|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۴
کد خبر: ۶۳۹۱۴
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷
کاخ سفيد در واکنش به بازديد مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌از سايت پارچين اعلام کرد: به نظر مي‌آيد ايران در حال همکاري با بازرسان آژانس است
گزارش ايران مبني بر نمونه‌برداري از سايت پارچين بدون حضور بازرسان بين‌المللي انتقادات تازه‌اي را در کنگره ايالات متحده درباره نحوه بازرسي از فعاليت‌هاي گذشته ايران مطرح کرده است. اما آمانو در پاسخ به اين انتقادات اظهار داشت که آژانس مي‌تواند صداقت روند نمونه‌برداري و اعتبار نمونه‌ها را تاييد کند. و از سويي ديگر مقامات کاخ سفيد از روند نمونه‌برداري‌ها ابراز اميدواري کردند.

کاخ سفيد در واکنش به بازديد مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌از سايت پارچين اعلام کرد: به نظر مي‌آيد ايران در حال همکاري با بازرسان آژانس است.به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، جاش ارنست سخنگوي کاخ سفيد در نشست خبري روز دوشنبه خود در پاسخ به ادعاي غير‌قابل قبول بودن نمونه‌هاي گرفته شده از سايت پارچين به اين دليل که اين کار توسط متخصصان فني ايراني انجام شده است، ضمن رد اين ادعا گفت:‌ اين که مي‌گويند ايران خود از تاسيساتش نمونه‌برداري را انجام مي‌دهد درست نيست، اين گفته منتقدان است. سخنگوي کاخ سفيد ادامه داد: کارشناسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌ نمونه گرفته شده را تاييد کرده‌اند و اين در راستاي روند راستي آزمايي مورد نظر جامعه بين‌المللي است.به گزارش آسوشيتدپرس، مقامات ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌روز دوشنبه اعلام کردند نمونه‌برداري‌هاي محيطي از پارچين که يک سايت نظامي‌ محسوب مي‌شود توسط متخصصان فني ايراني انجام شده است. جاش ارنست در ادامه اين نشست خبري تاکيد کرد:‌ هر چقدر زمان پيش مي‌رود، فرصت‌هاي متعددي به وجود خواهد آمد که نشان مي‌دهد هشدارهاي مخالفان توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 با توجه به مسيري که توافق هم اکنون اجرا مي‌شود کاملا غلط است.وي همچنين ورود يوکيا آمانو مدير کل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ‌به سايت پارچين را شاهدي ديگر بر همکاري ايران با آژانس و نادرست بودن اين ادعاي منتقدان توافق هسته‌اي دانست و مدعي شد: هدف ائتلاف بين‌المللي عليه برنامه هسته‌اي ايران آوردن آنها پاي ميز مذاکره بود. در نتيجه اين فشارها بود که اکنون ايران در حال همکاري با بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌است.مدير کل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌روز يک شنبه در سفري يک روزه به ايران علاوه بر ديدار با مقامات بلند پايه ايراني به همراه ترو واريورانتا معاون آمانو در امور پادماني از سايت‌ پارچين بازديد کرد که به گفته تحليلگران به بن‌بست چهار ساله ميان ايران و آژانس در اين زمينه پايان داده است.آمانو پس از بازگشت از تهران با تاکيد بر اين که آژانس اعتبار نمونه‌برداري‌هاي پارچين را تاييد مي‌کند گفت: پيشرفت‌هاي قابل توجهي در اجراي نقشه راه ميان ايران و آژانس حاصل شده است در مورد پارچين طرف ايراني در روند نمونه‌برداري‌ها نقش آفريني کرد. اين کار تحت نظارت و مسئوليت ما انجام شد و اکنون که اين نمونه‌ها به وين آورده شده است توسط کارشناسان آژانس مورد بررسي قرار مي‌گيرد.وي ادامه داد: اجراي نقشه راه ميان ايران و آژانس به مرحله حساس و مهمي ‌رسيده است. اقدامات مربوط به راستي‌آزمايي در سايت پارچين به شکلي انجام شد که کاملا در راستاي استانداردهاي امنيتي باشد. تمام اطلاعات به دست آمده نيز هم‌اکنون در حال بررسي توسط کارشناسان آژانس است.

به روند کار آژانس اطمينان داريم

همچنين سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا با تکيه بر اظهارات مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌درباره‌ نمونه‌برداري از پارچين گفت: روند راستي‌آزمايي از اين سايت بر اساس استانداردهاي پادماني آژانس انجام شده است.به گزارش ايسنا، جان کربي، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا در نشست خبري روز دوشنبه خود و در پاسخ به سوالي درباره‌ انجام نمونه‌برداري از سايت پارچين توسط متخصصان فني ايراني به اظهارات يوکيا آمانو، مدير کل آژانس در اين زمينه اشاره کرد و گفت: همانطور که مديرکل خود تاکيد کرده است روند راستي آزمايي از پارچين مطابق با اقدامات پادماني استاندارد انجام شده است. بنابراين مدير کل خود به وضوح گفته است که به روند انجام اين نمونه‌برداري اعتماد دارد و اين کار همانگونه که با ايران توافق شده بود صورت گرفته است.

بر‌اساس گزارش پايگاه اينترنتي وزارت امور خارجه آمريکا، جان کربي در ادامه بدون اين که اظهار نظري درباره حضور يا عدم حضور بازرسان آژانس هنگام نمونه‌برداري‌ها داشته باشد گفت: من وارد جزييات نمي‌شوم اما آنچه بايد ذکر کنم اين است که ما اطمينان داريم اين روند مطابق با روال‌هاي معمول آژانس و توافقي که ديده‌بان هسته‌اي سازمان با ايران انجام داده انجام شده است.وي در پاسخ به اين سوال که آيا بازديد آمانو از سايت پارچين نشانه‌اي از باز شدن درب سايت‌هاي نظامي‌ايران به روي بازرسان آژانس است، بيان کرد: به طور خلاصه بايد بگوييم، بله. حقيقت اين است که دسترسي آمانو و تيم او به پارچين بي‌اهميت نيست.اين سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا در پاسخ به سوال ديگري درباره نمونه‌برداري از سايت پارچين و اين که اين کار توسط ايراني‌ها انجام شده است، تنها به اين پاسخ اکتفا کرد که من در زمينه پروتکل‌هاي آژانس تخصصي ندارم اما فکر نمي‌کنم که بايد انتظار داشته باشيم که آمانو بايد مشخصا تمام بازرسي‌هاي همه جا را انجام دهد. مساله مهم اين است که دسترسي به پارچين فراهم شده و اين چيز کمي‌نيست. براي اولين بار است که چنين اتفاقي مي‌افتد و دسترسي به سايت پارچين امکان‌پذير مي‌شود.

فرايند نمونه‌برداري در ايران مطابق رويه‌هاي پادمان‌هاي آژانس است

«ترو واريورانتا» معاون امور پادمان‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌گفت: فرايند نمونه‌برداري در ايران و نتايج آن با رويه‌هاي پادمان‌هاي آژانس کاملا مطابق بوده است.به گزارش ايرنا، واريورانتا پس از انتشار بيانيه «يوکيا آمانو» مدير کل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌درباره سفرش به ايران، در جمع خبرنگاران افزود: همانطور که مديرکل آژانس متذکر شد، آژانس طي سالهاي گذشته به اعضا اجازه داده است تحت شرايط خاصي برخي از اقدامات پادمان را انجام دهند؛با اين وجود، ما هميشه مراقب بوده‌ايم که چنين اقداماتي کار آژانس را هرگز تضعيف نکند.

وي همکاري اين نهاد با 40 عضو خود را يادآور شد و گفت: نمونه‌برداري يک اقدام پيچيده است که عناصر مهمي ‌دارد که اين عناصر شامل موارد زير است.

به گفته معاون آمانو، «1- فرايند نمونه‌برداري بايد مطابق دستورالعمل‌ها و رويه‌هاي مکتوب باشد که جزئيات آن مشخص شده است. 2- مشخص کردن اماکني که از آنها نمونه‌برداري مي‌شود. 3- مشخصات دقيق ابزاري که از آنها در نمونه‌برداري استفاده مي‌شود. 4- همه چيز از جمله ابزار و سيستم‌ها آزمايش شده تا نسبت به عدم نقص آنها اطمينان حاصل شود 5- ما هميشه نسبت به ارزيابي ريسک نيز اقدام مي‌کنيم تا نقاط آسيب‌پذير را مشخص کرده و آنها را برطرف کنيم. 6- بررسي نتايج توسط يک گروه مستقل تا نسبت به کيفيت نتايج اطمينان حاصل شود. 7- آموزش تمامي‌افراد دخيل در نمونه‌برداري تا اطمينان حاصل کنيم که تمامي‌اين افراد، رويه‌هاي مکتوب را به طور کامل مراعات کرده‌اند. 8- انجام نمونه‌برداري و 9-انتقال نمونه‌ها به سازمان در وين» عناصر مهم نمونه‌برداري هستند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین