|
|
امروز: جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۷
کد خبر: ۶۳۸۹۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۷
شرکت رنو که بيشتر در توليد خودروهاي ارازن قيمت تخصص دارد ديگر شرکت فرانسوي است که تلاش مي کند بازار خود را در ايران بازيابد.اين شرکت در سال 2011 يکصد هزار دستگاه خودرو در ايران فروخت اما در سال 2014 رقم آن به 33 هزار دستگاه رسيد.
يک روزنامه فرانسوي نوشت: شرکت هاي فرانسوي زيان ديده از تحريم‌هاي بين المللي و اروپايي عليه ايران، اکنون که تحريم ها در حال برداشته شدن است در جستجوي زمان از دست رفته هستند و از همين حالا دهان شرکت هاي فرانسوي براي سودآوري در اين بازار آب افتاده است.

پايگاه اينترنتي روزنامه اقتصادي فرانسه لزکو در مطلبي به مناسبت ديدار گروهي 150 نفره از بازرگانان و روساي شرکت هاي فرانسوي از تهران نوشت، شرکت هاي فرانسوي در جستجوي زمان از دست رفته در ايران هستند. زماني را که آنها به خاطر تحريم هاي بين المللي از دست دادند و جاي خود را به شرکت هاي چيني دادند.

 روز دوشنبه اين هفته يک گروه از سازمان کارفرمايي جنبش شرکت‌هاي فرانسوي، (MEDEF)، به همراه وزير کشاورزي و تجارت خارجي فرانسه وارد تهران شدند تا چشم انداز بازار ايران و آينده خود را در اين بازار بررسي کنند.

به نوشته اين روزنامه اقتصادي ،ايران با 80 ميليون نفر جمعيت و وجود طبقه اي مرفه در آن که توانسته است در مقابل کاهش شديد ارزش ريال در برابر ديگر ارزهاي معتبرجهان مقاومت کند و وجود نسبت بالايي مهندس وکارشناس در آن، از همين حالا دهان شرکت هاي فرانسوي را براي سودآوري در اين بازار به آب انداخته است.

با تشديد تحريم هاي بين المللي عليه ايران به علت ادامه برنامه هسته ايش که روند آن از سال 2007 آغاز شد بسياري از شرکت هاي فرانسوي فعاليت خود را در ايران کاهش دادند اما حضور خود را در ايران قطع نکردند.

گروه توليدي آلستوم Alstom که در طراحي و راه‌اندازي زيرساخت‌هاي بخش حمل‌ونقل و به ويژه ساخت قطارهاي سريع و السير و زيرساخت‌هاي توليد برق و انرژي تخصص دارد يکي از اين شرکت هاي فرانسوي است که تلاش کرده بود حضور خود را در ايران حفظ کند. البته علت اينکه آلستوم توانسته است حضور خود را در ايران حفظ کند اين بود که محصولات و خدماتي که اين شرکت توليد وارائه مي کرد مشمول تحريم هاي بين المللي نمي شد.

مسئولان اين شرکت مي گويند اکنون که تحريم هاي بين المللي عليه ايران در حال برداشته شدن است چشم انداز روشني در انتظار فعاليت هاي آنها در ايران قرار دارد. چون بسياري از شهرهاي بزرگ ايران به شبکه حمل و نقل پيشرفته نياز دارند . مترو تهران نياز به توسعه و نوسازي دارد، شبکه ريلي ايران نياز به برق رساني دارند و در همه اين مواردآلستوم مي تواند گزينه مناسبي براي همکاري با ايران باشد. در زمينه ساخت نيروگاههاي برق نيز آلستوم مي تواند خوب ظاهر شود.

صنايع خودروسازي ، يکي ديگر از بخش هايي است که براي شرکت هاي خودروسازي فرانسه بازار پر سودي را نويد مي دهد.در اين ميان،از سرگيري گفتگو ها براي شرکت پژو قدري دشوار است. چون اين شرکت که در سال 2001 حدود 450 هزار دستگاه خودرو در ايران فروخته بود بعد از اجراي تحريم هاي بين المللي و اروپايي عليه ايران، خاک اين کشور را در سال 2012 ترک کرد و اين گونه خشم مقامات ايران را در قبال خود برانگيخت.

اما اين کار باعث نشده است که پژو دست روي دست گذارد، اين شرکت از چند ماه پيش تماس هاي خود را با شرکت خودروسازي ايران خودرو افزايش داده است. شرکت خودروسازي پژو اعلام کرده است که مي خواهد با آوردن سرمايه خالص به ايران، با شرکت هاي ايراني در زمينه توليد خودرو سرمايه گذاري مشترک انجام دهد مانند همان کاري که هم اکنون با شرکت دونگ فنگ چين انجام مي دهد.

البته پژو در فعاليت خود در ايران توليدات خودروهاي گرانقيمت را هدف قرار داده است که از جمله آنها توليد پژو سيتروئن است.

 شرکت رنو که بيشتر در توليد خودروهاي ارازن قيمت تخصص دارد ديگر شرکت فرانسوي است که تلاش مي کند بازار خود را در ايران بازيابد.اين شرکت در سال 2011 يکصد هزار دستگاه خودرو در ايران فروخت اما در سال 2014 رقم آن به 33 هزار دستگاه رسيد.

شرکت هاي فرانسوي در اين زمينه بايد با شرکت هاي چيني و هندي در ايران رقابت کنند که در زمان تحريم حضور پررنگي در ايران داشتند. البته شرکت هاي آمريکايي،آلماني و اتريشي نيز ميدان رابراي شرکت هاي فرانسوي خالي نگذاشته اند. آنها نيز تلاش مي کنند سهمي از بازار ايران را به خود اختصاص دهند.

ايران کشوري ثروتمند است که با رفع تحريم ها نيز قرار است بين 50 تا 150 ميليارد دلار از دارايي هاي مسدود شده اش آزاد شود. بگذريم از اينکه ايران کشوري نفت خيز است و رفع تحريم ها مي تواند با افزايش صادرات،درآمد زايي بيشتري براي خود داشته باشد.هر چند که تا زماني که تحريم ها به طور کامل برداشته نشود هيچ چيزي در ايران معلوم نيست .اما اگر اوضاع آنگونه که پيش بيني مي شود رقم بخورد ايران،بهشت موعود شرکت هاي تجاري و توليدي به حساب مي آيد.

ايران از نظر مصرف محصولات آرايشي ،هفتمين بازار بزرگ جهان است و شرکت هاي توليد محصولات آرايشي جهان به ويژه شرکت هاي فرانسوي بازار پرسودي در اين کشور دارند.

در ايران با توجه با اينکه زنان پوشيده هستند و تنها دست و صورت آنها بيرون از لباس است از نظر آرايش، توجه زيادي به دست و صورت خود مي کنند. به عنوان مثال مقدار استفاده از ريمل مژه و آبرو در بين زنان ايراني در يک ماه ،سه برابر زنان فرانسوي است.



منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین