواستار مدیریت بهتر برای رسیدن به یک راهکار قابل قبول در جهت برگزاری مراسم حج می باشد.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
0
1
درود بر شما.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین