کد خبر: ۶۳۵۵۴
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای استان اصفهان گفت: بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور با روی کار آمدن دولت یازدهم از دوره رکود خارج شد.
محمد اطرج روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: دولت یازدهم یکی از سه محور اصلی برنامه های توسعه خود را فناوری اطلاعات و ارتباطات قرار داده که همین امر موجب اوج گرفتن مجدد این حوزه پس از سالها رکود شد.
وی با بیان اینکه همزمان با روی کار آمدن دولت یازدهم، اتفاقات خوب دیگری در حوزه فناوری اطلاعات افتاد افزود: سند آمایش توسعه استان اصفهان نیز آماده و در آن دو محور اصلی توسعه استان، گردشگری و علم و فناوری تعیین و تعریف شده است.
وی فعال شدن مجدد موضوع کریدور علم و فناوری با محوریت فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین موضوع آب را یکی دیگر از این اتفاقات خوب عنوان و اظهار کرد: اتاق فکر فناوری اطلاعات و ارتباطات استان اصفهان نیز در استانداری فعال شده و در این دوره محوریت آن درباره فعال شدن بخش خصوصی است.
این کارشناس موفقیت دربازار فناوری اطلاعات و ارتباطات را منوط به فعال شدن بخش خصوصی دانست و تصریح کرد: در این راستا باید از پراکنده کاری جلوگیری کرده و تصمیمهای هماهنگ با عبور از مسیر اتاق فکر استان، اتخاذ شود.

*** راه اندازی پردیس تولید محتوا در اصفهان
رئیس سازمان نظام صنفی استان اصفهان همچنین از راه اندازی پردیس تولید محتوا در نیمه دوم امسال خبر داد و گفت: در این پردیس، فضا و امکانات کافی و لازم در اختیار کارشناسان و تیم های فعال در زمینه نرم افزارهای کاربردی بویژه در زمینه تلفن همراه و بازیهای رایانه ای قرار می گیرد.
به گفته وی نهادهایی مانند وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و برخی اپراتورهای تلفن همراه در راه اندازی این پردیس همکاری می کنند.
وی همچنین توسعه دولت الکترونیک را یکی از دغدغه های استان اصفهان خواند و افزود: در این زمینه نیز سندی در اتاق فکر فناوری اطلاعات و ارتباطات در حال تدوین است.
وی به تشکیل کنسرسیومی با حضور 40 شرکت فعال فناوری اطلاعات و ارتباطات استان اصفهان اشاره و اضافه کرد: امسال همایشی با موضوع بازیهای رایانه ای نیز توسط سازمان نظام صنفی رایانه ای با همکاری دانشگاه اصفهان برگزار می شود.

*** واگذاری برخی پروژه های فناوری اطلاعات اصفهان به خارج استان
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای اصفهان همچنین با انتقاد از واگذاری برخی پروژه های فناوری اطلاعات و ارتباطات اصفهان به شرکتهای غیر بومی و خارج از استان گفت: اگر دستگاههای اجرایی و نهادها، ناتوانی و اشکالی در کار شرکتهای اصفهانی می بینند آن را عارضه یابی کرده و روی میز بگذارند تا ما نیز مطلع شویم.
اطرج با اشاره به تواناییهای زیاد شرکتهای اصفهانی و اجرای پروژه های بزرگ و مهم توسط آنها افزود: جای سئوال است که چرا با وجود این شرکتهای قدر و ظرفیتهای بالا برخی پروژه های فناوری اطلاعات و ارتباطات به استانهای دیگر داده می شود.
وی به پروژه ای در شهرداری اصفهان اشاره و اظهار کرد: سازمان نظام صنفی اصفهان به شهرداری، ضمانتهای لازم را درباره توانایی شرکتهای اصفهانی برای اجرای آن را داد اما در نهایت با مصوبه شورای شهر این پروژه به یک شرکت غیر بومی واگذار شد.
به گفته وی واگذاری پروژه ها به خارج استان باعث از بین رفتن فرصتهای اشتغالزایی برای جوانان استان اصفهان و جلوگیری از انتقال دانش فنی می شود.

*** آماری از فناوری اطلاعات و ارتباطات اصفهان در دست نیست
اطرج در پاسخ به سئوالات خبرنگاران درباره آمار و ارقام بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات استان اصفهان مانند گردش مالی یا میزان صادرات نرم افزار گفت: آماری در این زمینه در دست نیست و این موضوع از نقاط ضعف ماست.
وی خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم در اتاق فکر فناوری اطلاعات و ارتباطات استان آمار دقیق و بروزی از وضعیت این صنعت در اصفهان جمع آوری کنیم.
وی ادامه داد: سازمان مرکزی نظام صنفی رایانه ای کشور در تهران نیز در حال ایجاد بانک اطلاعاتی از اعضای فعال و گردش مالی آنهاست.

*** برنامه های استان برای هیاتهای خارجی مشخص شود
رئیس نظام صنفی رایانه ای اصفهان در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا درباره معرفی تواناییهای اصفهان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به هیاتها و سرمایه گذاران خارجی گفت: لازم است مسئولان استان برنامه های خود را در این زمینه مشخص کنند و برای آنها پیشنهاداتی داشته باشند.
اطرج افزود: زمانیکه هیاتها و سرمایه گذاران خارجی به ایران می آیند از ما درباره بسترهای موجود مانند بیمه، مالیات، زیرساختها و حمایتهای بانکی سوال می کنند و ما باید در این زمینه برنامه و پیشنهاد داشته باشیم.
وی با بیان اینکه هیاتهای خارجی در این سفرها بیشتر بدنبال فروش محصولات خود هستند تصریح کرد: اما ما باید تلاش کنیم با جذب سرمایه گذاران آنها ، بسترهای لازم برای انتقال دانش فنی را فراهم کنیم.
وی از مسئولان و فعالان بخش خصوصی استان اصفهان خواست تا درباره اولویتهای استان باهم همزبان باشند و اگر مسیر راه و سندی مشخص شده ، حرف اول و آخر همه درباره آن باشد.
خزانه دار سازمان نظام صنفی رایانه ای استان اصفهان نیز با اشاره به رتبه بندی شرکتهای نرم افزاری در شورای عالی انفورماتیک کشور گفت: لازم است محصولات این شرکتها نیز بمنظور پشتیبانی ( گارانتی) و همچنین مباحثی مانند مالکیت معنوی، ثبت شوند.
منیژه سلطان الکتابی با اشاره به اینکه در کشور چندان به حوزه نرم افزار اهمیت داده نشده است افزود: آمار دقیقی نیز از صادرات نرم افزار در کشور و استان اصفهان وجود ندارد هرچند شرکتهایی در اصفهان صادرات نرم افزار به کانادا، مجارستان و جمهوری چک و اسلواکی دارند.
سازمان نظام صنفی رایانه ای از سال 1383 در 29 استان کشور با هدف نظم بخشی و ساماندهی به فعالیتهای رایانه ای و فناوری اطلاعات و ارتباطات تشکیل شده است.
سازمان نظام صنفی رایانه ای استان اصفهان با 320 شرکت عضو در زمینه های نرم افزار، سخت افزار، شبکه و اینترنت، 61 فروشگاه عضو، 89 مشاور عضو و 74 عضو حقیقی پس از تهران بیشترین تعداد اعضا را در کشور دارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین