|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۸
کد خبر: ۶۳۷۷۶
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۵
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: واگذاری پذیرش دوره دکتری به دانشگاه ها، از برنامه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
مجتبی شریعتی نیاسر عصر دوشنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان گیلان با بیان این که از سال آینده پذیرش دوره دکتری به دانشگاه های مجری واگذار می شود، افزود: در شیوه نامه ای که به همین منظور به زودی به دانشگاه ها ابلاغ می شود، جزئیات این کار دیده شده است.

وی اظهار داشت: اگر چه به دانشگاه ها در رابطه با پذیرش دوره دکتری اجازه داده می شود اما آنها بایستی برنامه های خود را اعلام کنند تا در سایت وزارتخانه و دانشگاه برای اطلاع رسانی و هماهنگی درج شود.

معاون وزیر علوم با بیان این که پیش بینی های لازم برای واگذاری امور پذیرش دوره دکتری به دانشگاه ها انجام گرفته و جای هیچ نگرانی نیست، تصریح کرد: هرچه انتخاب را به دانشگاه ها واگذار کنیم تا سوابق تحصیلی داوطلبان را مورد توجه قرار دهند، نتیجه بهتر خواهد بود.

دانشگاه ها مقتدرانه به سمت کیفی سازی گام برداشته اند

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه این نشست خبری ارتقاء کیفیت در آموزش را از تاکیدات این وزارتخانه عنوان و اظهار کرد: دانشگاه ها مقتدرانه به سمت کیفی سازی گام برداشته اند.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به موضوع کیفیت در آموزش عالی خاطر نشان کرد: کیفیت آموزش به پارامترهای مختلفی از جمله اعضای هیات علمی، امکانات و تجهیزات آموزشی ارتباط دارد.

شریعتی نیاسر با بیان این که افزایش کمی دانشجو به طور طبیعی موجب کاهش کیفیت می شود، یادآور شد: تلاش ما بر این است تا کیفیت در همه مراکز و موسسات آموزش عالی اعم از دولتی، آزاد و .... مورد توجه قرار گیرد.

وی آموزش را رکن اصلی دانشگاه های کشور دانست و تصریح کرد: اگر صحبت از کارآفرینی، پژوهش و دروس کاربردی می شود؛ همه این موارد در بستر آموزش معنی می یابد.

 صلاحیت عمومی و علمی ملاک گزینش هیات علمی دانشگاه ها

وی در ادامه این نشست خبری بیان کرد: صلاحیت عمومی داوطلب و صلاحیت علمی با بررسی پرونده و سابقه علمی آنان، ملاک گزینش برای جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه هاست.
وی تصریح کرد: جذب هیات علمی دانشگاه ها در سه مقطع رسیدگی شامل هیات های اجرایی در داخل دانشگاه، هیات های مرکزی جذب و هیات عالی است.

وی با اشاره به نوع همکاری اعضای هیات علمی در قالب قراردادی، پیمانی و ... خاطر نشان کرد: عملکرد اعضای هیات علمی پس از گزینش و جذب در دانشگاه ها تحت نظارت و مدیریت قرار می گیرد و در صورت تشخیص، مدیران دانشگاه می توانند برای ادامه حیات علمی در دانشگاه اجازه تغییر وضعیت در نوع قرارداد را ندهند.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که فرایند جذب هیات علمی باید از وضعیت فعلی بهبود یابد، یادآور شد: این موضوع تحت بررسی است و امیدواریم که روند جذب هیات علمی تغییر کرده و بیشتر به دانشگاه ها واگذار شود.

وی تصریح کرد: آمارها نشان می دهد انتخاب های انجام گرفته در جذب اعضای هیات علمی خوب است به طوری که به لحاظ صلاحیت عمومی زیر هفت دهم درصد و در بخش علمی زیر سه صدم درصد خطا بوده است.

دانشگاه ها و صنایع باید نیاز همدیگر را باور کنند

شریعتی نیاسر در بخش دیگری از سخنانش در این نشست خبری ، با بیان این که دانشگاه ها و صنایع باید نیاز همدیگر را باور کنند، افزود: اگر این باور نباشد همکاری معناداری نخواهیم داشت.
وی همکاری صنایع با دانشگاه ها را یک همکاری متقابل دانست و تصریح کرد: همکاری های بین این دو مجموعه مهم بایستی همه جانبه باشد.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با اشاره به برنامه جذب دانشجوی خارجی توسط دانشگاه ها اظهار کرد: در این رابطه آیین نامه ای تدوین شده و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز تایید کرده که به زودی ابلاغ می شود.

وی با بیان این که دانشگاه ها بایستی در عرصه بین المللی گام بردارند، یادآور شد: آوردن استادهای خارجی به داخل کشور و تعریف دوره های آموزشی مشترک از جمله موارد قابل توجه برای ورود به عرصه بین المللی است.

نشست خبری مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عصر امروز (دوشنبه) در دانشگاه گیلان برگزار شد.

صبح امروز نیز با حضور شریعتی نیاسر مراسم آغاز سال تحصیلی جدید در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی معاون آموزشی وزیر علوم، چهار میلیون و 700 هزار دانشجو در کشور تحصیل می کنند. دانشگاه گیلان نیز بیش از 17 هزار دانشجو دارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین