|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۶۴۵۸۲
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴
برخی رسانه ها عبور کاروان شاهزاده عربستانی و بستن مسیر حرکت حاجیان را علت العلل این واقعه تلخ به شمار آوردند. برخی گرمای شدید را و دسته ای لباس حاجیان را مقصر به شمار آوردند.
روزنامه ابتکار در سرمقاله خود به قلم غلامرضا کمالی پناه نوشت:نوشت: فاجعه ای در منا به وقوع پیوست که در تاریخ این سفر معنوی کم سابقه است. در روز عید قربان حاجیان به جای قربانی کردن گوسفند خود قربانی شدند. در خصوص دلایل وقوع هر کسی چیزی گفت. مسئولان برخی کشورهای اسلامی به بی کفایتی و سوء مدیریت سران عربستان اشاره کردند.

  وزیر بهداشت عربستان بی نظمی حاجیان را دلیل این اتفاق قلمداد کرد. سخنگوی وزیر کشور عربستان آن را به قضا و قدر مربوط دانست.

برخی رسانه ها عبور کاروان شاهزاده عربستانی و بستن مسیر حرکت حاجیان را علت العلل این واقعه تلخ به شمار آوردند. برخی گرمای شدید را و دسته ای لباس حاجیان را مقصر به شمار آوردند.

به هرحال هر کسی برای تبرئه خود و مقصر شمردن دیگران دلیلی دست و پا کرد و به زبان آورد. این که کدام یک از این دلایل به حق است ممکن است یک یا چند دلیل و یا همه دلایل در این زمینه کم و بیش نقش داشته باشند. همه این موارد یک طرف ماجرا و طرف دیگر ماجرا هزینه ساز بودن حج است برای زائران به ویژه زائران ایرانی.

واقعیت این است اساساً دولت وهابی مسلک سعودی دل خوشی به ایرانی جماعت و شیعه مذهب ندارد. به همین سبب تا جایی که امکان داشته در تحقیر و ستم به ایرانی ها کوتاهی نکرده اند. حادثه تلخ کشتار حاجیان در سال 66 هنوز از ذهنها پاک نشده بود که ماجرای هتک حرمت به دو نوجوان ایرانی توسط پلیس فرودگاه عربستان پیش آمد. باز ماجرای تلخ چندی پیش و این بار حادثه اسفبار روز پنجشنبه دوم مهرماه که حدود 500 تن تلفات جانی و زخمی و مفقودی تاکنون در پی داشته است. امید است که هرچه زودتر مفقودین تکلیفشان مشخص شود.

نکته مهم این است که تا کی این همه هزینه جانی و مالی و حیثیتی باید در راهی گذاشت که می شود از این هزینه ها پرهیز کرد. این چه حجی است که وهابیون جان و ناموس ایرانی را به جرم شیعه بودن حلال می دانند و سربازانش مثل کفتار در کمین زنان و کودکان ایرانی می نشینند و به دنبال کوچکترین بهانه یا شعاری می نشینند تا آنان را به عنوان غنایم جنگی به تملک خود درآورند؟ جای تعجب بیشتر از آن است که بسیاری از کسانی که به حج می روند به القاب حاجی بودنش دلخوش هستند. افرادی را می شناسیم که افتخارشان این است که چندین بار به حج مشرف شده اند. اما در کنار ما هستند و کارهایی می کنند که شیطان از آنها شرمگین است.

امروزه حج رفتن یعنی ابهت و شکوه یعنی در صدر نشستن. این همه منیت ها و غرور حج راستی پسند حضرت حق است؟ در حالی که به خانه خدا رفتن باید پایان همه خودخواهی ها و منیت ها و دریایی برای تطهیر وجود باشد. وگرنه این همه هزینه دادن محلی از اعراب ندارد و اگر گناه نباشد قطعا ثواب نیست. به نظر شما ریختن پول به خزانه عربستان برای تامین مالی تروریست های داعش و وهابی و گروه جنگجوی در پاکستان و گروه های آدمکش در سوریه و لبنان و یمن و بحرین و... گناه نیست؟

به نظر می رسد آنچه اتفاقاتی از جنس فاجعه منا را سبب شده است ریشه در خودخواهی و منی و غرور و بی تدبیری و بی توجهی به اصل فلسفه حج دارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین