|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۶۳۹۳۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹
سخنگوی آزمایشگاه کاسپرسکی برنامه دوکو دو را «بسیار وسیع» توصیف کرد و گفت این نرم افزار به تخصصی نیاز دارد که فراتر از قابلیتهای یک مجرم عادی است.
ایندپندنت نوشت: سرویس جاسوسی اسرائیل پشت مجموعه ای از حملات پیچیده سابیری علیه هتل های محل برگزاری مذاکرات هسته ای در شهرهای اروپا است.

 یک روزنامه سوئسی گزارش داده است که هکرها از تمام مذاکراتی که بهار و تابستان گذشته بین ایران و 1+5 برگزار می شد، جاسوسی کرده اند.

ماموران تحقیق در سوئیس کشف کردند که مهاجمان سایبری با استفاده از برنامه پیچیده پنجاه میلیون دلاری «تروجان» Trojan که تقریبا بطور قطع توسط سرویس مخفی اسرائیل طراحی شده است، به دوربین های امنیتی در هتلهای مجلل محل برگزاری مذاکرات هسته ای در سوئیس و اتریش نفوذ کرده بودند.

اسرائیل قویا با توافق هسته ای ایران که ژوئن گذشته پس از دوازده سال بن بست بین تهران و مذاکره کنندگان بین المللی در وین حاصل شد، مخالف بوده است. اما قبل از حصول آن توافق تاریخی، ماموران امنیتی سوئیس با هجوم به هتل مجلل پرزیدنت ویلسون در ژنو که بخشی از مذاکرات در آنجا برگزار شد، شواهدی پیدا کردند که مشکوک به ارتباط با عملیات جاسوسی سایبری اسرائیل بود.

روزنامه تاگس آنسایگر گزارش داد،‌ سرویسهای امنیتی سوئیس قبل از حمله به هتل پرزیدنت ویلسون به اسرائیلی ها در ارتباط با حملات سایبری سوء‌ظن داشتند - هنوز هم سوء ظن دارند- و چیزی تغییر نکرده است.

سرویس های امنیتی اولین بار بهار گذشته پس از آنکه آزمایشگاه کاسپرسکی، تولید کننده نرم افزار برنامه های ضد ویروسی رایانه، ‌به هک شدن چندین دستگاه رایانه خود در هتلهای مجلل سراسر اروپا پی برد، به دخالت دولت اسرائیل در جاسوسی سایبری مشکوک شدند. ماموران تحقیق به سرعت دریافتند که ایران در آن هتلها با فرانسه،‌آلمان، انگلیس، آمریکا، روسیه و چین در مورد برنامه هسته ای جنجالی اش مذاکراتی داشت. بر اساس شواهد بدست آمده، دادستان کل فدرال سوئیس در ششم مه تحقیقات رسمی در این زمینه را آغاز کرد.

به گزارش تاگس آنسایگر، یک هفته بعد پلیس کارشناس جرایم سایبری به هتل پرزیدنت ویلسون هجوم برد و تدارک آن حمله با توجه به اینکه چند نفر از کارکنان امنیتی همان هتل قبلا برای سرویس های سری اسرائیل کار می کردند،‌ عملیات دشواری بود.

تجهیزات پیدا شده در آن هتل شامل نرم افزاری بود که نشان می داد شبکه رایانه ای آن مورد نفوذ یک برنامه پیچیده جاسوسی موسوم به «دوکو دو» Duqu 2 قرار گرفته بود که شبیه برنامه «دوکو تروجان» بود که زمانی سرویس جاسوسی اسرائیل معروف به استفاده از آن بود.

سخنگوی آزمایشگاه کاسپرسکی برنامه دوکو دو را «بسیار وسیع» توصیف کرد و گفت این نرم افزار به تخصصی نیاز دارد که فراتر از قابلیتهای یک مجرم عادی است.

تاگس آنسایگر گزارش داد، مهاجمان سایبری از برنامه تروجان برای دسترسی به دوربین های امنیتی هتلها و سیستم های میکروفون استفاده کرده بودند. طبق این گزارش، از تروجان همچنین برای نفوذ به همان سیستم ها در هتل بوریواژ در لوزان که مذاکرات هسته ای طی تابستان در آنجا برگزار شد، استفاده شده بود.
منبع: انتخاب
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین