|
|
امروز: شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۶
کد خبر: ۶۴۱۳۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۸
یک مقام اندونزی روز پنجشنبه پس از حادثه مرگبار منا در رمی جمرات که منجر به کشته شدن دستکم 717 نفر از زائران خانه خدا از جمله 43 ایرانی و دو اندونزیایی شد، پیشنهاد بررسی همکاری با عربستان برای افزایش امنیت حجاج در طول مناسک حج توسط کشورهای اسلامی را مطرح کرد.
واکنش برخی کشورهای اسلامی و رسانه ها به امنیت حجاج پس از سقوط جرثقیل در مکه که به کشته شدن بیش از 110 زائر خانه خدا منجر شد و حادثه امروز منا نشان می دهد میزان اعتماد کشورهای اسلامی به عربستان برای برقراری امنیت مسلمانان در زمان حج کاهش یافته است.

شخصیت های دینی- سیاسی پاکستان نیز از عملکرد ضعیف عربستان در حفظ امنیت جانی حجاج انتقاد کرده و دلیل عمده آن را سرگرم بودن مقامات سعودی به حمله نظامی به یمن عنوان کردند.

'حسین امیرعبداللهیان' معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه نیز گفت: مقامات عربستان سعودی مسئول این حادثه هستند و باید فورا اقدامات موثری را برای مدیریت بحران موجود و تامین امنیت کامل زوار بعمل آورند. بی تدبیری در تامین امنیت حجاج از سوی مقامات ذیربط سعودی غیر قابل اغماض است.

روزنامه 'نیو استریت تایمز' مالزی نیز هفته گذشته پس از کشته شدن 7 مالزیایی و زخمی شدن 10 نفر در حادثه سقوط جرثقیل، از مقامات عربستان خواسته بود به ایمنی حجاج بیشتر اهمیت دهند.

براساس گزارش خبرگزاری رسمی اندونزی، عبدالملک حرمین' نایب رئیس کمیسیون امور مذهبی و اجتماعی مجلس نمایندگان این کشور نیز امروز پیشنهاد داد دولت اندونزی بررسی همکاری با عربستان سعودی برای افزایش امنیت در زمان حج را بررسی کند.

وی گفت که دولت اندونزی، به ویژه وزارت امور مذهبی باید به تفاهم نامه ای با عربستان برای افزایش قدرت نیروهای امنیتی هنگام مناسک حج دست یابد.

این سیاستمدار اندونزی برای افزایش امنیت حجاج در موسم حج پیشنهاد کرد علاوه بر اندونزی، دولت عربستان سعودی باید یادداشت تفاهم هایی با دیگر کشورهای اسلامی برای افزایش امنیت زائران امضا کند.

وی همچنین گفت که نیروهای حافظ صلح از کشورهای اسلامی نیز می توانند به ساماندهی سه میلیون زائر در موسم حج کمک کنند.

این مقام بلندپایه مجلس نمایندگان اندونزی همچنین معتقد است 'نیروهای امنیتی عربستان سعودی قادر به سازماندهی 3 میلیون زائر' در ایام حج نیستند.

وی گفت که اگر نیروهای امنیتی در عربستان سعودی افزایش یابد، حوادثی مانند منا هیچگاه اتفاق نمی افتد.

'رنتو مرسودی' وزیر امور خارجه اندونزی نیز کشته شدن دو زائر اندونزیایی در حادثه امروز منا را تایید کرد و گفت این اطلاعاتی است که تاکنون دریافت شده است.

در برخی رسانه ها اعلام شده است 52 زائر اندونزیایی در حادثه منا کشته شده اند، اما رنتو مرسودی گفت نمی توان این آمار را تایید کرد.

168 هزار و 800 زائر اندونزیایی در مناسک حج امسال حضور دارند و در حادثه اخیر سقوط جرثقیل در مکه نیز بیش از 10 زائر این کشور کشته شدند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین