|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۳
گفت و گو تدبیر و امید با مهندس مدین دبیر اجرایی نظام صنفی شهرستان سقز
کد خبر: ۶۴۴۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴
به اعتقاد عضو نظام صنفی کشاورزی شهرستان سقز زیان سیب زمینی کاران مشکل دیگر این منطقه است:امسال با افت شدید قیمت سیب زمینی در شهرستان سقز کشاورزان متحمل زیانی اساسی شدند؛نه تنها شدیدا قیمت کاهش یافته بلکه اصلا بازار کششی برای خرید این محصول ندارد لذا میزان زیادی از آن در انبارها مانده است ،در حالی که سیب زمینی محصولی است که زود فاسد می شود و تا مدت زیادی در انبار دوام نمی آورد.
دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شهرستان سقز می گوید:بدهکاری دولت به گندم کاران شهرستان سقز  هنوز به صورت کامل پرداخت نشده است.

 به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید مهندس مدین با بیان اینکه کشاورزان تیرماه محصول خود را تحویل تعاونی های روستایی داده اند ،می افزاید: با گذشت حدود 3 ماه از آن ،هنوز مطالبات بسیاری از آنها واریز نشده است.

او می گوید در حالی که از مرداد ماه واریزی ها به صورت درصدی آغاز شد ،ولی باز هم تا مهر ماه درصدی از طلبکشاورزان باقی مانده است:گندم یک محصول استراتژیک محسوب می شود که دولت آن را به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری می کند ،اما دولت باید سر موعد مقرر مطالبات کشاورزان را پرداخت نماید.امسال به هر دلیلی این اتفاق نیفتاده است و در حین اینکه در 3 قسط مقداری از آن پرداخت شد اما هنوز به طور کامل محقق نشده است.



 تاخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان مسبب مشکلاتی شده که مدین به آنها اشاره می کند:قبلا قیمت گندم در بازار آزاد همیشه بالاتر از قیمت دولتی آن بود ،ولی امسال از 1 هزار  و 164 تومان دولتی در بازار آزاد به 1 هزار تومان رسیده است و این یعنی هر کشاوزی اگر بخواهد محصولش را خارج از سیستم خرید دولتی در بازار آزاد به فروش برساند ، حدود 164 تومان در هر کیلو زیان می کند .مشکل دیگر این است که کشاورزان اکنون در فصل کشت و کار هستند ،هزینه این کشت و کار که درواقع تولیدات سال آینده محسوب می شوند ،فراوان است اما وقتی که هنوز پول محصولات فروخته شده را بدست نیاورده اند توانایی این هزینه های تولید از آنها عملا سلب شده است.

اوهمچنین عنوان می کند:از طرف دیگر کشاورزان که سال گذشته از بانک ها وام گرفته اند در این مدت دیرکرد دولت ،بانک ها علاوه بر سودی که می گیرد باید یک درصد هم به عنوان جریمه به خاطر این دیرکرد به بانک های وام دهنده بپردازد در صورتی که اینجا کشاورز مقصر نیست و این یک درصد به خاطر تاخیرات دولت به آنها تحمیل شده است.

مدین می گوید اینجا دو راه وجود دارد:بانک ها ،کشاورزان را از دادن این جریمه معاف کند یا اینکه دولت  خود متقبل شود.

به اعتقاد عضو نظام صنفی کشاورزی شهرستان سقز زیان سیب زمینی کاران مشکل دیگر این منطقه است:امسال با افت شدید قیمت سیب زمینی در شهرستان سقز کشاورزان متحمل زیانی اساسی شدند؛نه تنها شدیدا قیمت کاهش یافته بلکه اصلا بازار کششی برای خرید این محصول ندارد لذا میزان زیادی از آن در انبارها مانده است ،در حالی که سیب زمینی محصولی است که زود فاسد می شود و تا مدت زیادی در انبار دوام نمی آورد.

او می گوید :اگر وضعیت انبارها استاندارد و در حد ایده ال هم باشد حداکثر تا 2 ماه این محصول را می تواند نگهداری کند ،بعد از این زمان کاملا  کپک یا چروکیده می شود که این ضرر بزرگی برای آن کشاورز به همراه خواهد داشت.
مدین با اشاره به اینکه در منطقه سقز صنایع تبدیلی و تکمیلی وجود ندارد ،ادامه می دهد:کشاورزان مجبور هستند محصولاتشان را به صورت خام و عجالتا در این مدت کوتاه به فروش برسانند ،اما از طرف دیگر قیمت این محصول صیفی نسبت به سال گذشته 50 درصد هم پایین آمده است.

به گفته این مدیر اتحادیه کشاورزی قیمت سیب زمینی در حال حاضر از کشاورز کیلویی 200 تومان خریداری می شود: با توجه به مشکلات و عدم کشش بازار عراق ،صادرات به این کشور مانند گذشته جریان ندارد ،در سال های گذشته عراق یکی از بازارهای پر کشش محصولات باغی و صیفی این منطقه بود ولی امسال به هر دلیلی این امکان نیز وجود ندارد.



او ادامه می دهد:انگور سیاه و چغندر قند هم که در حال حاضر روزهای برداشت خود را سپری می کنند در وضعیت خوبی به سر نمی برند.انگور سیاه که طلای سیاه این منطقه خوانده می شد در سال گذشته به قیمت هر کیلویی 3 هزار و 500 تومان خریداری می شد ولی امسال با 1 هزار تومان هم خریداری ندارد.همچنین محصول چغندر قند که در فصل پاییز یعنی هنگام کاشت برای خرید تضمینی آن با کارخانه های آن قرارداد بسته می شود امسال این کارخانه ها زیر قرادادهایشان زده اند و نمی خواهند این محصول را از کشاورزان تحویل بگیرند.

به بیان مدین کارخانه های قند کشور قصد خرید چغندر را ندارند لذا تا اکنون این محصول روی دست کشاورزان مانده است:معلوم نیست دلیل این اتفاقات چیست ولی این امکان وجود دارد که به دلیل واردات فراوان قند و شکر به کشور باشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین