|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۰
کد خبر: ۶۴۰۳۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۸
پژوهشگر بنیاد پهله آب هند گفت:توافق نامه هسته ای ایران با دولت های عضو گروه پنج بعلاوه یک افق و راههای جدیدی برای توسعه هرچه بیشتر روابط ایران و هند گشود.
«راجان کالسوترا» روز چهارشنبه در مقاله ای باعنوان 'چالشی برای دیپلماسی دهلی' نوشت: روابط ایران و هند به جز چند مورد ، همواره دوستانه بوده و توافق نامه هسته ای می تواند زمینه توسعه هرچه بیشتر روابط ایران وهند را فراهم کند.
وی به فشار آمریکا بر هند برای رعایت تحریم ها علیه ایران اشاره کرد و نوشت: این تحریم ها ضررهای زیادی به این کشور تحمیل کرد.
تحلیل گر سیاسی هند در این مقاله افزود: در سال مالی 2014 – 2015، مجموع تجارت هند و ایران به 13.13 میلیارد دلار رسید و تراز تجاری 4.78 میلیارد دلار به نفع ایران بود.
کالسوترا به اشتیاق کشورهای غربی برای سرمایه گذاری در ایران اشاره کرد و نوشت:بعد از لغو تحریم ها، صادرات هند به ایران بویژه در زمینه صادرات قطعات خودرو افزایش می یابد.
هند در سال 2014 – 2015 قطعات خودرو به ارزش 102 میلیون دلار به ایران صادر کرد.
به عقیده این کارشناس هندی،امضای قرارداد تجارت آزاد بین ایران و هند به نفع دو کشور است و سبب می شود که صادرات هند با رقبای کمتری روبه رو شود و کالاهای هندی به بازارهای اروپا و افریقا با سهولت بیشتری برسد.
کالسوترا افزود: اگر قرارداد تجارت آزاد با ایران امضا شود کسری تجاری هند با این کشور که حدود 8.9 میلیارد دلار است کاهش می یابد و زمینه صادرات منسوجات، پوشاک و محصولات مهندسی به ایران فراهم می شود.
پژوهشگر هندی به دیدار رییس جمهوری ایران و نخست وزیر هند در نشست سران سازمان همکاری شانگهای در اوفای روسیه اشاره کرد و نوشت: رییس جمهوری ایران از هند خواست که نقش بزرگتری را درایران ایفا و 8 میلیارد دلار در طرح های زیربنایی ایران مانند بنادر،راه آهن و جاده سرمایه گذاری کند.
هند و ایران، در سال 2003، در دوره نخست حکومت ائتلاف دموکراتیک ملی،برای توسعه بندر چابهار قراردادی را امضا کردند اما هند با افزایش تحریم ها علاقه ای به اجرای این قرارداد نشان نداد.
قرارداد سرمایه گذاری 85 میلیون دلاری هند در بندر چابهار در سفر اردیبهشت ماه نیتین گادکاری وزیر کشتیرانی ،بزرگراهها و حمل و نقل این کشور به ایران با عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی ایران منعقد شد.
هند قرار است در بندر چابهار یک ترمینال کانتینری و یک ترمینال چندمنظوره کالا احداث کند.
بندر چابهار در شرق ایران یکی از بنادر مهم اقیانوسی است که می تواند هند را به ذخایر عظیم نفت و گاز آسیای میانه بدون نیاز به پاکستان متصل کند.
هند به افغانستان در احداث جاده دلارام و زرنج کمک کرد. این جاده افغانستان را از طریق میلاک در ایران با بندر چابهار وصل می کند.
اکنون بسیاری از طرح هایی مانند خط لوله ترکمنستان - افغانستان - پاکستان - هند و طرح خط لوله ایران - پاکستان و هند به دلیل مشکلات هند و پاکستان اجرا نشده است .
هند در نظر دارد یک خط لوله زیردریایی موسوم به «خط لوله آب عمیق از خاور میانه به هند» احداث کند. این خط لوله گاز را از چابهار در ساحل جنوبی ایران و از راس الجفان در ساحل شمال شرقی عمان به پوربندر در گجرات خواهد آورد. این خط لوله با هزینه 4 میلیارد دلاری توسط شرکتی مستقر در دهلی نو موسوم به « انترپرائز گاز آسیای جنوبی» احداث خواهد شد.
نویسنده این مقاله با اشاره به چشم انداز لغو تحریم ها نوشت: بندرچابهار می تواند نقش مهمی در رشد اقتصادی ایران ایفا کند.
در ادامه این مقاله از هند خواسته شده است با توجه به سود سرمایه گذاری درحوزه زیر بنایی به سرعت دراین بخش ها سرمایه گذاری کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین