|
|
امروز: يکشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۲
کد خبر: ۶۴۴۵۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲
قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تشریح بسته های خدمات طرح تحول سلامت در زمینه زایمان طبیعی از ایجاد مراکزی به عنوان مامای همراه برای مادران باردار خبر داد که از نخستین روزهای بارداری تا مراحل بعد از زایمان ، مادران را همراهی میکنند.
دکتر سید محمد کاظم تدین روز شنبه در نشست با خبرنگاران افزود: مجوزهای لازم برای ایجاد مراکز مامای همراه یا دولا صادر شده و در استان فارس با راه اندازی این مراکز و عقد قرار داد بین ماما و مادران باردار همه تلاشها برای کاهش استرس و فشار روانی ناشی از زایمان طبیعی بر روی مادران باردار انجام شده است.

دکتر تدین افزود: مامای همراه می تواند مادر را برای شرکت در کلاس های آموزش دوران بارداری تشویق کند و حتی همراه او در این کلاس ها شرکت کند و در هنگام زایمان و بعد از آن از مادر مراقبت کند و به ازای هر یک از این خدمات تعرفه تعیین شده را برای خدمت رسانی دریافت می کند.

وی اضافه کرد: بر اساس طرح جدید وزارت بهداشت مراکز مشاوره مامایی در تمام شهرهای کشور گسترش می یابد و زنان باردار با مراجعه به این مراکز می توانند ' مامای همراه' را برای مدت زمان و کار مشخص استخدام کنند.

وی همچنین از بالا بودن نرخ سزارین در بیمارستان های فارس قبل از اجرای طرح تحول سلامت اظهار تاسف کرد و گفت : پیش از این کشورمان در صدر کشورهای مشتاق برای سزارین و استان فارس نیز در صدر استان های کشور برای انتخاب سزارین در زایمان بوده است .

قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با ارائه آماری در این زمینه گفت : در حالیکه بر اساس آمارهای جهانی فقط 15 تا 20 درصد از زایمان ها باید به روش سزارین انجام گیرد در استان فارس در سالهای پیش 64 درصد از زایمان ها از طریق سزارین انجام میگرفت.

دکتر تدین افزود: با تلاشهای انجام شده و تعریف بسته های خدمت در طرح تحول سلامت طی دو سال گذشته 10 درصد از میزان سزارین ها در استان فارس کاهش یافته است و اکنون در استان فارس این میزان به 54 درصد رسیده است .

قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد : بیشترین سزارین ها اکنون در بیمارستان های خصوصی انجام میگیرد و با مشوق های لازم در این زمینه سعی کرده ایم آمار سزارین در بیمارستان های خصوصی و غیر دانشگاهی نیز کاهش یابد.

دکتر تدین ادامه داد : استان فارس که بیشترین مقدار سزارین را در کشور داشته ،در سال گذشته نیز بیشترین میزان کاهش سرازین را در کشور داشت در حالیکه سال گذشته 12 درصد نیز افزایش موالید در استان فارس رخ داد.

زایمان طبیعی و کاهش سزارین ها از جمله بسته های خدمتی طرح تحول سلامت است که از سال گذشته با اجرای این طرح در بیمارستان های دولتی دانشگاهی ، زایمان طبیعی رایگان شده و اکنون از 60 بیمارستان استان فارس 40 بیمارستان بسته زایمان طبیعی را به مادران باردار ارائه میکنند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین