|
|
امروز: چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۵۷
کد خبر: ۶۴۱۴۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۴
کارشناس حوزه جامعه شناسی سیاسی گفت: کشته شدگان زایران ایرانی در حادثه منا تبعات جدی برای کشور عربستان به همراه خواهد داشت.
کاووس سید امامی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار کرد: این اتفاق، عربستان را به عنوان کشوری که توانایی چنین خدماتی را ندارد، در تمام دنیا بی اعتبار می کند و ترکش های سیاسی بسیار قوی دارد.

وی با بیان اینکه رژیم عربستان همواره خود را به عنوان خادم حرمین شریفین در میان مسلمانان جا انداخته، افزود: عربستان سعودی همیشه به عنوان یک نظام سیاسی با ثبات در کنترل منابع عظیم مالی، که می تواند با این منابع برخی از مشکلات جهان اسلام را حل کند، و نیز به عنوان یکی از رهبران جهان اسلام در بین اهل سنت شناخته می شود؛ بنابراین این دست اتفاقات به مشروعیت و حیثیت این نظام ضربه می زند.

این کارشناس حوزه جامعه شناسی سیاسی در پاسخ به این که آیا این اتفاقات در تصمیم گیری اقشار مردم برای رفتن به حج در سال های آینده تأثیر خواهد گذاشت، گفت: تأثیر آن بسیار کم خواهد بود؛ چرا که آن احساس نیاز و تکلیفی که مسلمانان سراسر دنیا می کنند، ما را باز به سمت ملکه خواهد برد؛ شاید برای یکی دو سال زیارت خود را به تعویق بیندازند، اما بیش از آن بعید می دانم که در بین توده مردم تأثیر بگذارد.

عضو هیات علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه امام صادق خاطرنشان کرد: این بحث در تمامی محافل به سرعت منتشر می شود؛ به هر صورت در افکار عمومی ایران که در شرایط عادی نیز با عربستان سعودی مسئله دارد، بی اعتباری رژیم عربستان دو چندان می شود.

در حادثه امروز رمی جمرات در صحرای منا بیش از هزار نفر از زائران خانه خدا از کشورهای مختلف کشته و هزار نفر دیگر زخمی شدند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین