کد خبر: ۶۴۶۳۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۰
استاد نمونه کشور از دانشگاه شیراز گفت: فرایند کنونی پذیرش دانشجوی دانشگاه ها از طریق کنکور از بین برنده خلاقیت است.
عزت الله رییسی اردکانی، استاد بخش علوم زمین دانشگاه شیراز که به عنوان استاد نمونه کشوری در رشته آبیاری معرفی شد، یکشنبه در آیین بازگشایی این دانشگاه گفت: دانش آموزان با فرا گرفتن راه های حل تست و این که اگر پرسش این بود، پاسخ آن این است، خلاق پرورش نمی یابند بلکه باید توان دانش آموزان در یافتن راه حل معیار سنجش ورود به دانشگاه ها باشد.

این استاد نمونه کشوری گفت: از دانشگاه ها هم انتظار می رود که دانشجوی خلاق و مسلط به مباحث تئوری تربیت کنند و چنین دانشجویی قادر به حل مسایل کاربردی نیز خواهد بود.

رییسی اردکانی اظهار کرد: در میان دانشجویان، گروهی می پندارند وقتی در کنکور قبول شدند، مدرک در دست آنهاست و شغل خوبی خواهند داشت اما باید توجه داشت که در جهان امروز سوال نمی کنند چه مدرکی دارید بلکه می گویند چند مقاله نوشتید و چند پروژه تحقیقاتی کار کرده اید.

وی گفت: نمی توان از قافله علم جهانی خود را جدا کرد همچنان که امروز در برخی کشورهای توسعه یافته، هزاران فرد با مدرک دکترا در فروشگاه ها جنس می فروشند زیرا در زمینه دانش و کاربردی کردن آنها صاحب اثر نبوده اند.

استاد دانشگاه شیراز اظهار کرد: جهان و به ویژه ایران نیازمند دانش آموختگان با دانش، خلاق و دارای نوآوری است.

رییسی اردکانی بیان داشت: ارایه هشت مقاله ثبت شده در مووسسات اطلاعات علمی(I.S.I) را دکترا نمی دانم، بلکه کسی را دکترا می دانم که صاحب اثر علمی کاربردی در سطح جهانی باشد.

وی ادامه داد: امروز مدرک کارشناسی، معادل دیپلم 40 سال قبل است از این رو باید دانشجویان در مسیر تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد گام بردارند و یاس و نومیدی مبنی بر قبول نشدن در این آزمون را کنار بگذارند.

این استاد نمونه دانشگاه گفت: جامعه ایران به هم افزایی نیاز دارد به ویژه در بین وزارتخانه هایی که در حل بحران هایی مانند خشکسالی و آب باید فعالیت داشته باشند.

آیین تقدیر از استادان نمونه روز 30شهریور 94 با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و جمعی از استادان و روسای دانشگاه های سراسر کشور در دانشگاه علامه طباطبایی تهران برگزار شد و در این آیین از رییسی اردکانی نیز به عنوان یکی از استادان نمونه کشور قدردانی شد.

در کارنامه فعالیت های علمی و تحقیقاتی رییسی اردکانی، افتخارات دیگری همچون پژوهشگر برجسته سال 92، چاپ و ارائه بیش از50 مقاله ISI ، هفت کتاب، 41 مقاله در کنفرانس های بین المللی، 102مقاله در کنفرانس های داخلی، انجام 27 طرح پژوهشی- صنعتی برای حل مشکلات منابع آب کشور، تلاش برای تجهیز آزمایشگاه های بخش علوم زمین دانشگاه شیراز و سه دوره متوالی دبیری قطب علمی زمین شناسی زیست محیطی (تنها قطب رشته زمین شناسی کشور) به چشم می خورد.

ژورنال هیدروژئولوژی، که مجله رسمی اتحادیه بین المللی هیدروژئولوژیست های جهان است،مقاله ای درمورد فعالیت های پژوهشی رییسی اردکانی منشر کرده و او را 'پدر هیدروژئولوژی ایران' نامیده است.
مهمترین ویژگی فعالیت های پژوهشی رییسی اردکانی انجام تحقیقات بنیادی و کاربردی مورد نیاز کشور است.

بر اساس این گزارش، وی بنیانگذار تحقیقات بنیادی هیدروژئولوژی کارست در ایران و همچنین بینانگذار تحقیقات بنیادی و کاربردی در زمینه پتانسیل فرار آب از سد های ایران است.
محاسبه حجم ذخیره و محاسبه بیلان در سازندهای کارستی برای نخستین بار در دنیا از دیگر دستاوردهای این استاد نمونه کشوری است.

بر اساس روش جدید ارایه شده از سوی وی، بدون نیاز به حفاری پیزومتر و چاه های اکتشافی حجم ذخیره و بیلان در سازند کارستی محاسبه می شود.
رییسی اردکانی، همچنین فعالیت های تحقیقاتی و کاربردی برای نخستین بار در دنیا را در کارنامه دارد که هیدروژئولوژی سازندهای گچی، هیدروژئولوژی آبخوان های عمیق با پوشش مخزن گاز و هیدروژئولوژی گنبدهای نمکی از آن جمله است.

این استاد دانشگاه شیراز همچنین روش جدیدی برای جلوگیری از شور شدن آب های آبخوان های مجاور گنبد نمکی و تعیین جهت جریان عمودی آب در سازندهای کارستی زاگرس ارایه کرده است.
تعیین حریم هیدروژئولوژیکی تخت جمشید و ارایه روش جدید تغذیه مصنوعی حوضچه ای برای نخستین بار در ایران از دیگر فعالیت های ثبت شده در کارنامه علمی و تحقیقاتی این استاد نمونه کشور است.

هیدروژئولوژی دانشی است که از آب های زیرزمینی بحث می کند و به عنوان شعبه ای از زمین شناسی، منشا، ترکیب، خواص، کیفیت، گسترش و حرکت آب را در داخل قشرهای زمین مورد مطالعه قرار می دهد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین