|
|
امروز: شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۵
کد خبر: ۶۴۴۴۲
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،فرهنگ و تمدنِ غنی ایران را پشتوانه محکمی برای نسل امروز دانست و گفت: با اتکا به این گنجینه غنی، می توانیم آینده خود را بسازیم.
علی جنتی روز شنبه با حضور در هنرستان هنرهای زیبای پسران با نواختن زنگ آغاز سال جدید تحصیلی این مرکز آموزشی، هدف از ایجاد هنرستان های هنر را شکوفا ساختن استعدادها و پرورش هنرمند برشمرد و گفت: این کاری بسیار ارزشمند و در عین حال دشوار است ولی باید در پرورش هنرمند با تجربه تلاش شود.
وی در ادامه شروع سال تحصیلی و تپشِ دوباره دانش در مدرسه عشق را به همه داشن آموزان تبریک گفت و افزود: چنین روزهایی همواره یادآور شور و نشاط جوانی و شوق آموختن و تلاش برای دانش اندوزی است.
وی در ادامه ضمن تسلیت فاجعه حادثه دلخراش در سرزمین وحی گفت: باید به بازماندگان این عزیزان تازه درگذشته تسلیت گفت و به استقبال پیکرهای بی جان آنها رفت.
جنتی گفت: ایران، همواره مرز دانش و فرهیختگی بوده و ایرانیان همیشه دوستدار دانش و دانش اندوزی بوده اند؛ دانشمندان و هنرمندان بزرگی در این سرزمین پرورش یافته اند و همچون ستارگان در آسمان فرهنگ و هنر درخشیده اند. ما میراث دار بزرگانی چون بوعلی سینا، ابوریحان بیرونی، زکریای رازی، مولوی، سعدی، حافظ، کمال الملک، رضا عباسی، صفی الدین ارموی، عبدالقادر مراغی، یاقوت مستعصمی، میرعماد و ده ها و بلکه صدها دانشمند و هنرمندِ صاحب سبک و صاحب اثر هستیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: همین هنرستان شاهد آموزش و هنرنمایی هنرمندان بزرگ و نامداری بوده است که امروز مایه افتخار این نهاد آموزشی و فرهنگ و هنر ایران زمین اند. تجربه و دانش همین هنرجویان دیروز و اساتید امروز پشتوانة علمی این هنرستان و سایر هنرستان ها، دانشگاه ها و دانشکده های هنری است.
به گفته وی دانش دُر گرانبهایی است که در صدف وجود شایستگان جای می گیرد و هنر هم، زینت این خانه است. دانش و هنر دوقلوهای همزادند که نام ایران و ایرانی با این دو بلندآوازه شده است.
جنتی گفت: هنر تجلی گاه آفرینش الهی است و معرفت انسان را نسبت به جهان هستی و خالق این جهان افزون می کند لذا در این میان نقش هنرمندان بسیار برجسته است. هنرمند، خالق زیبایی است و از این منظر در دایرة آفرینندگی قرار می گیرد و نسبت به آفرینندة هستی احساس قرابت و نزدیکی می کند وهنرمند متعهد آنگاه توفیق پیدا می کند که جوشش های ذاتی خود را با آموزش هماهنگ کند.
جنتی افزود: بخشی از این فرآیند در مراکز آموزشی و هنرستان هایی که تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد قرار دارند، انجام می شود و اساساً هدف از ایجاد این هنرستان ها، شکوفا ساختن استعدادها و پرورش هنرمند است که البته این کاری بسیار ارزشمند و در عین حال دشوار است.

** ایجاد موزه هنرستاهای زیبا
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تاریخ و تلاشی که در هنرستان ها به عنوان گنجینه های آموزش های هنری وجود دارد باید مورد استفاده قرار گیرد و بر این اساس پیشنهاد می شود مجموعه اسناد، وسایل، تصاویر و آثار موجود در هنرستان ها تبدیل به موزه هنرستان های هنرهای زیبا شود تا عموم مردم با وزن این فعالیت های هنری و دانش آموختگان آن کاملاً آشنا شوند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مأموریت ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سیاست گذاری و نظارت است و در این میان آموزش نقش مهمی در ارتقای هنر ایرانی اسلامی و پرورش نسل جدیدی از هنرمندان متعهد و آفرینندگان خلاق دارد. از آنجا که بزرگترین محصول فرهنگی، انسان فرهیخته و فرهنگ مدار است، مدیریتِ سرمایه های انسانی در بخش فرهنگ و هنر نیز مهم ترین رسالت این وزارتخانه است.
وی تصریح کرد: بسیاری از هنرمندان مشهور و بزرگان فرهنگ و ادب این سرزمین از همین هنرستان ها برخاسته اند و این نشان دهنده ظرفیت قابل اعتماد و اتکا در این هنرستان هاست.
به اعتقاد جنتی با همة این توفیق ها، این هنرستان ها از نظر بودجه و امکانات دچار مظلومیت هستند و این در حالی است که بیشترین قبولی در رشته های هنریِ دانشگاه ها از همین هنرستان هاست.
وی افزود: سابقه 100 ساله هنرستان موسیقی به عنوان اولین مرکز آکادمیک آموزش موسیقی در ایران و قدمت چند دهه ای هنرستان کمال الملک و هنرهای زیبا بیانگر علاقه هنرجویان به این مراکز و تداوم فعالیت های سازندة آنها در چند دهة گذشته است.
جنتی خاطرنشان کرد: این هنرستان جایگاه پرورش بزرگانی چون کمال الملک، سیمین دانشور، حسین بهزاد، حسین خسروجردی، سهراب سپهری، پرویز تناولی، محمود فرشچیان و دیگر هنرمندانی بوده است که امروز صاحبان افتخار و نشانِ بزرگی و کم نظیری هنر ایرانی در جهان هستند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه به این هنرستان و دیگر هنرستان های هنری که در کار نهاد سازی علمی فعال و پویا هستند امید بسته ام، گفت: براین باورم که به زودی شاهد ظهور نسلی دیگر از هنرمندان صاحب سبک خواهیم بود که با خلاقیت های نوین پای جای پای هنرمندان بزرگ این سرزمین می گذارند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین