|
|
امروز: سه‌شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۶۳۴۳۰
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۷
وزیر امور خارجه انگلیس روز شنبه گفت که دخالت روسیه در سوریه برای مقابله با گروه تروریستی داعش، سبب پیچیده تر شدن بحران این کشور خواهد شد.
«فیلیپ هاموند» بعد از دیدار با «جان کری» همتای آمریکایی اش در باره بحران آوارگان و سوریه، افزود: شرایط در سوریه در صورت مداخله روسیه، بیش از پیش پیچیده خواهد شد و فکر می کنم که این موضوع باید به عنوان بخشی از یک مشکل بزرگ تر یعنی بحران انسانی در سوریه و آوارگان و همین طور ضرورت شکست دادن داعش، مورد بحث قرار گیرد.
وزیر امور خارجه انگلیس گفت: واشنگتن و لندن در مورد رفتن بشار اسد (رییس جمهوری سوریه) در یک جهت قرار دارند، اما زمان و شیوه اجرای آن باید در آینده بررسی شود.
هاموند همچنین گفت: دولت انگلیس روشن کرده که در صورت ضرورت مشارکت این کشور در حملات هوایی در سوریه، این مساله را در پارلمان مطرح خواهد ساخت.
وزیر خارجه انگلیس ادامه داد: لندن به طور دایم شرایط را تحت نظر و بررسی قرار می دهد و ما به گفت وگوهای خود با شرکایمان در مورد شرایط نظامی در سوریه ادامه می دهیم.
کری نیز بعد از این دیدار به خبرنگاران گفت: وزیران دفاع آمریکا و روسیه تلفنی در مورد شکست دادن گروه تروریستی داعش به صورت مفصل صحبت کرده اند.
وی در این باره که آیا «ما بایستی از کمک روسیه برای مقابله به داعش استقبال کنیم»، گفت: این موضوع بدیهی است. ما درباره آن در برخی از دوره های زمانی گفت وگو کرده ایم.
کری همچنین گفت: آمریکا به دنبال یافتن راهی برای کمک به کاهش بحران آوارگان در اروپاست که بخشی از آن ناشی از فرار مردم سوریه به دلیل ترس از حملات گروه داعش است.
آمریکا پیش تر به پرداخت 4 میلیارد و یکصد میلیون دلار برای حمایت از پناهندگان متعهد شده بود.
به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه انگلیس در یادداشتی که بر روی صفحه توئیترش منتشر کرد، نوشت: دیدار سازنده ای با کری داشته است.
وی افزود: محور مذاکرات من با کری به طور عمده در باره سوریه، گروه تروریستی داعش و بحران آوارگان بوده است.
هاموند ادامه داد: در این دیدار همچنین در مورد بحران یمن، اوکراین و لیبی نیز بحث و گفت وگو صورت گرفت.
کری نیز پیش از دیدار با هاموند، در گفت وگو با شبکه رادیویی کانال چهار انگلیس، در مورد همکاری احتمالی مسکو و واشنگتن برای مقابله با داعش گفت: باید منتظر ماند و دید که آیا امکان چنین همکاری وجود دارد. باید مشخص شود نیات روسیه در این قضیه چیست. هر چند ما نیز همانند مسکو، نگرانی های زیادی در مورد داعش داریم.
وی تصریح کرد: باید گروه تروریستی داعش متوقف و کاملا از بین برود. زیرا بی تردید، این گروه عامل اصلی پیدایش بحران گسترده آوارگانی است که به سمت اروپا آمده اند.
وزیر خارجه آمریکا افزود: گفت وگوهای ما با روس ها در حال حاضر بر کاهش مناقشه است و اینکه اطمینان حاصل شود، تلاش ها همچنان ادامه پیدا می کند. ما حتی یک قدم عقب نخواهیم نشست و بر فعالیت های خود علیه داعش می افزاییم.
به گفته کری، آمریکا تلاش می کند فعالیت هایش علیه داعش در تقابل با اقدامات روسیه قرار نگیرد.
کری گفت: بی تردید، چنین گفت وگوهایی با روسیه از اهمیت برخوردار و در حال اجراست و همچنان ادامه خواهد داشت.
کری با بیان اینکه هدف آمریکا و روسیه در زمینه مقابله با داعش مشترک است، گفت: هدف ما این است که منطقه از شر داعش خلاص شود. روس ها نیز مدعی هستند همین هدف را مدنظر دارند. باید گذار سیاسی در سوریه شکل بگیرد که به ایجاد سوریه ای باثبات و متحد منجر شود.
سؤالی که همواره مطرح بوده این است که جایگاه و نقش بشار اسد در این ماجرا به چه صورت خواهد بود که در این خصوص باید گفت وگوهای بیشتری صورت گیرد.
وزیر خارجه آمریکا گفت: ما از کمک های روسیه برای خلاص شدن از شر داعش استقبال می کنیم و اینکه گذار سیاسی قانونی در سوریه شکل بگیرد.
جان کری با تاکید بر رسیدگی فوری به مساله سوریه، تصریح کرد: اقدام در این زمینه اهمیت بسیار اساسی دارد، زیرا فاجعه انسانی در سوریه رخ می دهد و رسیدگی به وضع مردم سوریه، چالشی اخلاقی برای همه ماست.
به گفته وی، باید توجه داشت که فقط با پذیرش پناهجویان نمی توان این مشکل را حل کرد، بلکه باید به ریشه های مشکل پرداخت.
وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه هیچ کشوری به تنهایی نمی تواند این مشکل را حل کند، افزود: واشنگتن خواهان اروپایی متحد و یکدست در این زمینه هست تا با صدای واحد درباره مسائلی از قبیل چالش پناهجویان یا مساله سوریه، موضع گیری کند.
وی اضافه کرد: باید توجه داشت که این گروه تروریستی، تهدیدی برای همه ما است. برای مقابله با چنین تهدیدی، وحدت و قدرت لازم است. لازم است همکاران اروپایی مان با ما همکاری کنند.
جان کری وزیر خارجه آمریکا روز جمعه برای گفت وگو با فیلیپ هاموند همتای انگلیسی خود در مورد سوریه و بحران آوارگان که چالشی جدی برای کشورهای اروپایی ایجاد کرده است، وارد لندن شد.
کری روز جمعه پس از دیدار با همتای اماراتی اش در لندن گفت: باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا معتقد است که مذاکرات نظامی با روسیه در مورد سوریه گام مهم بعدی باشد و امیدوار است این مذاکرات خیلی زود برگزار شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین