کد خبر: ۶۴۷۶۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۴:۱۴
دیدار و رایزنی با «دونالد تاسک» رئیس شورای اروپا، از دیگر برنامه‌های رئیس جمهوری در شنبه گذشته بود که در محل اقامت روحانی در نیویورک انجام شد.
در مهم ترین اتفاقات دیپلماتیک نیویورک؛ سران فرانسه، ایتالیا و ژاپن به دیدار روحانی رفتند رئیس جمهوری خطاب به سی ان ان: باید تلاش کرد تا گذشته جبران شود و آینده ساخته شود گفت‌وگوی مستقیمی با امریکا درخصوص سوریه نداریم، اما از طریق اتحادیه اروپا و سازمان ملل به شکل غیرمستقیم تبادل نظر داریم مردم ایران خواستار این هستند که در چارچوب روابطی درست و سازنده و مبتنی بر احترام متقابل تنش‌ها کاهش یابد ملت ایران نمی‌خواهند در گذشته بمانند اما نمی‌پسندند که گذشته ادامه یابد فاجعه«منا» را از جنبه سیاسی و حقوقی پیگیری می‌کنیم «ایران» از آثار دعوت رئیس جمهوری از شرکت های امریکایی گزارش می‌دهد آغاز بازگشت20 میلیارد دلار سرمایه ایرانیان خارج از کشور

رئیس جمهوری در جمع ایرانیان خارج از کشور تأکید کرد

ملت ایران خواهان احترام متقابل و کاهش تنش با امریکا است

«منا» را سیاسی و حقوقی پیگیری می‌کنیم

رئیس جمهوری کشورمان در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان تأکید کرد: «باید تلاش کرد تا گذشته جبران شود و آینده ساخته شود.» رئیس جمهوری با بیان اینکه «گفت‌وگوی مستقیمی با امریکا درخصوص سوریه نداریم، اما از طریق اتحادیه اروپا و سازمان ملل به شکل غیرمستقیم تبادل نظر داریم»، تأکید کرد: «اگر تعهد جدی در اجرای توافقات هسته‌ای و لغو کامل تحریم‌ها ببینیم، شاید امکان گفت‌و‌گو در سایر مسائل هم فراهم شود.»

روحانی یادآور شد: «اولویت در سوریه تقویت حکومت مرکزی برای پایان دادن به تروریسم و خونریزی، بازگشت آوارگان و اصلاحات سیاسی است.»

رئیس جمهوری کشورمان همچنین گفت: «ناراحتی ملت ایران از سیاست‌های دولت امریکا، نظیر مداخلات سیاسی و حتی نظامی طبیعی و منطقی است. اما خواستار این هستند که در چارچوب روابطی درست و سازنده و مبتنی بر احترام متقابل تنش‌ها کاهش یابد. فاصله ما با امریکا زیاد است و مسائل زیادی باید جبران شود. مهم این است که نگرش و رفتار عوض شود. ملت ایران نمی‌خواهند در گذشته بمانند اما نمی‌پسندند که گذشته ادامه یابد.»

وی درباره فاجعه منا نیز تأکید کرد: «ظاهراً عربستان همه فکر و ذکرش را برای حمله و کشتار مردم یمن گذاشته است و توجهی به امنیت داخلی خودش ندارد. عربستان درخصوص حوادث اخیر در مسجدالحرام و منا و کشته و مجروح شدن تعداد زیادی از زائران خانه خدا و از جمله هموطنان ما از نظر حقوقی و سیاسی باید پاسخگو باشد و ما حقوق زائران‌مان را پیگیری خواهیم کرد.»


حسن روحانی رئیس جمهوری در سفر به نیویورک، دو دیدار با ایرانیان مقیم امریکا روز شنبه برگزار کرد؛ نشستی صمیمی با جمعی از ایرانیان و دیدار با نخبگان و کارآفرینان ایرانی مقیم امریکا. حجت‌الاسلام حسن روحانی در این دیدار، همچون سایر دیدارهای خود در این سفر، شرایط اقتصادی ایران پس از توافق هسته‌ای را تشریح کرد و خواستار مشارکت ایرانیان مقیم خارج، در اجرای طرح‌های ملی شد.


استقبال دولت از مشارکت ایرانیان مقیم خارج

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی در جمع صمیمی ایرانیان مقیم امریکا در نیویورک، انسجام و وحدت ملی را رمز موفقیت ملت ایران بویژه در مذاکرات هسته‌ای دانست و تصریح کرد: تثبیت حق غنی‌سازی و لغو تحریم‌ها، موفقیت بسیار بزرگی برای ملت است و این موفقیت در سایه انسجام و وحدت ملی حاصل شد.  رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه دوران تحریم گذشته و این حربه دیگر کارساز نیست، خاطرنشان کرد: باید برای استفاده بهینه‌تر از فضایی که پس از لغو تحریم‌ها ایجاد می‌شود، برنامه‌ریزی کرد و ایرانیان مقیم خارج از کشور برای سرمایه‌گذاری و حضور در اجرای طرح‌ها باید زودتر از دیگران به میدان بیایند. دولت نیز از این حضور استقبال می‌کند.  وی با اشاره به اینکه اکثریت بالایی از ایرانیان طبق نظرسنجی‌ها با توافق هسته‌ای موافق هستند، اظهارکرد: ما به همه اهداف اصولی در این مذاکرات دست یافتیم و این افتخاری برای ملت ایران است.  روحانی با اشاره به تلاش‌های وزیر امور خارجه و اعضای تیم مذاکره‌کننده که با تشویق ممتد حاضران همراه بود، اظهارکرد: اکنون پس از برجام هستیم و همه باید از این فضا برای ساختن ایرانی آبادتر و سربلندتر بهره بگیریم.  وی ضمن استقبال از مشارکت ایرانیان خارج از کشور در اجرای طرح‌های ملی افزود: ما همه ایرانی هستیم و به ایران‌مان عشق می‌ورزیم.  رئیس جمهوری به حضور گسترده هیأت‌های اقتصادی و تجاری خارجی در ایران اشاره کرد و گفت: رفت و آمدهای زیادی وجود دارد و بسیاری از شرکت‌های بزرگ در حال تدوین اسناد و متن‌های قراردادهای خود هستند تا به محض اجرایی شدن توافق، همه آن اسناد را برای امضا نهایی کنند.  روحانی با تأکید بر ضرورت جذب سرمایه و فناوری به کشور، تصریح کرد: برای ایجاد شغل و جبران عقب ماندگی‌ها نیازمند یک رشد 8 درصدی مستمر هستیم تا جوانان تحصیلکرده ایرانی بتوانند جذب بازار کار شوند و این رشد با توجه به سرمایه انسانی، قطب انرژی و موقعیت ژئواستراتژیک، در کنار امنیت، دست یافتنی است و البته در کنار آن باید سرمایه لازم را از منابع داخلی و خارجی جذب کنیم.

رئیس جمهوری با اشاره به آماده بودن طرح‌های 200 میلیارد دلاری در حوزه انرژی و 70 میلیارد دلاری در بخش پتروشیمی برای سرمایه‌گذاری افزود: کشور در بخش آب، محیط زیست و حمل و نقل نیز نیاز به تحول و سرمایه‌گذاری دارد و ما از ایرانیان خارج از کشور می‌خواهیم در این زمینه پیشقدم شوند تا ایرانی آبادتر و پرافتخارتر بسازیم.

دیروز نفت و امروز امنیت صادر می‌کنیم

روحانی همچنین به نقش ایران اسلامی در ایجاد و تقویت صلح و امنیت اشاره کرد و گفت: ما دیروز نفت صادر می‌کردیم و امروز در حال صدور امنیت هستیم و بسیاری از کشورهای منطقه چشم امیدشان به کمک‌های ایران است تا بتوانند بر تروریست‌ها فائق آیند. وی در بخش دیگری از سخنان خود با تسلیت درگذشت شماری از زائران حج ابراهیمی و از جمله کشته و مصدوم شدن تعداد زیادی از حجاج کشورمان در دو حادثه جداگانه در مراسم حج امسال، گفت: این حوادث تلخ در مسجدالحرام و منا نشان دهنده سوءمدیریت است. دولت عربستان باید میزبان خوبی برای زائران خانه خدا باشد و همچنین از لحاظ حقوقی و سیاسی مسئول این حوادث است و باید پاسخگو باشد.  روحانی افزود: حادثه منا برای ما بسیار دلخراش بود. ما مسأله را از لحاظ سیاسی و حقوقی و برای احقاق حقوق مردم خود دنبال خواهیم کرد. وزارت خارجه نیز مسأله را پیگیری می‌کند و در دیدار با دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در این زمینه صحبت کردم و او قول داد پیگیری‌های لازم را برای متعهد بودن دولت عربستان به وظایف انسانی و قانونی در رسیدگی به وضعیت جانباختگان و مصدومان انجام دهد.

ایرانیان خارج از کشور سرمایه بزرگی هستند

رئیس جمهوری در دیدار جمعی از نخبگان، مدیران و سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم امریکا نیز به استعدادها و ظرفیت‌های بسیار مناسب موجود در ایران برای سرمایه‌گذاری و کارآفرینی و بویژه شرایط به وجود آمده پس از توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها برای توسعه و رشد اقتصادی کشور اشاره و تصریح کرد: کارآفرینان، مدیران و سرمایه‌گذاران ایرانی در داخل و خارج از کشور همواره برای حضور در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور، در اولویت هستند.  وی سربلندی و رفاه ملت ایران را خواست و هدف همه ایرانیان ذکر کرد و گفت: امروز فرصت‌های خوبی برای تحرک در بخش اقتصادی و علمی و صنعتی حاصل شده که باید از آنها به بهترین شکل برای پیشرفت هر چه بیشتر کشور استفاده کنیم.  روحانی با اشاره به توفیق‌های دولت تدبیر و امید طی دو سال گذشته در زمینه رشد سرمایه‌های اجتماعی، حرکت در جهت اصلاح ساختارهای اقتصادی، کنترل تورم، خروج از رکود و حرکت در مسیر رشد اقتصادی، گفت: برای رسیدن به رونق اقتصادی باید تلاش بیشتری کرده و بتوانیم از همه فرصت‌ها و ظرفیت‌ها بهره‌گیری کنیم که ایرانیان خارج کشور سرمایه بزرگی در این مسیر هستند.  رئیس شورای عالی اقتصاد، در ادامه، برخی از دستاوردهای دولت را برشمرد و افزود: با تلاش مسئولان توانسته‌ایم در صادرات محصولات غیرنفتی و واردات موازنه ایجاد کنیم به گونه‌ای که در سال 93 رشد صادرات غیرنفتی 19 درصد افزایش داشته است و تقریباً به سطح تعادل با واردات رسیده است.

حمایت از توافق هسته‌ای در نظرسنجی‌های مخالفان دولت

رئیس جمهوری دستیابی به موفقیت‌های بزرگ در شرایط تحریم‌ و وحدت و انسجام داخلی در ایران را از عوامل پیشرفت مذاکرات دانست و خاطرنشان کرد: با وجود مخالفت‌هایی که در این راستا، البته در چارچوب قانون وجود داشت، توانستیم انسجام و یکپارچگی داخلی را حفظ کنیم و بسیاری از نظرسنجی‌ها حتی آن دسته‌ای که از سوی مخالفان دولت انجام شده، نشان می‌دهد بخش وسیعی از افکار عمومی مردم ایران مسیری را که دولت انتخاب کرده، مورد تأیید قرار داده‌اند.  روحانی، بزرگ‌ترین راهنمای دولت را افکار عمومی دانست و تصریح کرد: مردم عادل‌ترین قاضی در ارزیابی عملکرد دولت هستند. وی با بیان اینکه امروز از مراحل سخت و دشوار مذاکرات مربوط به توافق و لغو تحریم‌ها عبور کرده‌ایم، تصریح کرد: این توافق ادامه خواهد داشت و موضوعاتی از قبیل برگشتن مجدد به تحریم اجرایی نخواهد بود، چرا که به گونه‌ای رفتار کردیم که تحریم مجدد نمی‌تواند در اراده ملت ایران تأثیری بگذارد.

تلاش برای بهبود فضای کسب و کار

رئیس شورای عالی اقتصاد، در ادامه با بیان اینکه کارآفرینان، مدیران و سرمایه‌گذاران ایرانی همواره برای ما در اولویت هستند، به تلاش دولت در زمینه بهبود فضای کسب و کار و خروج از رکود اشاره و خاطرنشان کرد: در زمینه مسائل حقوقی و مقررات لازم برای سرمایه‌گذاری در حال تلاش برای تصحیح این مقررات و تسهیل شرایط برای سرمایه‌گذاران هستیم.  روحانی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در ایران باید همراه با انتقال دانش، امکانات و در مسیر مشارکت و همکاری باشد، گفت: شرایط امروز ایران به گونه‌ای است که در بخش‌های مختلف انرژی، صنایع و حمل و نقل، فضای بسیار خوبی ایجاد شده و فضا برای سرمایه‌گذاری و ورود تکنولوژی فراهم است.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به رشد اقتصادی مورد قبول سالانه نیازمند 150 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در کشور هستیم، افزود: مطمئناً باید از سرمایه‌گذاری خارجی نیز در این راستا استفاده کرد. ایجاد فضای نو و رفع تحریم‌ها یکی از اهداف مهم مذاکرات بود و امروز بعد از توافق هسته‌ای شرایط مناسبی برای تحرک مناسب در عرصه سرمایه‌گذاری به وجود آمده است.  به گفته روحانی، توسعه و پیشرفت ایران وظیفه همه ایرانیان و متعلق به آنان است و ما آماده خوشامدگویی به ایرانیان خارج از کشور برای سرمایه‌گذاری و تلاش در جهت رشد و توسعه ایران هستیم.
اقدام‌های نسنجیده امریکا علیه ایران
روحانی در ادامه با بیان اینکه امریکایی‌ها در طول دهه‌ها و سال‌های گذشته اقدامات نسنجیده و غیر قابل قبولی علیه ملت ایران انجام داده‌اند، به حادثه شلیک موشک به هواپیمای مسافربری ایران و حمایت از صدام در جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: از جمله، این اقدام خطای بزرگ و تاریخی امریکا بود که باعث عصبانیت ملت ایران شد که متأسفانه بعد از این اقدام مسئولان امریکایی هنوز از مردم ایران عذرخواهی نکرده‌اند. در حالی که این عذرخواهی می‌توانست نشان شهامت دولتمردان امریکا برای بیان واقعیت باشد و سپس به اصلاح مسیر گذشته و کاهش خصومت منجر شود. رئیس جمهوری تأکید کرد: مردم ایران هیچ مشکلی با مردم امریکا ندارند و به یکدیگر احترام می‌گذارند.

رایزنی روحانی و رئیس شورای اروپا

دیدار و رایزنی با «دونالد تاسک» رئیس شورای اروپا، از دیگر برنامه‌های رئیس جمهوری در شنبه گذشته بود که در محل اقامت روحانی در نیویورک انجام شد. روحانی در این باره بر بازسازی و گسترش روابط ایران و اروپا تأکید کرد.  وی با اشاره به اینکه تحریم علیه ایران از ابتدا انتخاب مسیری نادرست و اشتباه بود، گفت: باید در فضای جدید پساتوافق، برای ایجاد تحولی قابل ملاحظه در روابط همه جانبه ایران و اتحادیه اروپا بر مبنای منافع مشترک، برنامه‌ریزی کنیم.

روحانی خطاب به رئیس شورای اروپا افزود: اعضای اتحادیه اروپا در دوران تحریم، بیشترین ضرر را متحمل شدند و در دوره جدید باید به گونه‌ای روابط ایران و اتحادیه اروپا را بازسازی کرده و گسترش دهیم که این گذشته جبران شود.  روحانی اجرای سریع و دقیق توافق برجام را در روند توسعه همکاری‌ها بسیار مهم دانست و اظهار کرد: اقدام‌های اجرایی و آماده کردن مقدمات لغو تحریم‌ها نیازمند تحرکی جدی از سوی همه طرف‌ها و بویژه اتحادیه اروپاست.

رئیس جمهوری با اشاره به اثرات این توافق روی همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا از یک‌سو و از سوی دیگر مشارکت و همراهی این دو برای حل معضلات منطقه‌ای، گفت: ما همواره روابط خوب و سنتی با اتحادیه اروپا بویژه با شماری از اعضا داشته‌ایم که این روابط اکنون باید احیا و تقویت شود.  روحانی افزود: گرچه اکنون کشورهای اروپایی هیأت‌های خود را به ایران اعزام کرده‌اند، اما باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که بلافاصله در پساتوافق، برنامه‌ها را در بخش‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی، علمی، آموزشی و فناوری اجرایی کنیم.

رئیس جمهوری اظهارکرد: مرحله دوم چگونگی همکاری ایران و اتحادیه اروپا در سایر زمینه‌ها از قبیل مسائل منطقه‌ای است و در واقع توافق میان ایران و 1+5 امیدی را ایجاد کرده که این کشورها بتوانند با همفکری و هماهنگی در سایر مسائل و موضوعات مهم نیز قدم‌های مفیدی بردارند.  وی همچنین به اقدام‌های غیرانسانی تروریست‌ها در سوریه اشاره کرد و گفت: اگر همه ما متفق باشیم که در سوریه بزرگترین مشکل، فعالیت تروریست‌هاست، پیدا کردن راه حل ساده‌تر خواهد شد، چرا که برای نتیجه بخش شدن مبارزات علیه تروریسم در وهله نخست چاره‌ای جز تقویت حکومت مرکزی نخواهیم داشت. روحانی در موضوع سوریه، اشکال را در این دانست که برخی از کشورها در اولویت دادن به اینکه کدام مسأله در سوریه در اولویت است، دچار مشکل شده‌اند. وی در عین حال خاطرنشان کرد : جمهوری اسلامی ایران در بحث اقدام‌های تروریستی در سوریه به عنوان یک معضل بزرگ منطقه‌ای، برای رایزنی - و در صورت رسیدن به توافق - برای همکاری آماده است. رئیس شورای اروپا نیز در این دیدار با تأکید بر ضرورت گسترش همکاری‌ها میان ایران و اتحادیه گفت: لغو تحریم‌ها، انتخاب همکاری به جای تقابل و حفظ منافع به جای تنش است.  تاسک نیز با اشاره به اهمیت اجرای سریع و دقیق توافق اظهارداشت: این پروسه ساده نیست و سخت است و البته با اراده و عزم طرفین و همکاری و کمک اروپا، موفقیت نهایی در دسترس است.  وی در ادامه به نابسامانی‌ها در منطقه خاورمیانه اشاره و تصریح کرد: اتحادیه اروپا به همکاری ایران نیاز دارد و بدون شما نمی‌توانیم مشکلات را حل کنیم.

منبع: ایران
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین