|
|
امروز: يکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۶۴۴۸۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱
بنابراین برای فرار از مسئولیت از زیر بار چنین بی تدبیری هایی نیاز به یک مقصر وجود دارد که در این میان گاهی آفریقایی ها را مسئول می دانند و اکنون هم ایرانی ها را مسبب به وجود آمدن چنین فاجعه ای معرفی می کنند.
مشاور رئیس مجلس در امور بین الملل با توجه به اینکه دولت عربستان فاقد مجلس است و به هیچ نهاد و گروهی پاسخ گو نیست و مضاف بر آنکه کعبه ابروی مسلمین است و ملک شخصی آل سعود نیست که با بی تدبیری عربستان چوب حراج به آن بزند، لذا باید در این راستا چاره اندیشی شود.

 حسین شیخ الاسلامی در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، بیان داشت : آنچه در مکه پیش آمده یک فاجعه می باشد؛ در حالی که عید حجاج به عزا تبدیل شده است، آبروی مسلمین نیز در نتیجه بی تدبیری ها زیر سوال رفته است و کشتاری بی سابقه در نتیجه مناسک حج رقم خورد.

شیخ الاسلامی با اشاره به این مطلب که سعودی ها با وجود تمام بی تدبیری ها ادعای جدیدی را مبنی بر مقصر بودن ایرانی ها مطرح می کنند بیان داشت : آنها ابتدا افریقایی ها را مقصر دانستند و بعد برخی از مقامات اعلام کردند که برخی آمده اند تا خود کشی کنند و به همین منظور سرزمین مقدس را انتخاب کردند تا نهایتا وارد بهشت شوند و البته وزیر بهداشت نیز مسائلی را در مورد قضا و قدر بیان کرد  که فاقد پایه و اساسی بود؛ اما واقعیت تنها یک چیز است آن هم اینکه تنها بی تدبیری ال سعود و مسئولین سعودی می توانسته چنین فاجعه ای به بار بیاورد.

وی ادامه داد : به هر دلیلی این فاجعه در سه نقطه رخ می دهد؛ آنها یک راه را بسته بودند و جمعیت آن به دو راه دیگر منحرف شد و این یک اشتباه سیاست گذاری و برنامه ریزی است.

 وی با تاکید بر گفته خود مسئولین مکه که حجاج ایرانی از منضبط ترین زائران هستند بیان می کند: چطور ممکن است که گروهی از منضبط ترین ها باشند و بعد چنین بی قانونی انجام دهند، مضاف بر آنکه اگر مامورین حضور داشته اند و مسلط بر امور می بودند چطور امکان داشته است که ایرانی ها یا هر فرد و گروه دیگری چنین تخلف بزرگی انجام دهند.

 حسین شیخ الاسلامی با کذب خواندن چنین ادعاهایی گفت : حجاج ایرانی و غیر ایرانی و اساسا همه کشورهای مسلمان چوب بی مسئولیتی و بی تدبیری نظام شاهنشاهی عربستانی را می خورند. وی در بیان علت این بی تدبیری ها از سوی آل سعود ابراز داشت : عربستان خود را درگیر در چند مسئله کرده است و با نهایت تاسف آنها از اولویت بیشتری برایش برخوردار است، در حالی که این کشور  به عنوان میزبان مهمترین مراسم عبادی جهان شناخته می شود و تعداد زیادی از افراد با تجربه سعودی که هر ساله برای برگزاری مراسم حج مسئولیت به عهده داشته اند، امسال در ماموریت جنگ با یمن به سر می بردند  و عده ای دیگر در بحرین و برخی هم واسطه ای برای کمک رسانی به داعش؛ مسلم است مجموع این عوامل مراسم حجی را که نیاز به مدیریتی قوی دارد با مشکل و در نهایت با چنین فجایعی رو به رو می سازد.

بنابراین برای فرار از مسئولیت از زیر بار چنین بی تدبیری هایی نیاز به یک مقصر وجود دارد که در این میان گاهی آفریقایی ها را مسئول می دانند و اکنون هم ایرانی ها را مسبب به وجود آمدن چنین فاجعه ای معرفی می کنند.

 شیخ الاسلامی با تاکید بر اشکالات عمده نظام شاهنشاهی آل سعود افزود : ناگفته نماند از زمانی که شاه جدید بر اریکه قدرت نشسته این بی تدبیری ها افزایش پیدا کرد است ؛ مشاور رئیس قوه مقننه در امور بین الملل در رابطه با راهکاری که باید کشورها به کار بندند بیان داشت: با توجه به اینکه دولت عربستان فاقد مجلس است و به هیچ نهاد و گروهی پاسخ گو نیست و مضاف بر آنکه کعبه آبروی مسلمین است و ملک شخصی آل سعود نیست که با بی تدبیری عربستان چوب حراج به آن بزند، لذا باید در این راستا چاره اندیشی شود؛بنابراین لازم است برای برگزاری هرچه بهتر این مراسم به دور از حواشی و اتفاقات فاجعه آمیزی همچون حادثه منا روسای دولت های اسلامی و مجالس کشورهای اسلامی فکری برای  این موضوع بیندیشند .

شیخ اسلامی ادامه داد : در این بین تحلیل های دیگری هم وجود دارد هرچند با آن موافق نیستم اما مطرح می شوند .وزیر دفاعی که این روزها عربستان را در یمن و بحرین درگیر کرده است برای آنکه خود را در صف شاهان بعدی قرار دهد تلاش می کند تا با چنین اتفاقاتی ملک سلیمان و نزدیکان او را با مشکلات جدی مواجه سازد، لذا لازم است کنفرانس اسلامی، بین المجالس کشورهای اسلامی و .... با تمام قدرت وارد موضوع شوند . وی همچنین افزود: قطعا حضور آقای روحانی و ظریف در نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل باید در دیدارهای خود باید این موضوع را مطرح و پیگیری کنند
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین