|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۶۴۰۶۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲
در زمان ساخت مجموعه جدید المپیک مسکو بخشی از زیر بنای مسجد جامع سابق آسیب دید و اعتراضاتی از سوی جامعه مسلمانان را برانگیخت اما در نهایت تصمیم بر آن شد تا مسجدی بزرگ و با شکوه به جای مسجد جامع پیشین که در سال 1904 بنا شده بود، ساخته شود.
ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در کنار رجب طیب اردوغان همتای ترکیه ای و محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین و جمعی دیگر از مقامات و نمایندگان کشورهای اسلامی در مراسم افتتاح مسجد جامع مسکو شرکت کرد.

 به نقل از خبرگزاری ها در این مراسم که با حضور جمعی از مقامات و شخصیت های داخلی و خارجی برگزار شد پوتین بزرگ ترین مسجد مسکو و اروپا را افتتاح کرد. این مسجد گنجایش بیش از 10 هزار نماز گزار را دارد و بزرگ ترین مسجد اروپا به شمار می رود.

پوتین در مراسم افتتاح این مسجد بزرگ در سخنانی با محکوم کردن اقدامات گروه تروریستی داعش تاکید کرد : فرموده قرآن درباره سبقت گرفتن در کار نیک، آموزه‎ای برای همه ما است.

او تاکید کرد دین مبین اسلام در طی قرن ها ی متمادی در روسیه ترویج یافته است و مسلمانان روسیه سهم بسزایی در ایجاد فرهنگ سازش عمومی در روسیه داشته اند.

رییس جمهور روسیه سپس به اقدامات زشت و ضد انسانی گروه های تروریستی چون داعش اشاره کرد و گفت این اقدامات هیچ ارتباطی با اسلام ندارند و گروه هایی چون داعش به هیچ عنوان نماینده اسلام نیستند و تنها چهره اسلام و مسلمانان را مخدوش می سازند.

اسلام دومین دین بزرگ در روسیه است. پس از مذهب مسیحی ارتدوکس اسلام دین نزدیک به 15 درصد از جمعیت کشور روسیه است.

گفتنی است در مراسم افتتاح مسجد جامع مسکو مقامات و نمایندگانی از برخی کشورهای اسلامی شرکت داشتند. هیاتی نیز به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران و به سرپرستی حسین امیر عبدالهیان معاون وزارت امور خارجه در این مراسم که یک روز پیش از عید قربان برگزار شد (چهارشنبه) شرکت داشت.

مساحت مسجد جامع جدید مسکو بیش از 18 هزار و 900 متر مربع است. عملیات ساخت این مسجد از سال 2005 آغاز شده بود. این مسجد جایگزین مسجد جامع قدیمی مسکو شد که بسیار کوچکتر از مسجد فعلی بود. مسجد جامع پیشین مسکو از معدود مساجدی بود که  در دوران اتحاد جماهیر شوروی نیز همچنان به فعالیت خود ادامه می داد.

مسجد جامع مسکو در نزدیکی مجموعه ورزشی "المپیک" مسکو و در کوچه ای به نام "ویپولزوف" در نزدیکی خیابان "پراسپکت میرا" در مرکز مسکو واقع شده است.

این مسجد شش طبقه که با هزینه ای بالغ بر 170 میلیون دلار تاسیس شده است ،هفت مناره و گنبد دارد که ارتفاع مناره های آن  72 متر است.

در زمان ساخت مجموعه جدید المپیک مسکو بخشی از زیر بنای مسجد جامع سابق آسیب دید و  اعتراضاتی از سوی جامعه مسلمانان را برانگیخت اما در نهایت تصمیم بر آن شد تا مسجدی بزرگ و با شکوه به جای مسجد جامع پیشین که در سال 1904 بنا شده بود، ساخته شود.

پوتین در مراسم افتتاح مسجد جامع مسکو اعلام کرد که در دو دهه گذشته تعداد مساجد مسلمانان در روسیه بیش از دو برابر افزایش یافته است.

بر اساس آمارها نزدیک به 20 میلیون مسلمان در روسیه زندگی می کنند که از این تعداد تنها 3 میلیون نفر در شهر مسکو هستند.

دولت ولادیمیر پوتین با وجود مبارزه سرسختانه با پدیده افراط گرایی برخی گروه های اسلامگرای تندرو که مناطق قفقاز شمالی ، داغستان و چچن را مامن فعالیت های خود کرده اند، تلاش دارد اسلام میانه رو و رحمانی را به عنوان نماینده و نماد اسلام راستین در روسیه به عنوان راهکاری برای مبارزه با افراط گرایی اسلامی ترویج دهد.










ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین