|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۴
کد خبر: ۶۳۸۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۵
تعدادی از ساکنان خیابان گلستان شهرک غرب دو روز پیش از حادثه به شورای شهر تهران گزارشی داده و اعلام کرده بودند گودبرداری پروژه ساخت یک مجتمع چند منظوره تجاری، اداری مغایر با استانداردها پیش می‌رود.
«حادثه خبر نمی‌کند اما این‌بار گویا از قبل خبر داده بود.» این را عباس جدیدی، معاون نظارت شورای شهر تهران می‌گوید. به گفته او تعدادی از ساکنان خیابان گلستان شهرک غرب دو روز پیش از حادثه به شورای شهر تهران گزارشی داده و اعلام کرده بودند گودبرداری پروژه ساخت یک مجتمع چند منظوره تجاری، اداری مغایر با استانداردها پیش می‌رود. 

حادثه‌ای که نباید رخ داد و گودالی 40 متری خیابان گلستان در شهرک غرب را دو شقه کرد. حالا از نهادهای نظارتی چون شورا انتظار می‌رود به مردم بگویند برای پیگیری این حادثه چه خواهند کرد؟ چه کسانی مسئول تکرار حوادث ناشی از گودبرداری و ساخت‌وسازهای غیراصولی در تهران هستند؟ عباس جدیدی که مسئولیت تهیه گزارشی درباره حادثه اخیر را بر عهده دارد در گفت‌وگویی کوتاه با «بهار» درباره جزییات این پیگیری‌ها گفته است.

آقای جدیدی، اعضای شورا می‌گویند قرار است شما درباره حادثه‌ای که در خیابان گلستان شهرک غرب رخ داده گزارشی به شورای شهر ارائه کنید، شما می‌دانید علت حادثه چه بوده است؟ موضوع را پیگیری کرده‌اید؟

پیگیری مشکلات این پروژه از سه‌شنبه در دستور کار شورا بود.

سه شنبه که هنوز حادثه‌ای اتفاق نیفتاده بود؟

بله، هنوز اتفاق نیفتاده بود اما گزارشی به من رسید و شماری از مردم اظهار کرده بودند نسبت به پیشرفت و نحوه گودبرداری یک پروژه اعتراض دارند. گزارش را بررسی کردیم و دیدیم موضوع مهمی است و نیاز به بررسی فوری دارد. بلافاصله یک‌نفر از شورای شهر مسئول بازدید از منطقه و ارائه گزارش شد و ایشان روز چهارشنبه گزارش را آماده کرده بودند و در حال پیگیری این موضوع بودیم که متاسفانه حادثه در صبح پنجشنبه رخ داد.

در نامه‌ای که سه‌شنبه به دست شما رسید، مردم به چه چیزی اعتراض کرده و چه نوشته بودند؟
گزارش داده بودند که قسمتی از پیاده‌رو و همین‌طور بخشی از خیابان نشست کرده و ترک خورده است. روز پنجشنبه با توجه به تلفن‌های مکرر با دفتر شورا خودم هم به محل مراجعه کردم و پروژه را از نزدیک دیدم. بخشی از گودبرداری قسمتی از دیوارهای ضلع شمالی ریخته و لوله‌های سازمان آب هم به‌شدت آسیب دیده بود.

 درباره این‌که علت حادثه چیست نمی‌توان به سادگی نظر داد. خودم سر پروژه که نگاه می‌کردم برای مثال بابت دیوارحایل و شمع‌گذاری‌ها به نظرم به بررسی کارشناسی محکمی نیاز داریم. این هفته ترتیبی اتخاذ می‌شود که گروهی از کارشناسان علت ریزش گود و نشست خیابان گلستان و همین‌طور خیابان‌ها و کوچه‌های اطراف را بررسی و نتایج آن را به شورا اعلام کنند.

تا چه شعاعی از محل حادثه تحت‌تاثیر نشست زمین قرار گرفت؟

اینکه دقیقا تا شعاع چند صدمتری این پروژه آسیب دیده‌ را باید کارشناسان بعد از بررسی‌های دقیق اعلام کنند اما بسیاری از کوچه‌های پیرامونی و بخشی از پیاده‌رو ‌ها نشست کرده و شکاف‌هایی که روی آسفالت‌ها ایجاد شده مردم را نگران کرده و به‌هرحال بخشی از سکنه نگران امنیت محل سکونت‌شان هستند. ضمن این‌که آن‌ها بیشتر نارضایتی‌شان این بود که می‌گفتند پیش از این به مهندسان که گودبرداری را انجام می‌دهند اعلام خطر کرده بودیم اما کسی به حرف آن‌ها گوش نکرده است.

گفتید به شما سه‌شنبه خبر دادند آیا امکان پیشگیری از این حادثه وجود نداشت؟

ما همان روز این نامه را با فوریت بررسی کردیم و در پیگیری این موضوع زمانی را از دست ندادیم. همان روز کارشناس شورا تعیین و اعزام شد اما به‌هرحال این پروژه قبل از آغاز به کار شورای چهارم آغاز شده، من 10 روز است معاونت نظارت را تحویل گرفته‌ام و از الان به بعد باید مسائل نظارتی را قوی کنیم و حتما این کار را با جدیت پیش می‌بریم. دیروز هم دیدم شهردار منطقه در صحنه حضور داشت و نیروهای شهرداری هم مشغول کار بودند تا شرایط را به حالت عادی برگردانند.

اینکه شهردار منطقه در صحنه حادثه‌ای که زندگی مردم یک منطقه را تحت‌تاثیر قرار داده حاضر باشد کمترین کاری است که می‌تواند انجام دهد، شاید مردم انتظار داشتند او به عنوان مسئول اداره آن بخش از تهران از این حادثه پیشگیری کند آن هم در شرایطی که مردم می‌گویند به شهرداری اعلام خطر کرده‌اند، خود شما هم گفتید یک نامه هم به شورا نوشتند.
به‌هرحال در این‌که مردم خسارت دیده‌اند و شرایط روزمره زندگی‌شان تغییر کرده و الان احساس نارضایتی می‌کنند تردیدی نداریم اما پیش از این‌که محرز شود علت حادثه چیست هم نمی‌توان اظهارنظری کرد، من از محل حادثه بازدید کرده‌ام و درنهایت هم نتیجه بررسی‌ها هرچه باشد صادقانه به مردم خواهیم گفت و در حمایت از حقوق مردم با کسی تعارف نداریم.

برآوردی داشتید که این حادثه به چه افرادی و چه میزان خسارت ایجاد کرده است؟

هنوز چنین برآوردی نداریم اما این حادثه ابعاد قضایی و حقوقی دارد و زمانی که مشخص شود مسئولیت حادثه متوجه پیمانکار و کارفرما یا هر نهاد دیگری است باید خسارت مردم را جبران کنند مگر می‌شود به راحتی از حقوق مردم بگذریم. در این جهت هر کار و سعی و تلاشی که لازم باشد را پیش می‌بریم. درست است که خانه‌ای تخریب نشده اما خیابان و کوچه‌ها نشست کرده و املاک مردم آسیب دیده‌اند و این خسارت را باید جبران کنیم، ضمن این‌که مردم از نظر روحی و احساس امنیت هم آسیب دیده‌اند.

سازمان نظام مهندسی گفته اردیبهشت امسال این گودبرداری را به عنوان «گود پرخطر» اعلام کرده و به کارفرما و شهرداری هم هشدار داده بود.
در این زمینه من خبر ندارم تا گزارش قوی کارشناسی نرسد، نمی‌توان قضاوت کرد. باید گزارش کارشناسی و روند پرونده این پروژه را مطالعه کنیم، پس از آن هم خیلی از مسائل روشن می‌شود و هم می‌توانیم پاسخ دقیقی بدهیم.

منبع:روزنامه بهار
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
عباس عسکرزاده
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
0
0
با عجب کسی مصاحبه کرده اید که میشود زود خریدش
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین