|
|
امروز: يکشنبه ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۰
کد خبر: ۶۴۴۵۹
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵
امام جمعه مهاباد گفت: وقوع دو حادثه مرگبار در مناسک حج امسال اثبات کرد که آل سعود لیاقت و شایستگی اداره حرمین شریفین را ندارد.
ماموستا ملاقادر سهرابی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال در هنگام برگزاری مناسک حج دو حادثه سقوط بالابر و فاجعه منا شمار زیادی از حجاج کشورهای اسلامی از جمله ایران کشته و مجروح شدند.

وی اضافه کرد: آل سعود که عهده دار میزبانی و برگزاری مناسک حج است، باید تدابیر لازم را برای حفاظت از جان زایران می اندیشید و این گونه مسلمانان جهان را داغدار نمی کرد.

وی بیان کرد: وقوع این دو حادثه باعث شد که حجاج و خانواده های آنها با خاطرات دردناکی مناسک حج امسال را به پایان برسانند و اخبار نادرستی در مورد علت حوادث و تعداد کشته و مجروحان از رسانه های جهان دریافت کنند.

امام جمعه مهاباد گفت: لازم است که سازمان همکاری های اسلامی و سازمان های جهانی در این خصوص تصمیم گیری کنند و در صورت لزوم مسئولیت اداره مناسک حج از آل سعود بازپس گرفته شود.

ماموستا سهرابی با تسلیت به خانواده های قربانیان این دو حادثه گفت: با توجه به اینکه هنوز پیگیری ها در مورد حادثه رمی جمرات و تعداد قربانیان به پایان نرسیده، آمار دقیقی در مورد کشته شدگان و مفقودان در دست نیست.

وی اضافه کرد: مجروحان این حادثه نیز در بیمارستان های جده، مدینه، مکه و ریاض بستری هستند و به همین علت آمار درستی از تعداد مجروحان وجود ندارد.

در حادثه مرگبار صبح روز پنجشنبه هفته گذشته که در اثر ازدحام جمعیت در رمی جمرات در منا رخ داد، نزدیک به 2 هزار نفر از زایران خانه خدا جان باخته و بیش از این تعداد نیز مجروح شده اند.
بر اساس آخرین آمار سازمان حج و زیارت 136 نفر از جان باختگان و 102 نفر از مجروحان ایرانی هستند.

کاروان سفر حج تمتع مهاباد متشکل از 52 نفر زایر مرد و 68 نفر زایر زن 13 شهریور ماه از طریق فرودگاه ارومیه به این سفر زیارتی اعزام شده بود.

بر اساس آخرین گزارش های رسیده از مدیر کاروان های اهل سنت مهاباد، شمار فوتی های کاروان مهاباد به پنج نفر افزایش یافته و شمار مصدومان نیز اکنون به پنج نفر رسیده است و 20 نفر از زایران کاروان مهاباد نیز همچنان مفقود هستند.

شهرستان مهاباد با 215 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین