|
|
امروز: شنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۹
کد خبر: ۶۴۶۲۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹
وی گفت: با توجه به تشریفات قانونی و صورتجلسه تحویل اجساد فکر می کنم اجساد مطهر جان باختگان تا 10 روز آینده به کشور بازگردانده شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با توجه به تشریفات قانونی به احتمال بسیار زیاد پیکر پاک جان باختگان حادثه منا تا حدود ۱۰ روز آینده با یک یا دو پرواز به کشور بازخواهند گشت.

 علی جنتی در حاشیه مراسم گرامیداشت سالروز حماسه شکستن حصر آبادان در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به اینکه حدود 60 هزار حجاج ما در عربستان هستند همه تلاش ما باید این باشد که بازگشت این حجاج و همچنین بازگشت پیکر پاک جان باختگان با آرامش صورت گیرد تا پس از آن بتوانیم تشییع جان باختگان را در مراسمی باشکوه در سراسر کشور برگزار کنیم.


وی گفت:‌ همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند مسئولیت این حادثه به عهده دولت عربستان سعودی است و باید از لحاظ حقوقی در سطح بین المللی دنبال شود.


جنتی افزود: همه خانواده های جان باختگان می توانند در محافل و دادگاه های بین المللی شکایت کنند و دولت جمهوری اسلامی هم تلاش می کند شکل حقوقی مناسبی را برای پیگیری حقوقی این حادثه دنبال کند.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: از لحاظ سیاسی هم فعالیت های خوبی از طرف مجموعه نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در تماس با مقامات کشورهای اسلامی و غیر اسلامی در حال صورت گرفتن است.


جنتی گفت:‌ بخش عمده ای از این اقدامات زمانی آغاز می شود که ما مطمئن شویم همه زائرانمان به ایران بازگشته اند که بیش از این دچار محدویت و تنگنا در آنجا قرار نگیرند.


وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سفر هیات ایرانی به ریاست حضرتعالی به عربستان چه زمانی است؟ افزود: تا این لحظه که اطلاع دارم طرف عربستانی موافقت نکرده است و احتمالا ممکن است فقط با سفر وزیر بهداشت کشورمان و آن هم برای سرکشی به مجروحان و رسیدگی به وضع درمان زائران موافقت کنند و تاکنون مجوز سفر به هیاتی را که دولت برای عزیمت به عربستان تعیین کرده است، نداده اند.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه زمانی پیکر جان باختگان به کشور بازگشت داده می شود، افزود: تلاش ما این است که هرچه سریع تر و بصورت جمعی طی یک یا دو پرواز این اقدام انجام شود اما هم اکنون بیش از دو هزار جسد در سردخانه مکه از میان حجاج کشورهای اسلامی وجود دارد که جدا کردن زائران ایرانی از میان آنها زمان می برد.


وی گفت:  با توجه به تشریفات قانونی و صورتجلسه تحویل اجساد فکر می کنم اجساد مطهر جان باختگان تا 10 روز آینده به کشور بازگردانده شود.


جنتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برخی اخبار منتشر شده درخصوص بازداشت تعدادی زائر ایرانی را تایید می کنید؟ افزود: مورد بازداشتی به آن صورت نداشته ایم و اطلاعاتی که داریم موردی که آنها بازداشت کرده باشند دیده نشده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین