|
|
امروز: جمعه ۰۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۶۴۲۳۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹
فرصتی که ال.ان.جی فراهم می کند تا گاز ایران به مسافت های دوردست در اروپا و شرق آسیا، صادر شود، انگیزه ای شده تا تهران برای ورود هرچه سریعتر به این بازار و عقب نماندن از رقبا، صادرات از طریق کشور عمان را دنبال کند.
با توجه به محدودیت انتقال گاز از طریق خط لوله، بخشی از صادرات گاز ایران به مناطق دوردست باید به صورت LNG انجام شود و بنابراین ایران از مدت ها پیش، توجهی ویژه به توسعه این صنعت معطوف کرده که البته تاکنون به دلیل تحریم، به نتیجه نرسیده است.

در تاسیسات ال.ان.جی، گاز طبیعی در دمای منفی 162 درجه به گاز مایع تبدیل و فشرده می شود به طوری که هر 600 واحد حجم گاز به یک حجم LNG تبدیل و براین اساس امکان صادرات حجم عظیمی از این نوع گاز فشرده از طریق شناورهای مخصوص فراهم می شود.

علیرغم اهمیت LNG برای نقش آفرینی بیشتر ایران در بازار تجارت جهانی گاز، اما متاسفانه چشم انداز مثبتی برای توسعه این صنعت در کوتاه مدت مشاهده نمی شود و بررسی ها از توقف پروژه های LNG در داخل کشور حکایت دارد.

تاکنون سه پروژه پرشین، ایران LNG و پارس LNG برای در ایران تعریف شده که بخش عمده کار آنها متوقف شده است. دو پروژه پارس و پرشین LNG به دلیل تحریم متوقف شده ولی پروژه ایران ال.ان.جی با پیشرفت حدود ٥٠ درصدی در جریان بوده و قرار است با رفع تحریم ها، تاسیسات و تجهیزات این پروژه خریداری و نصب شود.

در حال حاضر، بیش از 30 درصد تجارت گاز دنیا از طریق LNG صورت می گیرد و این صنعت پیوسته در حال گسترش است و ایران نیز با هدف تحکیم حضور خود در این بازار قصد دارد که به سراغ صادرات ال.ان.جی برود.

ایران با برخورداری از 33.7 تریلیون مترمکعب ذخایر اثبات شده از بزرگترین کشورهای دارنده ذخایر گاز طبیعی در جهان است که پیش بینی می شود تا 200 سال آینده از این نعمت برخوردار باشد.
این حجم عظیم ذخایر گازی، ایران را به یکی از بزرگترین صادرکنندگان بالقوه این محصول هیدروکربوری تبدیل کرده به طوری که تخمین زده می شود که در صورت فراهم شدن شرایط، ایران بتواند 10 درصد تجارت گاز دنیا را در اختیار بگیرد.

با توجه به توقف پروژه های ال.ان.جی در ایران، راهکاری که مقامات صنعت نفت برای ورود به این بازار اندیشیده اند، استفاده از ظرفیت های کشور عمان است به طوری که قرار است گاز ایران به این کشور منتقل و به ال.ان.جی تبدیل و در گام نهایی به مقصدهای دوردست در شرق آسیا و اروپا صادر شود.

براساس توافق سال ٢٠١٣ میان دو کشور، قرار است برای ١٥ سال روزانه ٢٨ میلیون مترمکعب گاز ایران از طریق یک خط لوله از بستر خلیج فارس به عمان صادر شود.

در روزهای اخیر، با امضای قرارداد اجرای مطالعات مربوط به احداث این خط لوله، گام نخست برای عملیاتی کردن طرح صادرات گاز به عمان برداشته شد. براساس برآوردهای اولیه، پیش بینی می شود که این خط لوله در حدود 30 ماه ساخته شده و ارسال گاز ایران به این کشور آغاز شود.
علیرضا کاملی مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز در این باره می گوید: یکی از دلایل تاکید وزیران نفت دو کشور بر تسریع اجرای صادرات گاز ایران به عمان، افزون بر نیاز عمان به گاز ایران، بحث ال.ان.جی است.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون حدود ٢٣ درصد از ظرفیت تولید ال.ان.جی عمان بلااستفاده مانده و ایران قرار است از این ظرفیت خالی برای بازاریابی و فروش ال. ان.جی استفاده کند و به ازای آن هزینه حق العملکاری برای تبدیل گاز به ال.ان.جی را به این کشور پرداخت کند.

بنابراین باید تا سه آینده منتظر ماند تا ال.ان.جی ایران از طریق کشور عمان به بازارهای هدف در آسیا و اروپا صادر می شود.

هرچند ساخت سه پروژه ال.ان.جی در ایران در دستور قرار داشته و رفع تحریم ها در ماه های آینده موانع پیش روی تکمیل آنها را برمی دارد، اما به نظر نمی رسد که هیچ کدام از آنها زودتر از پروژه تبدیل گاز ایران به ال.ان.جی در کشور عمان به نتیجه برسد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین