|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۰۰
کد خبر: ۶۴۴۷۹
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۸
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:با توجه به ایجاد صندوق ملی محیط زیست لهستان و بانکی به نام محیط زیست، ایران علاقه مند به استفاده از تجارب لهستان در این زمینه و همکاری و فعالیت مشترک میان دو صندوق است.
از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار در دیدار با ' یانوش خوچینسکی ' معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد لهستان در زمینه مسایل مربوط به محیط زیست و گسترش همکاری های دو جانبه گفت و گو کردند.

ابتکار با اشاره به سابقه خوب و قدمت دیرینه همکاری ها و مناسبات ایران و لهستان، نگاه مثبت و حمایت خاص رییس دولت یازدهم از محیط زیست و همچنین تاکید وی بر گسترش روابط و همکاری های بین المللی به ویژه در زمینه محیط زیست و گسترش صلح و امنیت، گفت: ایران آماده تبادل تجربیات و همکاری های دو طرفه است.

معاون رییس جمهوری فضای ایجاد شده پس از توافق برجام را فرصتی برای همکاری های متقابل و دوسویه میان ایران و کشورهای دیگر دنیا از جمله کشورهای اروپایی در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی دانست و افزود: این فرصت می تواند منجر به افزایش سرمایه گذاری ها در ایران به ویژه در حوزه محیط زیست شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تشکر از توجه معاون نخست وزیر به فاجعه منا و تسلیت این فاجعه، گفت: به همین مناسبت در ایران سه روز عزای عمومی اعلام شده و منتظر پاسخگویی دولت عربستان در این خصوص هستیم.

وی تاکید کرد: مساله حج و جمعیت عظیمی که برای عبادت و زیارت در عربستان حاضر می شوند از اهمیت بسیاری برخوردار است از این رو مسوولیت حجاج با دولت عربستان است و این دولت موظف به پاسخگویی برای فاجعه بزرگ منا است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: اقدامات گسترده دولت ایران برای دستیابی به توسعه و رشد اقتصادی پایدار که تاکید بر اقتصاد سبز یکی از مهمترین جهت گیری های آن است در بخش های مختلف از جمله سازگاری فرآیندهای مختلف اقتصادی با محیط زیست در حال انجام است.

وی ضمن یادآوری سفر خود به ورشو برای حضور در کاپ 19 در پاییز1392 و دیدار با نخست وزیر لهستان در آن سفر، اظهار کرد: یکی از آمارهای بسیار جالب و مثبتی که نخست وزیر لهستان در آن دیدار به آن اشاره داشت رشد اقتصادی 8 درصدی به رغم کاهش 30 درصدی گازهای گلخانه ای بود.

ابتکار این آمار را نشان دهنده گام موثر و موفقیت لهستان در زمینه سبز شدن رشد اقتصادی کشورش دانست و ابراز امیدواری کرد: همکاری و تعامل ایران و لهستان در زمینه انرژی های نو و فناوری های سبز منجر به بهره گیری ایران از تجربیات مثبت لهستان در این زمینه شود.

 پیشنهاد گسترش همکاری میان صندوق های ملی محیط زیست ایران و لهستان


معاون رییس جمهوری ضمن یادآوری سفر وزیر محیط زیست لهستان در زمان مدیریت وی در دولت خاتمی به ایران و امضای یادداشت تفاهم محیط زیستی میان دو کشور در آن سفر که منجر به تجربه خوب همکاری محیط زیستی میان دو کشور شد، اظهار کرد: پیرو همان سفر و به منظور اجرایی شدن مفاد تفاهم نامه منعقد شده میان ایران و لهستان، معاون سازمان حفاظت محیط زیست سفری به لهستان داشت و در جریان همان سفر با ساز و کار فعالیت صندوق ملی محیط زیست در لهستان آشنا شد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست به شکل گیری صندوق ملی محیط زیست ایران و تصویب قوانین مربوط به آن در هیات دولت یازدهم و مجلس اشاره کرد و افزود: با توجه به ایجاد صندوق ملی محیط زیست لهستان و بانکی به نام محیط زیست که بزرگ و فعال است، ایران علاقه مند به استفاده از تجارب لهستان در این زمینه و همکاری و فعالیت مشترک میان دو صندوق است.
وی همچنین اشاره ای به دوره آموزش فنی محیط بانان ایرانی از سوی لهستان داشت و ابراز امیدواری کرد: برگزاری مجدد دوره های آموزشی تخصصی به ویژه برای محیط بانان ایرانی در دستور کار لهستان قرار گیرد.
*** تولید انرژی از زباله محور مشترک همکاری های ایران و لهستان
ابتکار ضمن ابراز خرسندی از اعلام دقیق فناوری ها و زمینه هایی که ایران و لهستان می تواند همکاری مشترک داشته باشند، گفت: اگرچه در تهران و برخی کلانشهرهای بزرگ ایران سیستم زباله سوز و تخمیر زباله برای تولید انرژی از آن داریم ولی کمبودهای بسیاری در این حوزه به ویژه در استان شمالی وجود دارد که می تواند محلی برای شکل گیری همکاری های مشترک باشد.
معاون رییس جمهوری، ایران را یکی از بهترین کشورها برای سرمایه گذاری در زمینه انرژی های پاک (خورشیدی و بادی) دانست و از همکاری در زمینه فناوری های تصفیه فاضلاب نیز استقبال کرد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری بحران آب در ایران، گفت: توجیه اقتصادی استفاده از فناوری های تصفیه فاضلاب برای رفع بحران آب بیش از خرید آب است و از این رو حوزه فناوری های مربوط به این موضوع می تواند زمینه خوبی برای همکاری های دو جانبه باشد.
*** تاثیر تغییرات اقلیم بر بحران منطقه ای گرد و غبار
وی تغییرات آب و هوایی، خشکسالی، کاهش بارندگی، کاهش سطح آب در مناطق تالابی را برخی از چالش های فعلی محیط زیست ایران برشمرد و افزود: تغییرات اقلیم در ایران، منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا، تاثیر و عوارض شدیدی داشته که عمده ترین آن، گرد و غبارهای ناشی از این پدیده در منطقه است.
ابتکار ادامه داد: گرد و غبار ایران دارای منشاء داخلی و منطقه ای است و مشکلات بسیاری برای بهداشت و سلامت مردم، کشاورزی، منابع طبیعی و بسیاری بخش های دیگر ایجاد کرده است.
معاون رییس جمهور با بیان اینکه همانگونه که سال 2015 گرم ترین سال دنیا تا کنون نامگذاری شده است، افزایش دما و کاهش بارندگی در ایران نیز هر روز بیش از پیش شدت یافته است، اظهار کرد: بحران آب، تنش آبی و کمبود آب شرب از پیامدهای تغییرات آب و هوایی و افزایش گرما و خشکسالی در ایران است که مشکلات بسیار زیادی را نیز ایجاد کرده است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: البته کشاورزی ایران نیز با شرایط خشکسالی کشور تطبیق داده نشده و همین عدم سازگاری منجر به مصرف و هدررفت بالای آب در بخش کشاورزی به رغم بازدهی پایین این حوزه است.
وی افزود: بنابراین یکی از مهمترین استراتژی های ایران برای رفع بحران آب، اصلاح کشاورزی و آبیاری و به طور کلی بهینه سازی مصرف آب با استفاده از فناوری های نوین و سبز است.
ابتکار با یادآوری تفاهم نامه محیط زیستی که قرار است میان سازمان حفاظت محیط زیست ایران و وزارت محیط زیست لهستان به امضاء برسد، خواستار پیگیری وزیر اقتصاد این کشور برای تسریع در روند امضای تفاهم نامه و امضای قرارداد همکاری مشترکی میان صندوق محیط زیست دو کشور شد.
وی با بیان اینکه نمایشگاه بین المللی محیط زیست در تهران امسال نیز همچون سال گذشته در اسفندماه برگزار خواهد شد از متخصصان و شرکت های زیست محیطی کشور لهستان برای شرکت در این نمایشگاه دعوت کرد و تاکید کرد: حضور بخش خصوصی، جامعه مدنی و سازمان های مردم نهاد در کنار بخش دولتی در این نمایشگاه فرصتی مناسب برای انتقال تجربیات و دانش محیط زیستی میان کشورهای مختلف به وجود آورده است.
ابتکار گفت: ایران خوشحال می شود که امسال بتواند میزبان وزیر محیط زیست لهستان در نمایشگاه بین المللی محیط زیست تهران و امضای تفاهم نامه میان دو کشور در زمینه محیط زیست باشد.
معاون رییس جمهوری با ابراز تاسف از گسترش روزافزون جنگ و خشونت در دنیا، اظهار کرد: به دلیل همین ناآرامی و خشونت و جنگ، حجم عظیمی از مهاجران به اروپا پناه آورده اند که امیدواریم شرایط مناسب برای اقامت آن ها فراهم شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: ایران سال هاست میزبان آوارگان افغان و بعضا عراقی است به گونه ای که در حال حاضر بیش از 3 میلیون آواره افغان در ایران ساکن هستند و دولت ایران همواره کوشیده به رغم مشکلات بسیار زیاد خود، شرایط خوبی برای پناهجویان به ایران فراهم کند.
وی تاکید کرد: روابط درست انسانی نوید بخش آینده ای روشن و صلح فراگیر در جهان است.
*** اعلام آمادگی لهستان برای گسترش همکاری های محیط زیستی با ایران
بنابراین گزارش، یانوش خوچینسکی معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد لهستان با ابراز تاسف از فاجعه منا، این فاجعه را به مسلمانان، دولت و معاون رئیس جمهور ایران تسلیت گفت.
معاون نخست وزیر لهستان ضمن یادآوری قدمت 540 ساله روابط دوستانه میان ایران و لهستان، اظهار کرد: لهستان خاطرات خوب دوستی، میزبانی و مهمان نوازی ایران از 120 هزار آواره و پناهجوی لهستانی در جریان ناآرامی های لهستان را فراموش نمی کند.
وزیر اقتصاد لهستان ادامه داد: ایران پس از استقلال لهستان در سال 1918، توافقی با لهستان در سال 1927 امضاء کرد و استقلال لهستان و عدم جداسازی و تجزیه لهستان را به رسمیت شناخت و این موضوع بسیار با اهمیت و فراموش نشدنی برای لهستان است و از این رو لهستان به پاس تمام اقدامات مثبت و صادقانه ایران می خواهد تجربه های خود را در اختیار ایران قرار دهد.
خوچینسکی با اشاره به سابقه مدیریت سه ساله خود بر صندوق ملی محیط زیست لهستان، از پیشنهاد همکاری میان صندوق دو کشور استقبال کرد.
وی با تاکید بر اینکه سیاست برای خدمت به مردم است به شرط آنکه پشتوانه آن اقتصاد باشد، تصریح کرد: ایران پتانسیل عظیمی در زمینه منابع انرژی دارد و لهستان فناوری های پیشرفته در این زمینه که همکاری دو کشور می تواند به شکل گیری رابطه تعاملی در این زمینه بیانجامد.
معاون نخست وزیر لهستان اشاره ای هم به فناوری پشرفته لهستان در زمینه تصفیه آب و فاضلاب و صرفه جویی در مصرف انرژی به واسطه بهره گیری از این فناوری ها داشت و گفت: لهستان آماده انتقال فناوری و تجربیات خود به ایران است زیرا ما نمی خواهیم ایران نیز اشتباهات لهستان را تکرار کند.
وزیر اقتصاد لهستان با بیان اینکه بخش بزرگی از موفقیت اقتصادی ناشی از صرفه جویی در مصرف انرژی است، گفت: لهستان اولین تولید کننده لوازم خانگی در اروپا است که در حال حاضر به فناوری های سبز در این حوزه نیز دست پیدا کرده و به همین دلیل مایل است یکی از زمینه های همکاری خود با ایران را در همین راستا قرار دهد.
خوچینسکی استفاده از وسیله نقلیه شخصی را یکی از چالش های تهران برشمرد و اظهار کرد: لهستان توانایی ارائه راه حل های بسیار خوب برای گسترش حمل و نقل عمومی و مدیریت این موضوع در شهرهای ایران دارد زیرا یکی از مباحث روز اروپا گسترش شهرهای سبز است.
وی اشاره ای هم به تاثیرات تغییرات اقلیم در اروپا به ویژه لهستان داشت و گفت: گرمایش زمین ما را با مشکل آب به ویژه تامین آب شرب روبه رو کرده استبه همین دلیل بهره گیری از آموزش همگانی و استفاده از فناوری های مدیریت بهینه آب به ویژه صرفه جویی مصرف آب در بخش کشاورزی بدون کاهش راندمان این بخش را در دستور کار لهستان قرار گرفته است.
معاون نخست وزیر لهستان ضمن یادآوری قدمت سی ساله صندوق ملی محیط زیست این کشور، گفت: در حال حاضر گردش مالی چند صد میلیارد دلاری صندوق منجر به ایجاد پشتوانه ای مهم برای حمایت از سرمایه گذاری در حوزه محیط زیست شده است.
خوچینسکی گفت: آماده ایم در حوزه های ساخت و تامین اتوبوس، لوکوموتیو، قطار، ماشین آلات و تجهیزات زیست محیطی، موادغذایی، کشاورزی، استخراج و کشف منابع به ایران کمک کنیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین