|
|
امروز: چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۹
کد خبر: ۶۴۲۳۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴
هرچند که ستاد پیگیری برجام در وزارت امور خارجه تشکیل شده و کمیسیون مشترک ایران و 1+5 هم قرار است در نیویورک تشکیل جلسه بدهد ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سه کمیسیون تخصصی به بررسی برجام ادامه می دهند.
سه کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات، انرژی و اقتصادی به بررسی برنامه جامع مشترک (برجام) به عنوان کمیسیون های فرعی کمیسیون ویژه بررسی برجام خواهند پرداخت و آن را به صورت تخصصی بررسی خواهند کرد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه دستور تشکیل ستاد پیگیری برجام در این وزارتخانه را صادر و سید عباس عراقچی را به ریاست این ستاد منصوب کرد.

عراقچی که معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه است با حفظ سمت بر این ستاد ریاست خواهد کرد.

قرار است نخستین کمیسیون مشترک ایران و 1+5 برای اجرای برجام در نیویورک در سطح معاونان تشکیل شود ولی هنوز زمان دقیق آن مشخص نیست.

ایران و 1+5 روز 23 تیر به توافق رسیدند که حاصل آن برنامه اجرای اقدام مشترک موسوم به برجام شد. برجام پنج ضمیمه هم دارد که شامل « اقدامات مرتبط با هسته ای» ، « تعهدات مرتبط با تحریم ها» ، « همکاری های صلح آمیز» ، « کمیسیون مشترک» و « برنامه اجرا » است.

به گزارش روز جمعه خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته آینده در کمیسیون های تخصصی موارد زیر را در دستور کار دارند.

**کمیسیون های خاص

*کمیسیون اصل 90 قانون اساسی

روز یکشنبه اعضای این کمیسیون بازدید از فعالیت های بنیاد تعاون زندانیان کشور در مجتمع کشت و صنعت حامیان فدک فشافویه خواهند داشت و سه شنبه نیز کارگروه های این کمیسیون به بررسی شکایات واصله می پردازند.

*کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی

سه شنبه آینده طرح اصلاح موادی از آیین نامه داخلی جمع بندی شده و اعضا به بررسی مباحث مربوط به ساختار اداری مجلس می پردازند.

*کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست های کلی اصل44 قانون اساسی
نمایندگان عضو این کمیسیون روز دوشنبه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و ساماندهی سهام عدالت با حضور مسؤولین ذی ربط را ادامه داده و در ادامه به بررسی اشکالات اجرایی ماده (20) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور با حضور مسؤولین ذی ربط و استماع گزارش از دو مورد واگذاری های اخیر سازمان خصوصی سازی خواهند پرداخت.

سه شنبه نیز جلسه مشترک کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 و کمیسیون صنایع و معادن جهت بررسی مشکلات صنعت قطعه سازی خودرو برگزار می شود.

** کمیسیون های تخصصی

* کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری

یکشنبه آینده جلسه بررسی نحوه اجرای ماده (23) قانون برنامه پنجم توسعه و اخذ گزارش در این زمینه با حضور مسؤولین دیوان محاسبات و وزارت امور اقتصادی و دارایی و اعضای کمیته های آموزش و پرورش و آموزش های مهارتی برگزار و سپس بررسی طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی نهایی می شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به همراه معاونین جهت ارایه گزارش برنامه های سال تحصیلی جدید و نحوه پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف همچنین رؤسای مرکز جذب هیأت علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم به منظور بررسی مشکلات اعضاء هیأت علمی دانشگاه ها و ارایه گزارش در این زمینه در این کمیسیون حاضر خواهند شد.

دوشنبه آینده نیز اعضای کمیسیون از سایت هسته ای فردو بازدید خواهند داشت.

روز سه شنبه محمد فرهادی و علی اصغر فانی وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش به اتفاق معاونین جهت ارائه گزارش برنامه های سال تحصیلی جدید و نحوه پذیرش دانشجو و نحوه اجرای قوانین مصوب مجلس در این کمیسیون حضور می یابند.

چهارشنبه نیز اعضای این کمیسیون پیشنهادات ارایه شده در زمینه برنامه های آموزشی و تحقیقاتی برنامه ششم توسعه را بررسی می کنند.

* کمیسیون اجتماعی

یکشنبه آینده این کمیسیون نشست مشترکی با فرمانده نیروی انتظامی خواهد داشت و دوشنبه نیز از بیمارستان میلاد تهران بازدید خواهند کرد.

سه شنبه نیز ا عضای این کمیسیون میزبان سردار سرتیپ پاسدار حسین نقدی فرمانده سازمان بسیج مستضعفین خواهند بود و گزارش وی را در حوزه اجتماعی استماع خواهند کرد .سپس حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به سوال محمدحسین آصفری نماینده مردم اراک پاسخ خواهد داد.

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز روز سه شنبه پاسخگوی سؤالات فتح الله حسینی نماینده مردم سرپل ذهاب و قصرشیرین، محمد حسن نژاد نماینده مردم مرند وجلفا، سیدموید حسینی صدر نماینده مردم خوی (چهار مورد)، زهره طبیب زاده نوری نماینده مردم تهران (سه مورد) خواهد بود و سپس اعضای این کمیسیون بررسی طرح شفاف سازی اعلام کتبی نمرات، رتبه و نتایج آزمون های استخدامی را ادامه خواهند داد.

*کمیسیون اقتصادی

یکشنبه آینده در این کمیسیون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5 بررسی می شود و سپس نمایندگان بررسی طرح دایمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده و اصلاحات بعدی آن را ادامه می دهند.

سه شنبه آینده نیز سردار نقدی رییس سازمان بسیج مستضعفین گزارش عملکردی به اعضای این کمیسیون ارایه خواهد کرد و سپس مشکلات موجود در ارتباط با مؤسسه مالی و اعتباری میزان با حضور مسؤولین ذی ربط بررسی شده و نشستی با اعضای هیأت تحقیق و تفحص از عملکرد سهام عدالت برگزار می شود.

*کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

این کمیسیون یکشنبه آینده تعطیل است و سه شنبه میزبان محمود علوی وزیر اطلاعات برای پاسخگویی به سؤالات محسن صرامی فروشانی نماینده مردم خمینی شهر، احمد شوهانی نماینده مردم ایلام خواهد بود.

*کمیسیون انرژی

اعضای این کمیسیون یکشنبه آینده برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را با حضور مسئولین و کارشناسان وزارتخانه های نفت، نیرو و امور خارجه، سازمان انرژی اتمی و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بررسی می کنند و سپس به بررسی و رفع ابهام مواد ( 6) و (9) «طرح حمایت از صنعت برق کشور» ارجاعی از صحن علنی مجلس شورای اسلامی با حضور مسئولین و کارشناسان وزارت نیرو، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، دیوان محاسبات کشور و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خواهند پرداخت.

دوشنبه آینده نیز ادامه «اساسنامه شرکت ملی نفت ایران» با حضور مسؤولین و کارشناسان وزارت نفت، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات کشور و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بررسی می شود و سپس مشکلات پالایشگاه های کشور با حضور رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت نفت و مدیران عامل محترم پالایشگاه ها در دستور کار این کمیسیون خواهد بود.

روز سه شنبه اعضای این کمیسیون میزبان حمید چیت چیان وزیر نیرو برای پاسخگویی به سؤالات محمد سعید اربابی نماینده مردم ایرانشهر، محمدعلی مددی نماینده مردم میانه، امید کریمیان نماینده مردم مریوان، سیدمحمدباقرعبادی نماینده مردم بیرجند، قاسم عزیزی نماینده مردم شازند، سید باقر حسینی نماینده مردم زابل، علی کائیدی نماینده مردم پلدختر، محمد فیروزی نماینده مردم نطنز، عوض حیدرپور نماینده مردم شهرضا، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر، احمد شوهانی نماینده مردم ایلام، یعقوب جدگال نماینده مردم چابهار، یونس اسدی نماینده مردم مشکین شهر، سیدشکرخدا موسوی نماینده مردم اهواز، الهویردی دهقانی نماینده مردم ورزقان، محمد دامادی نماینده مردم ساری، حجت الله خدایی سوری نماینده مردم سلسله و دلفان و جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت خواهند بود.

* کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات

یکشنبه موضوع برجام و تبعات و نتایج اقتصادی و بانکی آن با حضور مسؤولین دستگاه های اجرایی ذی ربط در این کمیسیون برگزار می شود و سپس به درخواست تحقیق و تفحص نماینده محترم تربت جام و تایباد از نحوه هزینه کرد اعتبارات ماده(10) و (12) مربوط به حوادث غیرمترقبه
رسیدگی می شود.

در ادامه رسیدگی به طرح اصلاح بند (الف) ماده (44) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران در دستور کار خواهد بود.
دوشنبه آینده نیز اعضای این کمیسیون بازدیدی از مرکز و سیستم های کنترل شبکه حمل و نقل کشور با حضور اعضای هیئت مدیره شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران خواهند داشت.
اعضای این کمیسیون همچنین سه شنبه میزبان محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور جهت ارایه گزارش وضعیت و نحوه تخصیص اعتبارات ردیف های هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای قانون بودجه سال 1394 کل کشور خواهند بود.

*کمیسیون بهداشت و درمان
یکشنبه آینده اعضای این کمیسیون نشست مشترکی با مسؤولین سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار خواهند کرد و سه شنبه نیز دعوت از علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای پاسخگویی به سؤال محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد در دستور کار این کمیسیون خواهد بود و سپس مشکلات درمانی جانبازان و ایثارگران با حضور رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رییس سازمان بیمه سلامت کشور، رییس سازمان تأمین اجتماعی و مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح بررسی خواهد شد.

*کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور
هفته آینده با توجه به اینکه اعضای این کمیسیون در ماموریت هستند، جلسات هفتگی برگزار نخواهد شد.

*کمیسیون صنایع و معادن
یکشنبه آینده بررسی لایحه اصلاح تبصره (5) الحاقی ماده (24) قانون معادن مصوب 1392، دلایل گسترش پدیده قاچاق کالا و ارز و تاثیر آن بر صنعت و تولید داخلی و برنامه های دولت برای مقابله با آن، مسایل و مشکلات تولیدکنندگان صنعت کاشی و سرامیک با حضور مسؤولین ذی ربط و نهادهای غیردولتی در دستور کار این کمیسیون خواهد بود.
سه شنبه نیز جلسه مشترک کمیسیون صنایع و معادن و کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی جهت بررسی مسائل و مشکلات مبتلا به صنعت قطعه سازی کشور با حضور مسؤولین ذی ربط برگزار می شود.

*کمیسیون عمران
یکشنبه آینده نشست مشترکی با نوربخش رئیس سازمان تأمین اجتماعی در محل این سازمان خواهند داشت و روز سه شنبه نیز به بررسی گزارش کمیته امور دریایی و بندری در نحوه ساماندهی سواحل کشور خواهند پرداخت.
همچنین دعوت از علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی جهت بررسی آخرین وضعیت اقتصادی کشور بالاخص در حوزه مسکن و ساختمان و تأمین منابع مالی بخش عمرانی در دستور کار روز سه شنبه این کمیسیون خواهد بود.
چهارشنبه نیز اعضای کمیسیون عمران بازدیدی از امور عمرانی جنوب استان کرمان خواهند داشت.

*کمیسیون فرهنگی
یکشنبه آینده اعضای این کمیسیون به بررسی مسائل فرهنگی کشور می پردازد و سه شنبه نشستی مشترک با مسؤولین سازمان تبلیغات اسلامی درمحل سازمان مذکور خواهند داشت.

*کمیسیون قضائی و حقوقی
یکشنبه آینده لایحه اعاده شده معاهده بین جمهوری اسلامی ایران و دولت ژاپن در زمینه انتقال محکومان به حبس، لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بررسی می شود.
سه شنبه نیز بررسی طرح اصلاح موادی از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و تقاضای جمعی از نمایندگان مجلس نسبت به عملکرد اداره تعزیرات حکومتی استان سیستان و بلوچستان مطابق ماده (236) آیین نامه داخلی مجلس در دستور کار خواهد بود.

*کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی
یکشنبه آینده اعضای این کمیسیون گزارش معاونت امور زراعت وزارت جهادکشاورزی درخصوص اجرای قانون افزایش بهره وری کشاورزی و منابع طبیعی، بودجه سال جاری و برنامه های آتی آن معاونت را استماع خواهند کرد و سپس بررسی طرح حفاظت و صیانت از جنگل ها را ادامه خواهند داد.
درخواست تقاضای تعدادی از نمایندگان درباره تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نیرو روز یکشنبه آینده در این کمیسیون رای گیری خواهد شد.
سه شنبه نیزاعضای کمیسیون میزبانمحمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی برای پاسخگویی به سؤالات یعقوب جدگال نماینده مردم چابهار ، مهدی عیسی زاده نماینده مردم میاندوآب و شاهین دژ، سیدحسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین، کمال علیپور خنکداری نماینده قائم شهر، عبدالوحید فیاضی نماینده نور و محمودآباد (سه فقره سوال)، سؤال مشترک ایرج عبدی نماینده مردم خرم آباد و الهیار ملکشاهی نماینده مردم کوهدشت، سیدعنایت الله هاشمی نماینده محترم سپیدان، سیدسعید زمانیان دهکردی نماینده مردم شهرکرد، احمد آریائی نژاد نماینده مردم ملایر، قاسم عزیزی نماینده مردم شازند، محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد، محمدسعید اربابی نماینده مردم ایرانشهر، امیرعباس سلطانی نماینده مردم بروجن و حسین نیاز آذری نماینده مردم بابل خواهند بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین