کد خبر: ۶۳۹۷۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷
اما این زمین خواری تنها متوجه گردنه حیران نبود و یکی یکی در دیگر استان ها نیز صدای وجود چنین تخلفاتی به گوش رسید؛ شیراز،گلستان و بسیاری نقاط دیگر توجه مبارزین با مفاسد اقتصادی را به این امر جلب نمود.
زمین خواری تنها متوجه گردنه حیران نبود و یکی یکی در دیگر استان ها نیز صدای وجود چنین تخلفاتی به گوش رسید شیراز،گلستان و بسیاری نقاط دیگر توجه مبارزین با مفاسد اقتصادی را به این امر جلب نمود.

زمین خواری موضوعی است که این روزها توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

 به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، در کنار تخلفاتی که یکی یکی پرده از انها برداشته می شود مسئله زمین خواری موضوعی است که ابتدا با ادعاهای نعیمی رز نماینده آستارا در یک برنامه زنده تلویزیونی آغاز شد که روز بعد به صحن علنی کشیده شد و همه شاهد دعوای میان پیرموذن و نعیمی رز بودند که به خاطر موضوع زمین خواری در گردنه حیران بر سر یکدیگر فریاد می کشیدند.

اما این زمین خواری تنها متوجه گردنه حیران نبود و یکی یکی در دیگر استان ها نیز صدای وجود چنین تخلفاتی به گوش رسید؛ شیراز،گلستان و بسیاری نقاط دیگر توجه مبارزین با مفاسد اقتصادی را به این امر جلب نمود.

در این رابطه افضلی فرد در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید موضوع زمین خواری را از شکایت دو نماینده آستارا و اردبیل آغاز کرد و در این راستا بیان کرد : نماینده های طرفین که از یکدیگر شکایت داشتند شکایت خود را تسلیم کمیسیون اصل 90 کردند؛ از آنجایی که این شکایات به تعطیلات مجلس خورد بررسی آن به بعد از تعطیلات موکول شد. هر دو به کمیسیون دعوت و صحبت های آنها استماع می شود و در نهایت کمیسیون نظر خود را اعمال می کند.

 سخنگوی کمیسیون اصل 90 با بیان اینکه اصلا ورود کمیسیون به خاطر این شکایت ها بوده است گفت: امکان اینکه کمیسیون راسا به این پرونده ورود پیدا کند وجود نداشت اما در بحث زمین خواری، تصرفات غیر مجاز و جعل اسناد در هر سه موضوع کمیسیون ورود پیدا کرد. ابتدا 5 استان را به عنوان پایلوت انتخاب کرد که شامل تهران، مازندران، گیلان، سمنان، گلستان و خراسان رضوی می شد و امروز این موضوع را به استان های دیگر هم تسری داده است طبیعتا یکی از این موارد استان گیلان و گردنه حیران است که در دست بررسی قرار دارد.

تسری زمین خواری به کوه خواری و دریا خواری

مصطفی افضلی فرد در رابطه با پررنگ شدن یکباره این موضوعات گفت : این موارد به یکباره نیست چرا که پرونده ها در دست بررسی قرار می گیرد و وقتی نتیجه انها مشخص می شود موجی ایجاد می گردد که این موج در برخی موارد می تواند عامل بازدارنده باشد، اما چنانچه مانع اجرایی شدن بررسی ها شود نمی تواند عامل مثبتی تلقی شود و علامت خوبی برای رسیدن به زمین خواری  محسوب نخواهد شد.

وی ادامه می دهد: از طرفی این دلیل که  قبلا مانعی در برابر این تخلفات وجود نداشته، این اقدامات روز به روز این گسترده تر و پررنگ تر می شود؛ به گونه ای که اول زمین خواری بود بعد شد کوه خواری بعد دریا خواری و... این گستردگی هم یکی از عوامل عمده طرح این به صورت وسیع در رسانه ها و مردم است .

مشکل در ریشه ها

نماینده اردبیل و سرعین در رابطه با مشکلات موجود در برخورد با این تخلفات گفت : نه تنها مشکل نظارت داریم و نه تنها مشکل قضایی و حقوقی داریم بلکه اساسا به سراغ فرایندی که به وجود آورنده سیستم زمین خواری و مستحدثات غیر قانونی است نمی رویم به عبارت دیگر به جای یافتن علت به سراغ معلول می رویم.

 هرچند این می تواند یکی از اقدامات باشد اما قطعا همه آنها نیست  چرا که در این صورت ریشه ها و علت ها می تواند برجای خود باقی بماند وی ادامه می دهد: این مستحدثات  و تصرفات غیر مجاز را چه کسی به وجود آورده است؟ اصلا افراد عادی می توانند بدون کمک مسئولین نسبت به این تصرفات و مستحدثات اقدام کنند؟! قطعا نمی توانند؛ بنابراین باید ابتدا به سراغ مسئولینی رفت که در دستگاه ها و ادارات تبانی می کنند و این فرایند را به وجود می آورند که به صورت زمین خواری و مستحدثات غیر مجاز خود را نشان می دهد متاسفانه مشکل ما در این قسمت است که به سراغ ریشه ها نمی رویم و چون نمی رویم این مسئله ادامه پیدا می کند

تحقیق و تفحص از سازمان اسناد

سخنگوی کمیسیون اصل 90 گفت : این کمیسیون متخلفین را مشخص کرده و اسامی آنها را به مقامات مربوطه معرفی کرده است چرا برخورد نمی شود؟! اکنون نوبت دستگاه های اجرایی است که اقدام کنند؛ ما جلسات خود را تشکیل داده ایم و مستندات جمع کردیم و متخلفان را با مستندات معرفی کردیم اگر برخورد درکار نباشد این وضعیت ادامه خواهد یافت. وقتی از او در رابطه با پیگیری ها برای علت عدم برخورد پرسیده شد گفت : الان هم یک جلسه قرار است تشکیل شود وهم مکاتبه کردیم که بدانیم دلیل اقدام نشدن چه چیز است و از سوی دیگر بحث تحقیق و تفحص هم از سازمان ثبت اسناد و املاک در دستور کار است که اگر تصویب شود می تواند بسیار موثر باشد فعلا در کمیسیون حقوقی و قضایی تصویب شده است و باید به صحن بیاید.

رد پای دولتی های سابق در زمین خواری

تنها مصطفی افضلی فرد نبود که معتقد به وجود دستانی پر قدرت در مسئله زمین خواری ها است بلکه حامد قادرمرزی نیز در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید از ردپای دولتی ها  سخن به میان آورد؛ او گفت : من معتقدم در بسیاری از زمین خواری ها که صورت می گیرد رد پای نهادهای دولتی و حاکمیتی وجود دارد به گونه ای که از طریق لابی گری ها و مجرای خاص اقدام به زمین خواری می کنند؛ در حالی که افراد حقیقی قادر به این کار نیستند.

 او ادامه می دهد : یک شخص حقیقی به تنهایی و بدون کمک راه و شهر سازی یا سازمان ملی زمین و مسکن و یا جهاد کشاورزی و ... نمی تواند چند ده و چند صد هکتار زمین را انتقال دهد و اقدام به زمین خواری کند قطعا این موارد با کمک نهادهای دولتی صورت گرفته است و حتی گاهی توسط خود نهادهای دولتی انجام شده است .

 پیش از این، صفر نعیمی رز نماینده آستارا به صراحت تاکید کرده بود: "مدیران دولتی که در جریان گردنه حیران نقش دارند، مربوط به مدیران دولت نهم و دهم بوده اند."

وی در رابطه با ایرادات نظارتی در این زمینه گفت : متاسفانه ما بانک به روز اطلاعات زمین را در کشور نداریم، یعنی روزانه باید از طریق سیستم اطلاعات ماهواره ای و سیستم اطلاعات جغرافیایی جی آی اس باید بانک اطلاعات زمین تدوین شود به ویژه در اطراف شهرها و مناطق پر تقاضا تا اینها روزانه کنترل شود و افراد عادل و درستکار در راس این امر قرار گیرند نماینده مردم قروه و دهگلان می گوید: امروزه متاسفانه افرادی در مراکز حضور دارند که گاها خود مجاری را برای متخلفین باز و تعریف می کنند و یا تخلفات آنها را به دلایل خاصی نادیده می گیرند بر این اساس اگر عزمی برای اصلاح وجود دارد لازم است دولت اصلاحات را از بدنه خود آغاز کند وی بار دیگر تاکید کرد : از آنجایی که افراد حقیقی قادر به انجام چنین اقداماتی نیست قطعا دست دولتها در چنین مواردی محرز است .

وی در پاسخ به این سوال که آیا در جریان پیگیری ها به این رسیده اند که مثلا فلان دستگاه دولتی دستی بر آتش داشته است گفت : در این رابطه هیچ گونه جای شکی نیست که دولتی ها حضور دارند به ویژه در مورد مراکز راه و شهرسازی و یا جهاد کشاورزی و سکوت امروز آنها نشان از این است که در برخی موارد مجوز از سوی این مراکز صادر شده است قادر مرزی ادامه داد من نتیجه بررسی ها را نمی دانم اما مطئنم خلاف، همیشه با کمک اشخاص دولتی صورت می گیرد.

زمین خواری گردنه حیران

نادر قاضی پور هم در این زمینه مشکلات را متوجه جنگلبانی استان گیلان دانست نماینده ارومیه با اشاره به زیبایی های گردنه حیران گفت : متاسفانه وقتی جنگلبانی این منطقه از اردبیل جدا و به گیلان سپرده شد ساخت و سازها اغاز شد آن هم به صورت بی رویه. وی ادامه داد : وزارت راه و شهرسازی به جای ارائه یک طرح با همفکری سازمان گردشگری و میراث فرهنگی برای ساخت و ساز با معماری خاص سنتی به گونه ای که جلوه ای به منظور اهداف توریستی داشته باشد به محلی برای چشم و هم چشمی شد وی در پایان گفت : دست قوه قضائیه را می بوسیم اما قادام به تخریب همه آنها بکند     

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین