|
|
امروز: دوشنبه ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۶۳۹۶۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش وپرورش گفت: براساس سند تحول بنیادین نظام آموزش وپرورش ساحت های شش گانه تربیتی دانش آموزان باید با هم توسعه پیدا کند.
حمید رضا کفاش روز چهارشنبه در آیین زنگ بازگشایی مدارس که به صورت نمادین در دبیرستان دخترانه شهید علیاس ناحیه یک بندرعباس نواخته شد ، افزود: ساحت های تربیتی شامل تربیت دینی و اخلاقی ، تربیت سیاسی و اجتماعی، تربیت زیستی و بدنی ، تربیت هنری و زیبا شناختی، تربیت اقتصادی و حرفه ای و تربیت علمی و فناوری است که تعلیم وتربیت دانش آموزان براساس آنها صورت می گیرد.

وی بیان داشت: تربیت انسان با روند تک ساحتی برای جامعه آسیب زا است که متاسفانه برخی از خانواده ها ، فرزندان خود را تک ساحتی بار می آورند که این روند موجب می شود که درآینده فردی منزوی شود و یا به دیگر مسیرهای انحرافی گرایش یابد.

معاون وزیر آموزش وپرورش اظهارکرد: خروجی آموزش باید تربیت باشد و تفکیک بین فرایند تعلیم و تربیت آسیب جدی را متوجه جامعه می کند .

کفاش یادآورشد: همه فرهنگیان و مسوولان دست اندرکارتعلیم و تربیت باید در امر تربیت دانش آموزان سهیم باشند و نباید امر تربیت تنها متوجه مربیان پرورشی باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: همانگونه که شهید مطهری فرمودند علم و ایمان دوبال تفکیک ناپذیر در مسیر تربیت نیروی انسان است و اگر این دو وجه مهم باهم نباشند انسان تک بعدی نمی تواند مسیر سعادت و کمال را در جامعه پیش بگیرد .

به گفته وی، بیشترین مصیبت های جهان که امروز نیز شاهد آن هستیم ناشی از همین غفلت و تربیت انسان تک ساحتی و تک بعدی است چراکه تربیت موثر و اصولی انسان در گرو رشد متوازن است.

کفاش دراین راستا با اشاره به ضرورت برخورداری از نگاهی جامع به مقوله تعلیم و تربیت خاطرنشان کرد: سیره عملی بزرگانی همچون شهید رجایی، شهید بهشتی و شهید مطهری و علامه طباطبایی و دیگر بزرگان واندیشمندان کشورمان نشان می دهد این بزرگان پایه گذران تفکر تربیت چند ساحتی هستند.

این مقام مسوول در وزارت آموزش و پرورش همچنین بااشاره به یک اصل مهم تربیتی احترام به والدین را مورد تاکید قرار داد و گفت: نیکی به والدین، تکریم بزرگان و احترام به معلم زمینه کار تربیتی است و اگراز این مهم غفلت شود همه وجوه تربیت و پرورش انسان را به چالش خواهد کشید.

وی استفاده از ظرفیت شوراها ، مشارکت مستمر دانش آموزان در فرایند اجرایی مدرسه ، بهره گیری کامل از ظرفیت تشکل ها و سازمان دانش آموزی را از جمله اولویت های معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش برشمرد و بیان داشت: تجربه عینی نشان داده است اگر با اعتماد و تقویت حس خودباوری، امور اجرایی را به دانش آموان واگذار کنیم شاهد این خواهیم بود که حتی از مسوولان نیز بهتر قادر به اداره امور هستند که این سرمایه ی بزرگی برای توسعه کشور است .

کفاش در پایان با اشاره به جایگاه استان هرمزگان در توسعه کشور، این خطه از میهن اسلامی را سرشار از استعداد و انگیزه عنوان کرد و گفت: فراهم شدن بستر رشد استعدادها نشان داده است فرزندان این استان شایستگی های فراوانی را در عرصه ملی از خود نشان داده اند که این یک ظرفیت بسیار ارزشمند در مسیر توسعه استان است.

استاندار هرمزگان نیز در این مراسم گفت: همه ی ظرفیت ها برای شروع پویا و بالنده ی سال تحصیلی جدید در خدمت آموزش و پرورش است.

جاسم جادری افزود: به طور قطع بدون برخورداری از آموزش و پرورش پویا و کارآمد هیچ توسعه ای اتفاق نخواهد افتاد چراکه تربیت نیروی انسانی در گرو کارآمدی این مجموعه مهم است.
وی بیان داشت: اصلی ترین رسالت آموزش و پرورش تربیت انسان های صالح است که این مهم در دین مبین اسلام بسیارمورد تاکید است.

رییس شورای آموزش وپرورش هرمزگان در ادامه با طرح چند سوال خطاب به دانش آموزان تاکید کرد: درراستای تحول و دستاوردهای غرورآفرین نظام مقدس جمهوری اسلامی در عرصه دیپلماسی از دانش آموزان می خواهم با تفکر و تامل بنویسند چه تدبیری باید اندیشه شود تا استان هرمزگان در دوران پسا تحریم بتواند از ظرفیت های خود در رشد و پویایی اقتصاد ملی بهره بگیرد.

وی ادامه داد: همچنین از دانش اموزان می خواهیم جایگاه آموزش و پرورش در توسعه را تبیین کنند و بنویسند اگر استاندار بودند چه برنامه ای را برای استفاده حداکثری از فرصت های موجود در استان برای توسعه بویژه در دوران پسا تحریم در پیش خواهند گرفت.
مدیرکل آموزش وپرورش هرمزگان نیز با قرائت پیام وزیر آموزش و پرورش و تبریک فرا رسیدن ماه مهر ، از همه تلاش ها در امر بازگشایی مطلوب مدارس قدردانی کرد و گفت: امروز درحالی به استقبال ماه مهر آمده ایم که خدمتگزاران مردم در مجموعه آموزش و پرورش همه تلاش خود را درقالب پروژه مهر بکار گرفته اند تا دانش آموزان با آرامش خاطر سال جدید تحصیلی را آغاز نمایند.
علی کرمپور افزود: آموزش وپرورش یک مجموعه ی مردم نهاد است و برخورداری از جامعه ی توسعه یافته نیازمند اهتمام ویژه به مهمترین رکن آن یعنی آموزش و پرورش است که همه باید برای توسعه و تعالی این مجموعه، در امر تعلیم و تربیت سهیم باشند.
وی ادامه داد: امسال در مجموع با دوره پیش دبستانی 340هزاردانش آموز در دوره های مختلف تحصیلی در سه هزار و 526مدرسه در قالب 15هزار و 168کلاس درس سال جدید تحصیلی را آغاز خواهند کرد و 14 هزار و 267 معلم نیز تدریس آنان را برعهده خواهند داشت.
دبیر آموزش و پرورش هرمزگان در این راستا از اعضای شورای آموزش وپرورش استان بویژه استاندار به عنوان رییس شورا قدردانی کرد و گفت: مدیریت مطلوب و همراه با تدبیر شورا که همه ظرفیت ها را به سمت آموزش و پرورش سوق داد در فراهم شدن بستر مناسب برای سال تحصیلی جدید بسیار راهگشا بوده است.
گفتنی است معاون پرورشی وفرهنگی وزارت آموزش و پرورش در جریان سفر یک روزه امروز چهارشنبه به منظور شرکت در آیین بازگشایی مدارس، بهره برداری از یک واحد آموزشی در شهرک پیامبر اعظم بندرعباس و حضور در برنامه های فرهنگی - تربیتی وارد بندرعباس شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین